Jump to content

Se på båt med TAMD-31 motor. Noen som har erfaring med denne?


Torsen67

Recommended Posts

TAMD31A har en lei tendens til å ryke fryktelig etter oppstart (har hatt 31A og kan bekrefte dette), B og C har endringer som hjalp på dette.

 

Ellers er jo dette Volvo Pentas egen konstruksjon, designet fra grunnen av som lettbygd båtmotor, forbedret (høyere ytelse) utgave av 30-motoren. MD21 er vel en marinisert bilmotor fra franske Indesit (Peugeot etc.) 

 

Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev 18 minutter siden:

TAMD31A har en lei tendens til å ryke fryktelig etter oppstart (har hatt 31A og kan bekrefte dette), B og C har endringer som hjalp på dette.

 

Ellers er jo dette Volvo Pentas egen konstruksjon, designet fra grunnen av som lettbygd båtmotor, forbedret (høyere ytelse) utgave av 30-motoren. MD21 er vel en marinisert bilmotor fra franske Indesit (Peugeot etc.) 

 

Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. 

 

Takk! Det er sånne ting jeg trenger å vite. Noen motorer er mer kurante enn andre. Uansett alder. Kjenner dette den type motor jeg ikke er så fan av. 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 6 timer siden:

Hovedproblemet med disse motorene, i tillegg til at de begynner å bli gamle, er vel tildels vanskelig deletilgang (særlig kjølere) og at deler er dyrt. 

Ingen problem å få tak i deler til denne. Alt fåes hos Volvo, også kjølere. Koster ikke noe mer en deler til nyere Volvo motorer, men originale deler er dyrt uansett. Kjølere er vanvittig dyrt, men det finnes flere firmaer og privatpersoner som restaurerer disse. Det finnes tusenvis av disse motorene, så brukte deler finnes det også en del av. Mye deler er like på 31 og 41 serien. Som med alt som er gammelt er det viktig hvordan det har vært vedlikehold og brukt. Sjekk godt rundt endelokkene på alle kjølere, spesielt oljekjøler. Den sitter på styrbord side av motoren, like over oljefilteret. Saltutslag er tegn på dårlig rensing av kjølere, og er det tæring i godset ville jeg vært skeptisk. Da kan det fort bli dyrt. Sjekk temperatur og oljetrykk når motor er varm, og at den får det maks turtallet den skal ha (kommer an på hvilken båt og propell, men skal vel normalt ligge mellom 3600 og 3800 hvis ikke jeg husker feil) 

 

Dette er i utgangspunktet svært gode motorer, så hvis den er tatt godt vare på ville jeg ikke vært skeptisk. Grei å skru på er den og.... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...