Jump to content

Styringen på påhengeren sitter fast! Gode tips?


index

Recommended Posts

Jeg skulle hente hjem reservebåten I går, den har ligget fire mnd på lånt plass uten å bli brukt. Den startet relativt greit, men så viser det seg at styringen har satt seg! Det er mekanisk styring, med styresnekke og wire. Noen tips til hvordan jeg får løst dette? Pleier det å være I røret på påhengeren den sitter, eller I selve styrewiren? Skulle gjerne hatt den hjem så jeg får løftet den på land. Har ligget ute I halvannet år nå...

 

Det er snakk om en Yamarin 4300 med 30hk Mariner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som regel er det i røret bak det setter seg. Bruk rustløser/CRC eller lignende og så skrur du løs skruen som motoren sitter festet med. 

Når du har enden løs pleier det å være mulig å sette i en skrutrekker eller lignende  slik at du kan vri løs stangen fra røret. 

Litt avhenging av monteringen kan det hende du må ha en vannpumpetang eller lignende å holde røret med mens du vrir. 

Hvis styringen sitter fast i ytre posisjon kan det også være mulig å slå den løs, men jeg vil anbefale vrimetoden. 

 

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Ser det er en greasenippel der også, skal prøve å presse inn litt grease. Jeg har pleid å spraye røret med litt CRC når den har vært treg, men nå har den ligget stille I nesten fire mnd og da var det full stopp. Og eieren av båtplassen skal sjøsette, så da må den bort.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Jeg skrudde av staget og satte skiftenøkkelen på røret. Noen små bevegelser opp og ned, så slapp det. Smurte godt opp, så nå er den lett og fin. 

 

Bruker helst snekka til daglig, så denne har ikke blitt brukt stort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...