Bestyreren Startet 22.Mai.2019 Del på Facebook Startet 22.Mai.2019 Jeg må bytte propell for å få rett turtall har i dag en 21x18 skewback. Trenger å gå ned i str for å få de siste 400rpm. Har fått følgende utregninger 21x16, 20x17 skewback, 19x19. Hva høres fornuftig ut? Burde jeg holde på diameteren? Hva er forskjellen på å endre stigning og diameter? Håper noen her inne kan veilede meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Sånn jeg forstår det, etter å ha lest litt og prøvd litt, så er diameter viktig for skyvet, hvor bra propellen "sitter" i vannet. Jeg ville derfor beholdt samme diameter som før, og endret stigning. Da blir det 21x16. Forutsetter at de størrelsene du nevner som alternativ har antall blader som den du har i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Kommer veldig an på skrogfasong da. Ren deplasement eller semideplasement . Også om de 400 omdreiningen er fra 1400 til 1800 eller fra 3400 til 3800. Har opplevd på 30 fot båt i fartsområde 20 knop å miste veldig mye fart ved så stor diameter og liten stigning. Da heller gå ned en tomme på diameter . Normalt vil også en tomme i diameter reduksjon gi større utslag enn 1 tomme i stigning. Hvilken båttype er dette ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Generelt: Prøv å ikke være så tilbakeholdne med opplysninger... Det er også mulig å beholde diameter og stigning, men redusere bladarealet... Dersom det er en kjent motor du har i din Viksund 835 ville jeg valgt erfaringsfata fremfor utregninger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestyreren Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 18 hours ago, Knude said: Kommer veldig an på skrogfasong da. Ren deplasement eller semideplasement . Også om de 400 omdreiningen er fra 1400 til 1800 eller fra 3400 til 3800. Har opplevd på 30 fot båt i fartsområde 20 knop å miste veldig mye fart ved så stor diameter og liten stigning. Da heller gå ned en tomme på diameter . Normalt vil også en tomme i diameter reduksjon gi større utslag enn 1 tomme i stigning. Hvilken båttype er dette ? Jeg får ca 2800 skal ha 3200. Er en viksund 830 med en 6er på 150hk. Det jeg ønsker er å oppnå rett turtall, men gjerne og mer fart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.