Torsen67 Startet 22.Mai.2019 Del på Facebook Startet 22.Mai.2019 Men jeg vet ikke om det er a, b, c osv utgave.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Ja den var ikke enkel gett☺ Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Dårlig med svar. Tyder det på at dette er en ukurant og sjelden/uvanlig motor? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Skal vel være greie motorer i utgangspunktet det, men alt avhenger av vedlikehold. A modellene er som oftest ikke de beste, ellers hadde det vel ikke vært så mye b og c. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Vedlikehold er jo viktig uansett motor. Men noen motorer har jo mer sykdommer enn andre. Som feks Md21a. Noen motorer har jo en skikkelig konstruksjon og andre ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 TAMD31A har en lei tendens til å ryke fryktelig etter oppstart (har hatt 31A og kan bekrefte dette), B og C har endringer som hjalp på dette. Ellers er jo dette Volvo Pentas egen konstruksjon, designet fra grunnen av som lettbygd båtmotor, forbedret (høyere ytelse) utgave av 30-motoren. MD21 er vel en marinisert bilmotor fra franske Indesit (Peugeot etc.) Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Indy skrev 18 minutter siden: TAMD31A har en lei tendens til å ryke fryktelig etter oppstart (har hatt 31A og kan bekrefte dette), B og C har endringer som hjalp på dette. Ellers er jo dette Volvo Pentas egen konstruksjon, designet fra grunnen av som lettbygd båtmotor, forbedret (høyere ytelse) utgave av 30-motoren. MD21 er vel en marinisert bilmotor fra franske Indesit (Peugeot etc.) Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. Takk! Det er sånne ting jeg trenger å vite. Noen motorer er mer kurante enn andre. Uansett alder. Kjenner dette den type motor jeg ikke er så fan av. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Indy skrev for 6 timer siden: Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. Ingen problem å få tak i deler til denne. Alt fåes hos Volvo, også kjølere. Koster ikke noe mer en deler til nyere Volvo motorer, men originale deler er dyrt uansett. Kjølere er vanvittig dyrt, men det finnes flere firmaer og privatpersoner som restaurerer disse. Det finnes tusenvis av disse motorene, så brukte deler finnes det også en del av. Mye deler er like på 31 og 41 serien. Som med alt som er gammelt er det viktig hvordan det har vært vedlikehold og brukt. Sjekk godt rundt endelokkene på alle kjølere, spesielt oljekjøler. Den sitter på styrbord side av motoren, like over oljefilteret. Saltutslag er tegn på dårlig rensing av kjølere, og er det tæring i godset ville jeg vært skeptisk. Da kan det fort bli dyrt. Sjekk temperatur og oljetrykk når motor er varm, og at den får det maks turtallet den skal ha (kommer an på hvilken båt og propell, men skal vel normalt ligge mellom 3600 og 3800 hvis ikke jeg husker feil) Dette er i utgangspunktet svært gode motorer, så hvis den er tatt godt vare på ville jeg ikke vært skeptisk. Grei å skru på er den og.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.