Jump to content

Hvordan sette offset på Simrad HS60 i Simrad AP44?

nordan family 27

Recommended Posts

Har Simrad HS60 GPS kompass knyttet til Simrad Nac 2 autopilot med Ap44 controller. I manualen fremkommer det at kompasset ikke trenger å være helt på linje - kan enkelt sette inn justering i egnet controllerenhet. Ap 44 skal være en slik.

Ser for så vidt greit ut. Kommer frem i menyen til der jeg mener det skal gjøres, taster inn, får bekreftet og deretter «innstilling mislykkes» (husker ikke ordrett). Har også forsøkt å kjøre kalibreringsprogrammet, men etter x antall sirkler har jeg gitt opp det.

Noen som har fått til å justere offset? Har ca 2 grader forskjell på heading på kompasset og båtens heading. Kan jo selvfølgelig begynne å justere på kompasset, men det skal være unødvendig.

Er ikke mulig å gjøre dette fra AP44. Vet det er planer om å implementere dette for NSS Evo3, hvis det blir gjort for Evo3 så kommer det sikkert på AP44 også. Må i dag gjøres med et CAN bus til USB interface og en spesiell software. Desverre støtter ikke denne software nyere Kvaser CAN USB interface. Dette er en software fra Hemisphere GNSS som produserer HS60 og jeg har ikke fått noe noen respons når jeg ber om at de oppdaterer Kvaser driverne. Jeg har hatt en Kvaser Leaf Light v2 i mer enn 2 år uten at jeg har fått brukt den. 

• 1 år senere...

Fant ut av hvordan en må bruke Hemisphere sin software sammen med Kvaser CAN til USB converter. Satelittkompasset må være eneste enhet på NMEA 2000 nettverk for at Hemisphere software skal virke. Jeg har laget et mini NMEA 2000 nettverk som får strøm fra en sigarettenner plugg, kobler fra ledningen som kommer fra satelittkompasset og flytter den til mini NMEA 2000 nettverket når jeg oppdaterer software eller ender parametre. Oppdaterte begge software images for HS60 og justerte noen innstillinger og testet litt før jeg byttet det ut med HS75. 

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...