Jump to content

Dieselvarmer støy

ovelaur

Recommended Posts

Noen her som har flytta innsuget ned i motorrom og har fin ærfaring med dette ? Tenker på om en tåler den varmlufta og om det kommer til og lukte motor i hele båten .Veit flere som har dette men det er på nye flotte båter og ikke på ei gammal snekke som svetter litt og gir fra seg litt lukt .......

-------------------------------------------

Jeg har Webasto 3500. Lufta tar den fra Motorrom, dvs. det er ikke monter noe foran inntak, bortsett fra et originalt gitter el. lign. Har brukt den 1 1/2 sesonger nå, og har bare gode erfaringer Bråker lite osv. Foretok oljebytte på motor i høst, klarte da å søle en liten skvett olje i forb. med fylling og den lille oljedampen eller oljelukta kunne man kjenne i varmeapparatet til motor ble avkjølt. Kjente da ikke noe lukt.

Derfor om man skal endre eller legge opp dette nytt ville nok jeg lagt innsugslangen opp til luftinntak for motor.

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Dette høres jo bra ut, kan en høre denne reguleringen? Endrer viften hastighet?

Hva med de andre merkene, regulerer de på samme måte?

Du kan høre at viften endrer hastighet, men overgangen fra ett varmetrinn til et annet går så sakte at du vanligvis ikke reagerer på det. Pumpas tikkefrekvens endres også.

Kjenner ikke de andre merkene.

Redigert av Caluna (see edit history)

:rolleyes:

Jeg har samme type varmer og er ikke lenger plaget med støy.

Første natta med varmeren på fikk jeg ikke sove på grunn av klikkinga fra pumpa. Måtte bare slå av apparatet.

Neste morra var det ned i stuverommet og skru løs pumpa.

Fram med et strikk som jeg hengte opp pumpa i. Der har den hengt siden helt lydløs.

Litt svak susing fra uttakene er det, men ikke skjenerende, synes jeg.

:rolleyes:

Jeg har samme type varmer og er ikke lenger plaget med støy.

Første natta med varmeren på fikk jeg ikke sove på grunn av klikkinga fra pumpa. Måtte bare slå av apparatet.

Neste morra var det ned i stuverommet og skru løs pumpa.

Fram med et strikk som jeg hengte opp pumpa i. Der har den hengt siden helt lydløs.

Litt svak susing fra uttakene er det, men ikke skjenerende, synes jeg.

Strikk? Hva med gummiklosser?

Kjørte eber`n en times tid idag. Hører pumpa svakt ved oppstart, men ikke mye etter at vifta øker i hastighet. Ut av varmluftkanalene blir det jo litt lyd, men på laveste trinn er det nesten ikke hørbart.

Skal jeg dempe lyden gjennom luftkanaler på fullt må jeg nok sette på en lyddemper der også (koster 500,-).

Var -3 grader da jeg startet og etter en time var det ca 18 grader i hele båten. Registrerte litt brent lukt, men er usikker på om det er pga alt er nytt, eller noe annet. Hadde en bitteliten eksoslekkasje nær enden av eksosslangen da jeg staret varmeren første gang for et par dager siden. Det er fikset, men det kan kanskje henge igjen litt lukt?

Kan også hende jeg må bedre ventilasjonen i stuerommet. Ikke så enkelt å få til, men får prøve å finne på noe lurt.

Båten ligger også under pressenning så luftgjennomstrømningen blir bedre når den er av.

Virker som der råder en del forvirring om lufttilførsel her.

Eberen har to forskjellige lufttilførsler.

1. brennlufttilførsel som greit kan hentes fra motorrom, da den etter tur til varmeapparatet blir blåst ut som eksos gjennom skutesiden.

2. Lufttilførsel for oppvarming. Denne bør hente luft fra utsiden bl. a. for å unngå sirkulering av lukt.etc.

Virker som der råder en del forvirring om lufttilførsel her.

Eberen har to forskjellige lufttilførsler.

1. brennlufttilførsel som greit kan hentes fra motorrom, da den etter tur til varmeapparatet blir blåst ut som eksos gjennom skutesiden.

2. Lufttilførsel for oppvarming. Denne bør hente luft fra utsiden bl. a. for å unngå sirkulering av lukt.etc.

Er klar over det, men de færreste henter luft direkte utnfra. På Wallas er det f.eks kun et gitter i front varmeren hvor luft luften hentes fra. Forbrenninsgluften hentes imidlertid inn utenfra parallelt med eksos ut. Mange plasseres varmeren i motorom og tar luft derfra. Hvis det er god lufting til rommet går det som regel greit. Det samme gjelder plassering i stuverom hvis der lufting der.

I en del båter er det også vanskelig å få til å ta luft direkte utenfra. I min båt f.eks vil jeg ha varmluft i salong, i kabin og på toalett. For å få til dette er det ikke mange valg man har til varmerplassering. Du glemmer også en ting når det gjelder å hente luft utenfra. At den bør hentes fra motsatt side av eksosuslipp fra vamer, og at den heller ikke bør være i nærheten av motorens eksos utslipp. Glemmer man det får man garantert mye sot inn i båten.

Jeg tenkte å prøve med å ta luft fra stuverom, forbrenningsluft taes fra under akterdekk der det er bra lufting, men litt "motorlukt". Å ta luft derfra vil jeg imidlertid ikke. Stuverommet er stort, men luftingen kunne vært bedre. Kan derfor hende jeg legger opp en slange fra motorromslufting via rommet under akterdekk og til stuverom hvis jeg ikke er fornøyd.

Har akkurat montert inn en ny eber 04(?) med tykke slanger rundt om i båten. Fikk grei beskjed at den ene ventilen måtte være av typen "ikke stengbar"for ikke å stenge av for mye av luftgjennomstrømningen.

Håper å vri om bryteren på lørdag..... :eek:

Hei, har akkurat gjort det samme. Send meg gjerne en IM når du har "prøvekjørt". Artig å høre hvordan du liker varmeren, og hvordan du har lagt opp slanger etc..

Inntaket for forbrenningsluft skal vel helst være så nær eksosen som mulig, for å få et balansert lufttrykk mellom inn og ut. Luft til oppvarming bør tas utefra, for å få tilført tørr og ren luft til kabinen. Dette kan vel løses på forskjellige måter, hos meg er inntaket i den ene benken på uteplassen. Ser ut som en smart løsning. Men hvordan dette virker i praksis aner jeg ikke, da varmeren ikke har virket på en

del år :wink::wink: . Skal prøve å få liv i den nå i vinter da.. :rolleyes: .

Jeg hadde den typen Wallas du nevner med inntaksgitter på siden i den forrige båten, men det var en særs dårlig løsning! Uten tørr innluft så ble det bare fuktigere og fuktigere i båten, lite trivelig!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Inntaket for forbrenningsluft skal vel helst være så nær eksosen som mulig, for å få et balansert lufttrykk mellom inn og ut. Luft til oppvarming bør tas utefra, for å få tilført tørr og ren luft til kabinen. Dette kan vel løses på forskjellige måter, hos meg er inntaket i den ene benken på uteplassen. Ser ut som en smart løsning. Men hvordan dette virker i praksis aner jeg ikke, da varmeren ikke har virket på en

del år :wink::wink: . Skal prøve å få liv i den nå i vinter da.. :rolleyes: .

Jeg hadde den typen Wallas du nevner med inntaksgitter på siden i den forrige båten, men det var en særs dårlig løsning! Uten tørr innluft så ble det bare fuktigere og fuktigere i båten, lite trivelig!

Tror alle Wallas er slik. Å ha god ventilasjon i båten forøvrig er jo uansett et must (luft inn - luft ut).

Er båten dårlig ventilert vil det jo bli en ren resirkualsjon, omtrent som i bil og det blir i hvertfall ikke bra.

Ser ut som en smart løsning. Men hvordan dette virker i praksis aner jeg ikke, da varmeren ikke har virket på en del år

Det fungerte så det grein etter, kan jeg si deg!! Kjapt varmt inne og med ventilasjonen i salongtaket bledet rimelig raskt tørt også. Betraktelig verre med varmelokket på Wallas'en -- siden den bare resirkulerer den samme fuktige luften.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Betraktelig verre med varmelokket på Wallas'en -- siden den bare resirkulerer den samme fuktige luften.

Og støyer gjør den også så det holder... Grei varme når jeg jobber i båten, men kan nok være litt slitsomt å høre på når vi er på tur. Får nok prøve å få liv i Eberen igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og støyer gjør den også så det holder... Grei varme når jeg jobber i båten, men kan nok være litt slitsomt å høre på når vi er på tur. Får nok prøve å få liv i Eberen igjen...

Hah!! Svev ikke i den villfarne tro at Eber'en er lydløs!! Det er nok god sus i den serken også, skal du se. :yesnod:

Har også Wallas kok m/varmelokk, men har brukt den lite. Dårlig effekt, bråker jævlig og den tørker ut platene også. Det med platene var det en Wallas forhandler som sa til meg. Han synes lokket var en dårlig løsning, i hvertfall hvis man skal bruk den mye.

Hah!! Svev ikke i den villfarne tro at Eber'en er lydløs!! Det er nok god sus i den serken også, skal du se. :yesnod:

Ja, jeg får håpe det blir sus i den :wink: . Neida, noe lyd får man tåle. Har bare prøvd viftelokket en gang, mens jeg fikset turtelleren, men det ble nå varmt og trivelig i båten med den også! Så jeg bruker den varmen jeg har! Om ikke Eberen lar seg redde så blir den nok neppe erstattet av en ny...

Ikkeno' problem, thor. Er hullet for lite, bores det større :yesnod::lol: Er det for stort, legges det en rund syrefast plate over det opprinnelige hullet, med et hull i senter av platen som passer til den nye gjennomføringen. Pakning mot skroget og mot den nye gjennomføringen. Jeg gjorde dette da jeg byttet eksosen på Hangarskibet. No sweat.

Samme dimensjon på eksos. Tror også hulldiamter er lik, i hvertfall ser det likt ut som Wallas kok.

Dimensjonen på gjennomføring er en del større enn slangedimensjon på eksos, fordi gjennomføringen er dobbelvegget hvis du skjønner. Det er et inner-rør og et ytter-rør for ikke å få høy varme rett mot glassfiber fra eksosrøret.

Wallas varmere henter forbrenningsluften i ytter-røret, mens på gjennoføringen til Eber er ytter-røret sveiset inn mot inner-røret et stykke på innsiden, slik at det bare et et rør. Eber har egen slange til fobrenningsluft, mens Wallas bruker altså to rør som går inne i hverandre

Puuuhhhh - håper det var forståelig, og at jeg ikke tar feil.

Redigert av OLPI (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 8 år senere...

Bruker denne eldgamle tråden fremfor og lage ny!

Webastoen i båten her er montert under køyene i midtlugar!

Den lager hele tiden en dunkelyd!

Litt som pulserende lyder med ca 45-50 dunk i minuttet kontinuerlig mens den går !

Er det normalt eller er det noe som ikke stemmer !

Litt slitsomt og høre på den dunkingen for ungene da de skal sove :/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Er nok dieselpumpa du hører! Hadde samme problemet i min Bavaria. Hos meg var denne montert i motorrom. Mellom dieseltank og vegg inn til midtlugar.....

Dette resulterte i at dieseltanken ble som en stortromme og forsterket denne "dunke" lyden du hører.

Jeg flyttet pumpe ut til skutesiden hengende i gummifester og helt lydløs fremme i båten ;-)

Legg deg oppå sengen rett etter at du slår på brenneren på full guffe. Så vil du sikkert høre at dunkelyden begynner forsiktig for så å øke frekvensen etterhvert = dieselpumpe som øker på ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...