Jump to content

Oljetrykk kad44


Gdj

Recommended Posts

Er du bekymret for at instrumentet ditt eller giveren viser feil så kan du godt låne ett av settene mine for jeg har en motor på land on den blir der en stund.

Kjører forbi Porsgrunn 2-3 ganger i uka og kan jo møte deg ved Moheim eller Heistad

 

Både oljetrykk og voltmeter kan desverre vise relativt mye feil på 4x og 3x motorene til volvo

Link to post

Hei igjen mmosberg, håper alt står bra til,  mine starter på 5.4 på kald motor med 15-40 mineral

Vediene er ved 1500 omdr og ikke 600, Gdj bad om lavt turtall . jeg går ikke over 1500 på kald motor.

Når jeg kjøpte den siste fikk jeg 3.2 på varm motor men dette økte etter oleskift og oljeskift nummer to.

Som du husker fra noen år tilbake mente jeg at det var vellldig viktig å få gammel olje ut av de motorene, mange får ut bare 5 liter og jeg gir meg ikke før jeg har tømt over 10... 

Link to post

Skal sjekke og komme tilbake med oljetrykk på mine v/1500 rpm.

 

Kan 20181218_223244.jpg.a616527a2a68cae2d503df8d202a1eb5.jpg20181218_125001.jpg.0f425ec02836836dae8af919e0211400.jpgforøvrig opplyse at et av mine vinterprosjekter var å montere oljetemperatur sensorer. Og ved høy last, 3500 rpm, er oljetempen ca 60-62 grader. Ved etterfølgende lav last synker tempen til 50-55 grader. For meg overraskende lavt. Nesten så lavt som på store skipsdieseler. Og langt i fra mine to biler, en VW med 2.0 TDI og en Audi 3.0 TDI, der er oljetempen ved driftsvarm motor ca 90-95 grader.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

...det var gode og interesante nyheter :thumbsup:  62 grader på topp... det var forunderlig lavt.

 

Når det gjelder VAG med bukplate så er det bare den lille aluminiumsmotoren på 1.2liter (3syl) som går med oljetemp på under 85 grader.

Men så har den også sammen med 1.4 PD/CR diesel et meget stort oljevolum i forhold til slagvolum.

 

Sånt som dette trigger meg.. har lenge hatt lyst til å gjøre det samme med luft-siden på KAD'ene.

"Alle" slenger jo rundt seg at en "må" pøse på med mer diesel for å få mer effekt - bare sprøyt, masse effekt å hente på å senke temperaturen på innsugsluft.

VAG bruker feks masse penger for tiden på å belegge manifolder i AlMg og plast med kjeramer for å få superisolerende løsninger , samme med superamorfe plasttyper, slik at ikke luften varmes opp før den er inne i forbrenningskammeret. Når den først er inne så er all O2 fanget og deretter.... kan dieselen komme.

De jobber med mange løsninger - produksjonskostnad pr grad kaldere luft i forbrenningskammeret er stikkordet.

 

Om man klarer å redusere N2 i luft med 2-3 % så er man nok rik eller død på et blunk.... 

Link to post

Legger til at foran denne sesongen ble samtlige kjølere rengjort i saltsyre bad, 40-60 syre vann ca 60 minutt mes agitering av væsken. Så nå er kjølingen 0 stillt ifht nytt.

20181102_133008.jpg.8e6e6648bf217624833558e7985e395a.jpg

 

 

Kjølevannstemperatur ved høyt pådrag 3500 rpm er 90-92 grader  og 85-90 grader på lav last. 

 

Sånn er det bare på Volvo Penta KAD3_4x.

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
dieselfan skrev for 15 timer siden:

Hei igjen mmosberg, håper alt står bra til,  mine starter på 5.4 på kald motor med 15-40 mineral

Vediene er ved 1500 omdr og ikke 600, Gdj bad om lavt turtall . jeg går ikke over 1500 på kald motor.

Når jeg kjøpte den siste fikk jeg 3.2 på varm motor men dette økte etter oleskift og oljeskift nummer to.

Som du husker fra noen år tilbake mente jeg at det var vellldig viktig å få gammel olje ut av de motorene, mange får ut bare 5 liter og jeg gir meg ikke før jeg har tømt over 10... 

Hvilke olje bruker du?

Link to post
mmosberg skrev for 11 timer siden:

 

Kjølevannstemperatur ved høyt pådrag 3500 rpm er 90-92 grader  og 85-90 grader på lav last. 

 

Sånn er det bare på Volvo Penta KAD3_4x.

 

 

Hei @mmosberg har du noko forklaring på den store differansen mellom oljetemperatur og kjølevannstemperatur?

Normalt er vel desse nokså like når motorane er gjennomvarme? Eg ser ikkje andre muligheter enn at oljekjølekretsen må vera veldig effektiv..

 

Ang. temperaturane over: Er dette målt med ekstern måling, eller er det avlest på motorinstrumenta?

Eg fann eit betydleg avvik mellom instrumentvisning og måling ved hjelp av IR-instrument på termostathuset.

Link to post
Havlengt skrev 12 minutter siden:

Hei @mmosberg har du noko forklaring på den store differansen mellom oljetemperatur og kjølevannstemperatur?

Normalt er vel desse nokså like når motorane er gjennomvarme? Eg ser ikkje andre muligheter enn at oljekjølekretsen må vera veldig effektiv..

 

Ang. temperaturane over: Er dette målt med ekstern måling, eller er det avlest på motorinstrumenta?

Eg fann eit betydleg avvik mellom instrumentvisning og måling ved hjelp av IR-instrument på termostathuset.

Har ikke annen forklaring enn at oljekjøleren er effektiv og godt dimensjonert.

 

Kjølevannstemperaturen er avlest på instrumentpanelet. Føleren sitter i termostathuset. Har en gang for et par år siden brukt ir termometer og konkluderte da med at det var liten forskjell.

 

Oljetemperatur sensoren sitter på trykksiden, etter oljefilteret. Det er nok et par tre grader tap i temperaturen pga lokasjonen på sensoren.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Jeg tror ikke tapet er mer enn et par grader. Ved driftsvarme er det godt og varmt i dette området. Men at det er større forsinkelse og treghet. Jeg har på to do lista å sjekke med ir termometer for å sjekke. Skal komme tilbake på forumet med resultat.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
dieselfan skrev for 4 timer siden:

KAD / KAMD - Er det forresten noen som har registrert om oljetrykkmåler, kjølevanntempmåler eller voltmeter er voltsensitive ?

- Absolutt! Begge målingane er motstandskretsar på 40-serien. ( oljetrykk og temp. )

I tillegg så hentar alle instrumenta spenning frå same punkt ved standard VP kopling av panelet. Det er berre å testa ved å skru på instrumentbelysninga: Då går temperaturvisning opp og oljetrykksvisning ned... :thumbsdown:

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Ved varm motor og 600 rpm har jeg ca 2,9 bar:

20190607_125218.jpg.0f54ffc7ebf5d2da45ddc3d285d0f8eb.jpg

Ved varm motor og 1500 rpm har jeg ca 4,9 bar (Oppnår 4,9 bar på ca 1150 rpm ved varm motor. Kan se at trykket går litt over 5 bar før reguleringsventilen åpner og trykket stabiliserer seg på ca 5 bar):

20190607_125256.jpg.013fd3f2d04915f5f3978a6c7bd8b16a.jpg

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...