Jump to content

Skifte forgasser på en Tohatsu 8 hk - vanskelig?


bjornas

Recommended Posts

Hei, West skulle ha 1000 kr for å skifte forgasser på min Tohatsu 8 hk 2 takt 2003 modell. Det synes jeg høres ut som en ågerpris. Sitter den ikke bare i to skruer? Er det vanskelig å gjøre selv? Noen som har tatt ut gasseren og kan gi meg noen tips på veien?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

i tillegg kommer bensinslange, gasswire og luftfilterboks. Vet ikke hvor fiklete disse er å skru på. 

 

Og skal det byttes til annen forgasser (9.8 hk?) så ville jeg også fått sjekket / justert blandingsskrue samt satt tomgang iht manual. 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette på mange av disse motorene. Ta av bensinslange, koble fra stag til gasswire med tang eller skrujern og skru løs de to 10mm boltene foran på lyddemperboksen som går gjennom forgasser.

Så er det bare å løfte ut forgasser og sette inn ny.

Hvis det er en helt ny forgasser skal i utgangspunktet blandeskruen for bensin og luft være riktig innstilt fra fabrikk men er ikke alltid de er det. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også gjort dette mange ganger og det er ingen problemer å gjøre dette selv. Boltene er M6 (Nøkkel nummer 10) Boltene går gjennom luftintak (Sort plast) gjennom forgasser og rett inn i blokka på motoren. Jøeg løsnet klipsene til stagene bare med fingrene. Disse er laget i nylon og ville vært litt forsiktig med verktøy på disse.

 

Link to post
Share on other sites

det er en av de enklesete "gjør-det-selv" jobbene som finnes så dette klarer du.

Tjen 1000kr og gjøp noe du har lyst på for den båtlappen...

 

Hva du enn gjør så IKKE skru den blandingsskruen i bunn av setet med noe annet enn fingertuppene...

Ta bilder før du rører noe, og veien underveis så går det så det suser, stram skruene litt om gangen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle innspill. Tror nok jeg går for å gjøre jobben selv. Penger spart er penger tjent, og det virker helt overkommelig. Jeg klippet av staget som styrer spjeldet i går, men lar resten av gasseren sitte på inntil jeg har den nye i hus. Vil ikke ha rusk og rask inn i den.

 

MEN håper dere kan hjelpe meg med følgende: På eBay har jeg kommet over en fyr som selger en "genuine" forgasser for GBP 120. På Amazon (og andre steder) selger de en forgasser som så vidt jeg kan forstå er nøyaktig lik, men av merket "Yamasco". Den kan jeg få for EUR 75. Altså en betydelig besparelse.

 

Dette er en motor som nå er blitt "reserve", etter at jeg har fått tak i en 9,9 hk Yamaha. Mulig jeg selger den også.

 

Hva ville dere ha valgt? En "dyr" og "ekte" variant, eller en "billig" og kanskje "uekte"?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...