nordan family 27 Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 Har Simrad HS60 GPS kompass knyttet til Simrad Nac 2 autopilot med Ap44 controller. I manualen fremkommer det at kompasset ikke trenger å være helt på linje - kan enkelt sette inn justering i egnet controllerenhet. Ap 44 skal være en slik. Ser for så vidt greit ut. Kommer frem i menyen til der jeg mener det skal gjøres, taster inn, får bekreftet og deretter «innstilling mislykkes» (husker ikke ordrett). Har også forsøkt å kjøre kalibreringsprogrammet, men etter x antall sirkler har jeg gitt opp det. Noen som har fått til å justere offset? Har ca 2 grader forskjell på heading på kompasset og båtens heading. Kan jo selvfølgelig begynne å justere på kompasset, men det skal være unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Er ikke mulig å gjøre dette fra AP44. Vet det er planer om å implementere dette for NSS Evo3, hvis det blir gjort for Evo3 så kommer det sikkert på AP44 også. Må i dag gjøres med et CAN bus til USB interface og en spesiell software. Desverre støtter ikke denne software nyere Kvaser CAN USB interface. Dette er en software fra Hemisphere GNSS som produserer HS60 og jeg har ikke fått noe noen respons når jeg ber om at de oppdaterer Kvaser driverne. Jeg har hatt en Kvaser Leaf Light v2 i mer enn 2 år uten at jeg har fått brukt den. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Takk for grundig svar. Jeg får vel gå for hoderegning og et par grader feil så lenge. Det hjelper seg kanskje hvis det etterhvert kommer en Simrad plotter inn på systemet? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Hvis du kjøper en Simrad plotter og funksjonen blir implementert så hjelper det. Mener å huske at jeg ble fortalt at Evo2/Evo3 har støtte for heading kompensasjon for HS70 så det burde være enkelt å få til for HS60 også. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Er nå bare og vri på antennen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Kommer an på om HS60 er montert på antennefeste eller skrudd i taket. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 I mitt tilfelle kan jeg vri på antennen, jeg må bare demontere litt for å komme til. Ifølge instruksjonsboken er det ikke nødvendig, men det ser altså ut til å være løsningen i praksis p.t Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.August.2020 Del på Facebook Svart 21.August.2020 (redigert) Fant ut av hvordan en må bruke Hemisphere sin software sammen med Kvaser CAN til USB converter. Satelittkompasset må være eneste enhet på NMEA 2000 nettverk for at Hemisphere software skal virke. Jeg har laget et mini NMEA 2000 nettverk som får strøm fra en sigarettenner plugg, kobler fra ledningen som kommer fra satelittkompasset og flytter den til mini NMEA 2000 nettverket når jeg oppdaterer software eller ender parametre. Oppdaterte begge software images for HS60 og justerte noen innstillinger og testet litt før jeg byttet det ut med HS75. Redigert 21.August.2020 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.