Gdj Startet 21.Mai.2019 Del på Facebook Startet 21.Mai.2019 Hei, hva er normalt oljetrykk på en kad 44 ved lavt turtall og varm motor? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 4.5bar på1500 timer 4.1bar på 4500 timer motoren Sitér dette innlegget Link to post
Gdj Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 dieselfan skrev for 3 timer siden: 4.5bar på1500 timer 4.1bar på 4500 timer motoren Takker? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Er du bekymret for at instrumentet ditt eller giveren viser feil så kan du godt låne ett av settene mine for jeg har en motor på land on den blir der en stund. Kjører forbi Porsgrunn 2-3 ganger i uka og kan jo møte deg ved Moheim eller Heistad Både oljetrykk og voltmeter kan desverre vise relativt mye feil på 4x og 3x motorene til volvo Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 4,5 bar på tomgang og gjennomvarm motor???? Jeg har ca 2 bar på tomgang, 600 rpm, på mine 2 KAD300. På kald motor er trykket derimot 4,5 bar. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Hei igjen mmosberg, håper alt står bra til, mine starter på 5.4 på kald motor med 15-40 mineral Vediene er ved 1500 omdr og ikke 600, Gdj bad om lavt turtall . jeg går ikke over 1500 på kald motor. Når jeg kjøpte den siste fikk jeg 3.2 på varm motor men dette økte etter oleskift og oljeskift nummer to. Som du husker fra noen år tilbake mente jeg at det var vellldig viktig å få gammel olje ut av de motorene, mange får ut bare 5 liter og jeg gir meg ikke før jeg har tømt over 10... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 (redigert) Skal sjekke og komme tilbake med oljetrykk på mine v/1500 rpm. Kan forøvrig opplyse at et av mine vinterprosjekter var å montere oljetemperatur sensorer. Og ved høy last, 3500 rpm, er oljetempen ca 60-62 grader. Ved etterfølgende lav last synker tempen til 50-55 grader. For meg overraskende lavt. Nesten så lavt som på store skipsdieseler. Og langt i fra mine to biler, en VW med 2.0 TDI og en Audi 3.0 TDI, der er oljetempen ved driftsvarm motor ca 90-95 grader. Redigert 23.Mai.2019 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 ...det var gode og interesante nyheter 62 grader på topp... det var forunderlig lavt. Når det gjelder VAG med bukplate så er det bare den lille aluminiumsmotoren på 1.2liter (3syl) som går med oljetemp på under 85 grader. Men så har den også sammen med 1.4 PD/CR diesel et meget stort oljevolum i forhold til slagvolum. Sånt som dette trigger meg.. har lenge hatt lyst til å gjøre det samme med luft-siden på KAD'ene. "Alle" slenger jo rundt seg at en "må" pøse på med mer diesel for å få mer effekt - bare sprøyt, masse effekt å hente på å senke temperaturen på innsugsluft. VAG bruker feks masse penger for tiden på å belegge manifolder i AlMg og plast med kjeramer for å få superisolerende løsninger , samme med superamorfe plasttyper, slik at ikke luften varmes opp før den er inne i forbrenningskammeret. Når den først er inne så er all O2 fanget og deretter.... kan dieselen komme. De jobber med mange løsninger - produksjonskostnad pr grad kaldere luft i forbrenningskammeret er stikkordet. Om man klarer å redusere N2 i luft med 2-3 % så er man nok rik eller død på et blunk.... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Legger til at foran denne sesongen ble samtlige kjølere rengjort i saltsyre bad, 40-60 syre vann ca 60 minutt mes agitering av væsken. Så nå er kjølingen 0 stillt ifht nytt. Kjølevannstemperatur ved høyt pådrag 3500 rpm er 90-92 grader og 85-90 grader på lav last. Sånn er det bare på Volvo Penta KAD3_4x. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Imponerende ? Håper kaldere luft inn kan senke kjølevannstemperaturen 2 grader... Har du sjekket at begge termostaten åpner helt? Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 dieselfan skrev for 15 timer siden: Hei igjen mmosberg, håper alt står bra til, mine starter på 5.4 på kald motor med 15-40 mineral Vediene er ved 1500 omdr og ikke 600, Gdj bad om lavt turtall . jeg går ikke over 1500 på kald motor. Når jeg kjøpte den siste fikk jeg 3.2 på varm motor men dette økte etter oleskift og oljeskift nummer to. Som du husker fra noen år tilbake mente jeg at det var vellldig viktig å få gammel olje ut av de motorene, mange får ut bare 5 liter og jeg gir meg ikke før jeg har tømt over 10... Hvilke olje bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 mmosberg skrev for 11 timer siden: Kjølevannstemperatur ved høyt pådrag 3500 rpm er 90-92 grader og 85-90 grader på lav last. Sånn er det bare på Volvo Penta KAD3_4x. Hei @mmosberg har du noko forklaring på den store differansen mellom oljetemperatur og kjølevannstemperatur? Normalt er vel desse nokså like når motorane er gjennomvarme? Eg ser ikkje andre muligheter enn at oljekjølekretsen må vera veldig effektiv.. Ang. temperaturane over: Er dette målt med ekstern måling, eller er det avlest på motorinstrumenta? Eg fann eit betydleg avvik mellom instrumentvisning og måling ved hjelp av IR-instrument på termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Det er jeg ikke sikker på at du kommer til å like å høre men: Biltema OLJE MINERAL 15W-40 4L - Art.nr. 36-962 Fikk 28 timer på familiebåt telleren i fjor... så en kan vel si at jeg kun har brukt den som "vaskeolje" Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Havlengt skrev 12 minutter siden: Hei @mmosberg har du noko forklaring på den store differansen mellom oljetemperatur og kjølevannstemperatur? Normalt er vel desse nokså like når motorane er gjennomvarme? Eg ser ikkje andre muligheter enn at oljekjølekretsen må vera veldig effektiv.. Ang. temperaturane over: Er dette målt med ekstern måling, eller er det avlest på motorinstrumenta? Eg fann eit betydleg avvik mellom instrumentvisning og måling ved hjelp av IR-instrument på termostathuset. Har ikke annen forklaring enn at oljekjøleren er effektiv og godt dimensjonert. Kjølevannstemperaturen er avlest på instrumentpanelet. Føleren sitter i termostathuset. Har en gang for et par år siden brukt ir termometer og konkluderte da med at det var liten forskjell. Oljetemperatur sensoren sitter på trykksiden, etter oljefilteret. Det er nok et par tre grader tap i temperaturen pga lokasjonen på sensoren. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Jeg tror nok du har mye større tap enn to-tre grader på sensoren. Sensoren er nødt å være plasser en plass der det er gjennomstrømning av olje, og det tviler jeg at du har slik sensoren er plassert nå. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Jeg tror ikke tapet er mer enn et par grader. Ved driftsvarme er det godt og varmt i dette området. Men at det er større forsinkelse og treghet. Jeg har på to do lista å sjekke med ir termometer for å sjekke. Skal komme tilbake på forumet med resultat. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Jeg mener på at oljen er kjølt av ferskvannskjølesystemet på motoren, og da skal det ikke være mulig at oljetemperaturen er lavere enn temperaturen på kjølevann. Ved marsjfart så tipper jeg den ligger rundt 100 grader +/- Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Nei. Oljekjøleren er sjøvannskjølt. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 KAD / KAMD - Er det forresten noen som har registrert om oljetrykkmåler, kjølevanntempmåler eller voltmeter er voltsensitive ? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Det har jeg aldri lagt merke til ihvertfall. Kjører vinsj og thruster uten forstyrrelse. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 (redigert) dieselfan skrev for 4 timer siden: KAD / KAMD - Er det forresten noen som har registrert om oljetrykkmåler, kjølevanntempmåler eller voltmeter er voltsensitive ? - Absolutt! Begge målingane er motstandskretsar på 40-serien. ( oljetrykk og temp. ) I tillegg så hentar alle instrumenta spenning frå same punkt ved standard VP kopling av panelet. Det er berre å testa ved å skru på instrumentbelysninga: Då går temperaturvisning opp og oljetrykksvisning ned... Redigert 24.Mai.2019 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Supert Havlengt, god læring for meg Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Ved varm motor og 600 rpm har jeg ca 2,9 bar: Ved varm motor og 1500 rpm har jeg ca 4,9 bar (Oppnår 4,9 bar på ca 1150 rpm ved varm motor. Kan se at trykket går litt over 5 bar før reguleringsventilen åpner og trykket stabiliserer seg på ca 5 bar): Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.