Hallaise Startet 20.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2019 (redigert) Var ute på min første tur med båten. Den gikk som den skulle helt til jeg slakket opp gassen og bare lå i ro på tomgang. Etter på ville den ikke gå orntlig. Går som normalt opp til 2000 omdreininger, men begynner å vibrere med mere turtall. Motoren bare «harker og rister» med mere en 2000 omdreininger og vil ikke øke farten. Har byttet bensinfilter, men det hjalp ikke. Virker som den ikke får nok drivstoff. Noen som vet hva problemer kan være ???? Redigert 20.Mai.2019 av Hallaise Feil i spm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Sjit i dyser er mitt tips. To dyser i forgasser. En som leverer bensin opp til ca 2000 rpm. Så tar den andre dysen over. Sjit her så drar den ikke opp. Hadde akkurat samme problem på min forrige Yamaha F50. Tok ut dysene og blåste de og kanaler rein. Null problem etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 OK, må prøve det da. Mest sannsynlig at det er problemet siden den gikk som normalt helt til jeg slakket av... hadde bare kjørt 2-3 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Har renset forgassere, byttet filter og sjekket plugger. Samme feil enda. Skal prøve å sjekke tanken i morra om det kan være skitt i den..... men vet ikke helt om det e problemet..?!? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 La tanken stå på skrå slik at tanklokket kommer så lavt som mulig. Når det har gått 5 min så skrur du av lokket og lyser mot det laveste punktet i tanken med en lommelykt. Er den en dam på bunnen større enn en 10kr ville jeg sugd den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Fått ordnet feilen nu.... Det var lufte «skruen» i lufting på lokket som var nesten tett.... mye styr for lite...??? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Godt det var en så billig og enkel løsning på problemet Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Har erfart at hvis bensinpumpen i motoren er i orden så drar den bensin og luft ut av plasttanken så den deformeres sterkt. Har aldri klart i få dårlig gange eller kvelning av motoren selv om lufteskruen ble glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Var ute å gikk med båten for 2 dager siden. Alt virket som det skulle, gikk med 5000 omdreininger i lengre tid. Når jeg da stoppet og lå på tomgang en stund, fikk jeg samme problemet igjen med max 2000 omdreininger og tilførsel problemer. Prøvde å pumpe med «pumpen/ blæra» men ingen forskjell. Etter å ha gått på under 2000 omdreininger over en lengre periode, fungerte alt som det skulle igjen. Opplevde samme problemet på nytt etter å ha gått 20 min igjen. Samme prosedyre, gikk på 2000 omdreininger en periode, så virker alt igjen. Vært å prøvd i dag, samme problem. Men stopper jeg motoren og starter igjen etter noen sekunder, så går den igjen som normalt i 30- 45 sek..... Noen som har et forslag hva jeg kan gjøre ? Skal prøve å få tak i ny bensinslange, men vet ikke om det vil hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 2000 omdreininger er en vanlig grenseverdi for motorstyringer. Sjekk med instusjonsboka om den motor har noen alarmnivåer. Det kan være lavt oljetrykk, kjølevannstemp, vanntrykk f eks Kan jo være en coil som er sliten også... Du kan vurdere om det er trygt å ta av motordeksel når feilen oppstår og ta av en og en plugghette for å se om du bare mister en sylinder eller om det er en elektronisk begrensning. Bruk vest om du velger å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Har montert plotter/ ekkolodd på båten i går. Skal prøve å koble det i fra og se om det er plotteren som kanskje forstyrrer en giver/ sensor.... har stelt strøm så kanskje den har innvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Vært å prøvd litt idag uten plotter tilkoblet. Funker fint til den blir orntlig varm, så kutter den igjen. Prøve å bytte plugger i morgen, og få målt koilene Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Jeg er Forumets dommeste på elektriske problemer men coiler med periodiske feil er ikke lett å måle seg fram til på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaise Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Skal få den diagnose testet.... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Termostat so ikke åpner skikkelig slik at motor går varm? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Hallaise, har du tatt av dekselet og kjent på motoren om den er så varm at du ikke kan legga handa på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.