Jump to content

Er presenningen din for tung også?


Mette Magnussen

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har brukt presenning for å dekke til båten min de siste årene om vinteren. Spesielt det faktum at presenningen min er så tung at jeg alltid må ringe til vennene mine for å få hjelp til å dekke den til, og også for å få den av. Ikke bare det, den jeg bruker nå er veldig dyr, så det er ikke så lett å kvitte seg med den jeg har heller.  Er det noen løsning på dette? Noen tips eller triks? Eller noe annet produkt som jeg mangler? 

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen på forumet.

Hva med heller å bruke 2 mindre presenninger og feste de godt i hverandre ? Jeg har i år kjøpt meg en litt mindre utgave enn den jeg hadde. 

Før hadde jeg 12 x 7 meter, men valgte nå heller 10 x 6, som er betydelig lettere. Bruker underpresenning i tillegg, av den lette typen. Da får jeg lukket endene, samt at den tunge blir lettere å dra over.

Link to post
Share on other sites

...jeg klarer heller ikke presenningen min alene...

Men etter at jeg lærte "rulle-trikset" og rullet presenningen opp på et rør eller lignende, så trenger vi bare være to.

Så, etter å ha reist stativet, ruller vi presenningen ut og oppover stativet på den ene siden og over mønet, og ned på andre siden.

 

Er jeg i båthavna så er det lett å få hjelp, ingen klarer alt alene... og det er hyggelig å hjelpe hverandre  :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha presenningen på et lavt stativ (eller storseilbommen) kan "brettetrikset" være nyttig.

 

Brettetrikset består i å brette begge langsidene på presenningen inn mot MIDTEN av presenningen. Dette gjentas så mange ganger at du får "passelig" bredde (ca 1 meter?). Så rulles presenningen sammen fra ene enden.

Hvis forklaringen ble forståelig har du nå en rull som kan rulles ut langs toppen av stativet og så slippes ned på hver side. Klarer du å bære rullen alene og legge den på toppen av stativet/bommen så bør det gå greit å gjøre hele jobben alene.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Santa_Claus said:

Hvis forklaringen ble forståelig har du nå en rull som kan rulles ut langs toppen av stativet og så slippes ned på hver side. Klarer du å bære rullen alene og legge den på toppen av stativet/bommen så bør det gå greit å gjøre hele jobben alene.

Det er præcist metoden jeg bruger. Min presenning vejer dog kun i omegnen af 30Kg og jeg skal ikke løfte den til andet end ca 195cm over niveau. Det går fint ene mand ...
Til sikring af presenningen benytter jeg udtjente cykelslanger. De er både tilpas stramme og tilpas eftergivende til at holde selv i +30m/s.

Link to post
Share on other sites

Da jeg bodde på Grønland, hvor det jo tidvis kan blåse friskt, var det vanlig å bruke helt ordinær presenning (ikke de tunge) men ha et trålnett eller annen sikring utenpå. Fordelen med trålnett er at det er nokså finmasket, for å begrense slitasje og gnaging på presenningen samt at det var god tilgjengelighet der oppe. Men saken var altså å ha noe utenpå presenningen som gjorde at den ikke ble slitt i filler. Selv om tilgjengeligheten på trålgarn muligens ikke er sammenlignbar, kunne prinsippet kanskje være en vei å gå hvis man ønsker lettere presenning, hvis man fant en form for transportnett, eller lignende. Idag hiver jeg tau over presenningen, for å begrense bevegelse, men det har en tendens til å gnage mer på presenningen over hjørner og kanter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...