Jump to content

Endring og bytting av størrelse på propell


Bestyreren

Recommended Posts

Jeg må bytte propell for å få rett turtall har i dag en 21x18 skewback. Trenger å gå ned i str for å få de siste 400rpm. Har fått følgende utregninger 21x16, 20x17 skewback, 19x19. Hva høres fornuftig ut?  Burde jeg holde på diameteren? Hva er forskjellen på å endre stigning og diameter? Håper noen her inne kan veilede meg.

Link to post
Share on other sites

Sånn jeg forstår det, etter å ha lest litt og prøvd litt, så er diameter viktig for skyvet, hvor bra propellen "sitter" i vannet. Jeg ville derfor beholdt samme diameter som før, og endret stigning. Da blir det 21x16. Forutsetter at de størrelsene du nevner som alternativ har antall blader som den du har i dag. 

Link to post
Share on other sites

Kommer veldig an på skrogfasong da. Ren deplasement eller semideplasement . Også om de 400 omdreiningen er fra 1400 til 1800 eller fra 3400 til 3800.   Har opplevd på 30 fot båt i fartsområde 20 knop å miste veldig mye fart ved så stor diameter og liten stigning. Da heller gå ned en tomme på diameter . Normalt vil også en tomme i diameter reduksjon gi større utslag enn 1 tomme i stigning.   

Hvilken båttype er dette ?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Generelt: Prøv å ikke være så tilbakeholdne med opplysninger... 

 

Det er også mulig å beholde diameter og stigning, men redusere bladarealet... Dersom det er en kjent motor du har i din Viksund 835 ville jeg valgt erfaringsfata fremfor utregninger... 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Knude said:

Kommer veldig an på skrogfasong da. Ren deplasement eller semideplasement . Også om de 400 omdreiningen er fra 1400 til 1800 eller fra 3400 til 3800.   Har opplevd på 30 fot båt i fartsområde 20 knop å miste veldig mye fart ved så stor diameter og liten stigning. Da heller gå ned en tomme på diameter . Normalt vil også en tomme i diameter reduksjon gi større utslag enn 1 tomme i stigning.   

Hvilken båttype er dette ?

Jeg får ca 2800 skal ha 3200. Er en viksund 830 med en 6er på 150hk. Det jeg ønsker er å oppnå rett turtall, men gjerne og mer fart

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...