Jump to content

Vinterförvaring segelbåt i Norge


PerKar1

Recommended Posts

Snart ska jag kasta loss och påbörja sommarens segling. Jag siktar på Bergen i år och funderar på att lämna båten där över vintern. Är detta en bra plats för vinterförvaring av en segelbåt?

 

Jag tar tacksamt emot tips på marinor som också erbjuder en del hjälp med service och reparationer. Båten är en Linjett 40, 12,37 x 3,73 m och 2 m djupgående. Masten når knappt 20 m över vattnet. Båten är invägd och depacerar 8,73 ton (utan packning mm). 

 

Hur gör man vanligtvis i Bergen, lämnar man båten i vattnet eller tar man upp den?

13942511_10209686576548382_1885642846_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Hej PerKar1. Jag kan inte hjälpa dig med marinor i  Bergen, men tänkte bara påpeka att du måste sätta dig in i tullreglerna om båten blir liggande länge. Vet om tillfällen där utländska båtar har åkt på importtull då de legat för länge i Norge utan att kontakta de rätta myndigheterna. Regler hittar du bland annat här: https://www.toll.no/no/varer/bat/lagring-utanlandsk-fritidsbat/ 

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jag har haft lite svårt att få respons från Viknes. Det är inte så att det kan finnas fler alternativ, eventuellt lite utanför Bergen? Eller om jag skulle ha båten i sjön i någon hamnutan service, kan det finnas duktiga båtmekaniker man kan ta hjälp av?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...