Jump to content

Smøring av gearwire på Volvo Penta D3

tnlu

Recommended Posts

Hei.

Tenkte eg ville legge ut et tips som kanskje ikke alle tenker på. Eg gikk ihvertfall i fella. Eg skulle bakke ut av båsen i båthavna da båten satt fast i akterover. Ble litt hektisk da gearhendel ikke reagerte og båten fortsatte akterover. Slo av tenning og stoppet motor og hoppet ut og fikk tatt i mot slik at det heldigvis ikke ble noen skader...

Båten har en Volvo Penta D3 med elektronisk gearhendel. Den gir beskjed til en accturator som skyver/trekker i gearwire som går til et DPS drev. Forut for hendelsen så hadde den ligget i ro ca 1 mnd. Når eg sjekket hva som var problemet så viste det seg at gearwire hadde fastnet helt innimot accturator der det går en hylse inn i en annen. Fikk smurt det opp og alt fungerer fint igjen.

På en båt med manuell gearwire fra hendel og helt ut til gear vil man merke at noe går tregere slik at man gjerne får et forvarsel om at noe er i gjerde.. På eletrisk betjent virker det fint helt til det plutselig ikke virker.

Så lærdom er å inkludere smøring av gearwire hvert år. I tillegg til å prøve for og akterover før man løser fortøyninger, spesielt hvis båten har ligget lenge. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...