Oida Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 Hei. Jeg holder på med en omfattende vårpuss på seilbåten min og har i den forbindelse funnet noen sprekker i fremkant av roret. Sprekken går på langs i hele rorets lengde, så det kan virke til at roret er laget i 2 deler og at det er limingen som "går opp". Som dere ser av bildene så er sprekken større rundt "hengslene" som er støpt inn i roret. Roret er gjennomgående laget av glassfiber. Jeg har også boret et hull inn i roret og det virker til at sprekken er gjennomgående, glassfiberen rundt hengslene er også mykere enn resten av roret. Jeg er veldig i tvil om dette er noe som kan repareres tilbake til full styrke? Eller er det bare å sette i gang med å lage et nytt? Se bilder: Noen som har synspunkter? Alle tanker, ideer og erfaringer taes i mot med takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Alt kan repareres Mye mindre arbeid enn å lage nytt uten å ha formene. Jeg vet ikke hvordan akkurat dette er satt sammen, men det er sikkert støpt i to halvdeler. Så er det støpt inn noe for å skru hengslene i. Sannsynlig at det da har en utvendig flens når det limes isammen. Den blir så fjernet og det blir kanskje strimlet utvendig i skjøten. Er det fyldt med skum blir det blåst inn etter sammen liming. Jeg hadde åpnet hele kanten der det er skrue fester å limt / laminert inn nytt. Så åpnet opp noen plasser i forbindelse med skjøten rundt for å sjekke innvendig. Om det er holt er det bare å slipe ned utvendig å laminere på nytt. Husk å sjekke vedheft for valg av resin. Fler bilder gir bedre svar. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Den hengsleanordningen der så da veldig svak ut? Jeg ville prøvd å få til noe mer solid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 (redigert) Dette var da en nokså liten dimensjon der akslingen ser ut til å ha en litt mindre diameter enn en lillefinger (?!) Det vil vel kanskje være relevant også å opplyse om hva slags båt dette er og hvor stor båten er osv, og så hva slags type seiling det er snakk om og hvor man skal seile. Man bør vel kanskje vurdere det hele litt ut i fra krav til styrke og krav til sikkerhet. Redigert 21.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Hvis du har en kveld å kaste bort og vil sette deg inn i hvordan et ror bygges kan videoene fra danske Mads anbefales: https://www.youtube.com/user/madsdahlke/videos ... men en trenger nok ikke gå fullt så grundig til verks for å få et ok resultat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Nei gjør det enkelt. Og ikke fyll skum inni der. Potensiell korrosjonsbombe mot AISI316. Dansken ville ikke lytte til den argumentasjonen. Følg råd fra @Knude. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Interessant, Hulda – de fleste seilbåtror er vel bygget med noe stål i midten, litt skum (av varierende sort) rundt og så et skall av glassfiber ytterst. Er det spesielle sorter skum som er mer eller mindre saliggjørende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oida Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Takk for svar! Roret hører til en 28 fots seilbåt som jeg skal på tur til Karibien med. Hengslene virker til kun være limt på plass når roret er satt sammen, det finnes ingen skruer i roret. Min første tanke var også at denne løsninger virker til å være dårlig, fordi kreftene fra hengslene vil "drive" roret fra hverandre. Roret er gjennomgående laget av glassfiber, så det er ikke noe metall, skum eller trevirke i kjernen. Jeg ser for meg at en mulig løsning er å "frese" opp sprekken i hele rorets lengde, for å så fylle opp med epoxy. Også legge noen lag med epoxy og glassfiber "rundt" kanten på roret for å bygge opp profilen igjen. Og tilslutt erstatte de "interne" hengslene med eksterne hengsler som blir skrudd på utsiden av roret. Noe i denne duren, bare i "rett" dimmensjon: https://www.baths.se/sv/beslag/vad-som-helst/roderbeslag/rwo-roderbeslag-roder-38mm-5.html Det er 3 hengsler pluss at roret er opplagret nederst ved enden av kjølen. Her ser dere bilder av roret på båten: Har dere troen på en løsning lik den jeg skisserer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Synes det høres ut som en god løsning, uten at jeg skal påberope meg noe kompetanse. Må vel bli bedre med utvendig beslag og gjennomgående bolter. Epoxy sitter i hverfall veldig godt, og kan blandes med fiberarmering og div for liming/gapfylling, og laminering i kombinasjon med egnet glassfibermatter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Det burde vel fungere. Jeg har lignende hengsler på mitt ror: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Da ville jeg behandlet kreftene som om roret skulle vært laget av treverkt. Men enda lenger festebraketter enn @shipahoy (som er en god metode) viser til. Minst fire gjennomgående bolter i stedet for to på hvert hengsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Euklid skrev for 2 timer siden: de fleste seilbåtror er vel bygget med noe stål i midten, litt skum (av varierende sort) rundt og så et skall av glassfiber ytterst. Jepp. Slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Eller sandblandet epoxy. Ville nok foretrukket den metoden. Ikke problematsk på Hulda. Engasjerer meg ikke videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 3 hours ago, Oida said: Har dere troen på en løsning lik den jeg skisserer? Ja, det ser fornuftig ut, med to event 4 bolter. Tenkte på den noenlunde samme løsningen. Noen ganger så kan det jo også være en fordel og behov for å endre litt på det originale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Vi snakker om en Havsfidra? Folk har seilt over Atlanteren med en sånn før. Du kan ta for gitt at det er en stålkonstruksjon inne i roret. Det er ikke bare en hengsle som er limt på. Jeg ville smørt epoksylim i sprekken og hold det sammen med tvinger. Slip av gelcoat ca 10 cm bakover fra sprekken. Legg på et lag karbon og polyester. Legg på to lag 300 g CSM og polyester. Sparkel og puss. Gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Oida skrev for 21 timer siden: Og tilslutt erstatte de "interne" hengslene med eksterne hengsler som blir skrudd på utsiden av roret. Har dere troen på en løsning lik den jeg skisserer? Høres fornuftig ut ! ser att du holder på og montere Monitorn......... jeg fikk en skisse fra Scanmar att jeg skall ha 117cm fra vannlinjen opp til de tykke røren.....og att servo-bladet skall stikke opp ca 15cm her er en manual http://l-36.com/read_pdf.php?page=13&file=pdf/manuals/Monitor-Windvane-Manual Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Oida Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 (redigert) Takk for alle tips! Mulligan skrev for 4 timer siden: Vi snakker om en Havsfidra? Folk har seilt over Atlanteren med en sånn før. Du kan ta for gitt at det er en stålkonstruksjon inne i roret. Det er ikke bare en hengsle som er limt på. Jeg ville smørt epoksylim i sprekken og hold det sammen med tvinger. Slip av gelcoat ca 10 cm bakover fra sprekken. Legg på et lag karbon og polyester. Legg på to lag 300 g CSM og polyester. Sparkel og puss. Gelcoat. Båten er en Laurin 28. Jeg borret et hull i roret for å se hva som var inni, men da har jeg muligens boret utenfor stålkonstruksjonen. Jeg har endel 450g biaxial glassfiber og epoxy fra west system på lur, jeg hadde håper på å bruke dette. Jeg ser for meg å legge x antall lag med 450g duk og epoxy. For å så blande epoxy og filler og bruke denne som sparkel. Og til slutt slipe/pusse ned og deretter grunning og bunnstoff. Vil dette bli dårlige enn løsningen du presenterer? Gunga Din skrev for 2 timer siden: Høres fornuftig ut ! ser att du holder på og montere Monitorn......... jeg fikk en skisse fra Scanmar att jeg skall ha 117cm fra vannlinjen opp til de tykke røren.....og att servo-bladet skall stikke opp ca 15cm her er en manual http://l-36.com/read_pdf.php?page=13&file=pdf/manuals/Monitor-Windvane-Manual Takk for tips! Jeg har lest endel i manualen og har kommet frem til at jeg ønsker å montere vindroret høyere enn anbefalt. Grunnen til dette er at hekken på båten "setter seg" veldig i sjøen under seil. Så vannlinjen blir mye høyere enn når båten ligger stille. Se bilde: På bildet slører jeg i omtrent 5 knop og båten er ferielastet. Når farten passerer 6 knop så setter hekken seg enda mer og når jeg nærmer meg skrogfart så er det omtrent som å seile i oppoverbakke. At vektfordelingen i båten ikke var optimal kan selvfølgelig være en av årsakene her, men uansett så har jeg forstått at spissgattere setter seg når farten øker. Redigert 22.Mai.2019 av Oida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Tror ikke dette er noen eksakt vitenskap disse cm.........båten både setter og løfter hekken i sjøen da man seiler...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.