KHKH Startet 21.Mai.2019 Del på Facebook Startet 21.Mai.2019 (redigert) Hei! Har nettopp byttet aftercoolere (intercoolere, ladeluftkjølere) på min Kad 300. Det var lekkasje i radiatorinnsatsen på babord motor, og jeg mistenker at saltvann/saltluft har blitt sugd inn i motor. På tomgang rister/vibrerer babord motor mye mer enn styrbord, og når jeg prøvde båten utpå, stoppet turtallet ved 2000 omdreininger, jobbet seg sakte opp mot 2500 og går ikke videre. Ryker en del blå røyk både på tomgang og når jeg prøvde utpå. Oppdaget også en klikke/klakkelyd som kunne høres ut som om kom fra fødepumpen. Har nettopp byttet fødepumpe på begge motorene. For å utelukke at lyden kom fra fødepumpen, byttet jeg om disse fra motor til motor, uten at noe endret seg. Fikk tips om at det kunne være så enkelt som luft, så jeg har prøvd å lufte på dysene både lenge og vel uten at det ble bedring. Noen som har vært borti lignende, og har noen tips? Redigert 21.Mai.2019 av KHKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 KHKH - 2 poster siden du ble med i 2008 - da bør du jommen få hjelp når du endelig spør... jeg starter ballet for å få andre på banen... Beklager alle spørsmålene men de er der for å hjelpe deg :-) Jeg skiller foreløpig påvibrasjon og mekanisk klakkelyd Babord motor: - Hvordan oppdaget du lekkasjen i ladeluftkjølerinnsatsen ? - Hvor lenge gikk det fra du oppdaget lekkasjen i ladeluftkjølerinnsatsen til motoren var igang igjen ? - Rister på tomgang; enig i at det er typisk for luft ii systemet, bruker du vakuum når du lufter eller åpner du fittings på dieselrør? Turbo på babord motor kan ha satt seg som følge av salter fra ladeluftkjølerinnsatslekkasjen eller tilfeldig pga alderdom/opplag, uansett vill jeg ikke teste mer på høyere turtall før du har funnet feilen. Kan virke på din beskrivelse som om kompressoren fungerer men der turboen skal overta skjer det lite. Kompressoren er det jo 100% mekanisk drift på mens turboen trenger riktig mengde diesel som igjen produserer riktig mengde eksos for å fungere. Spinner ikke turboen lett nok går det ikke, pisser en eller to dyser går det ikke, har du dårlig kompresjon pga korrosjon på eksosventilsete så går det ikke, fastbrent ventil så går det ikke +++ Er det helårsbåt eller inneopplag? Klikkelyden: - bruker du stetoskop når du søker ? - det jeg frykter mest når jeg kører en slik lyd er en fastbrendt eksosventil... særlig når du kan ha fått sjøvann/klorider inn i forbrenningsrom. du kan gå inn gjennopm pluggene i innsuget på motoren og se deg rundt med et boroskop, koster bare noen hundrelapper som USB til laptop eller microusb til mobileller nettbrett. Det gir fantastiske bilder og du ser med en gang om du har rust her og der. Du kan også gå forbi ventilene (det er 4 pr sylinder på dine KAD300) og studere forbrenningsrommet. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Lukter det olje eller sur diesel av eksosen? Vil du sjekke oljenivå på begge motorene som en sikkerhetssjekk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.