bjorngb Startet 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2019 Er det noen som har tips for å redusere pumping i forstaget når vi ligger i havn? Har dratt opp seilbeskyttelse - kan det være årsak? Det kjennes godt inne i båten. Se video på YouTube Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 bjorngb skrev 5 minutter siden: Er det noen som har tips for å redusere pumping i forstaget når vi ligger i havn? Har dratt opp seilbeskyttelse - kan det være årsak? Det kjennes godt inne i båten. Se video på YouTube Det er vindstrømmen rundt masta som får den til å pumpe. At forstaget ditt "pumper" er mest sannsynelig et symptom av mastepump og slakt akterstag. Om det faktisk er forstaget som pumper etter du heiste opp trekket, ta det av. Ville også strammet akterstaget. Om ikke noe av det hjelper, prøv å heise en fender halveis opp i/langs masta, evt forstaget for å bryte vindstrømmen. Lykke til! :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 Jeg har tatt av trekket - helt stille i båten :-). Har brukt fendertrikset før med hell. Jeg hadde strammet opp akterstaget til ‘20’ på hydraulisk akterstagstrammer mens det fremdeles pumpet. Masten pumpet ikke - kun forstaget Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 Rullefokka ble for "glatt og fin" med trekket på så vindstrømmene fikk leke litt med den. Bra at det løste seg så lett, ikke alltid like enkelt å finne ut av. Hadde seilbåt med brøkdelsrigg og da hjalp det å stramme akterstaget. Har mastehead nå, den pumper av og til men så lite at jeg ikke bryr meg om det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Hadde det samme på Hulda. Trekket vibrerte så kraftig at det begynte å selvdestruere. Uansett hvor mye jeg strammet og justerte. Det var fare for at trekket skulle gnage i filler seilet. Trekket gikk i søpla. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 På en av mine tidligere båter, en Albin Cirrus, hadde jeg samme problem. Jeg løste det ved å lime tetningslister lags masta noen meter. Tetningslistene ble montert slik de ødela den laminære lufstrøm rundt masta. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjorngb Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Når det pumpet som det gjorde, kom vinden omtrent tett forfra - kan det fremdeles være luftstrømmer rundt masten som er årsak? På tidligere båt pumpet masten ved rett vindstyrke med vinden 90 grader på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Når jeg hadde trekk på rulleforseilet, tok jeg spinnakerfallet og surret rundt trekket nedover forstaget, da ble trekket strammere. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Code0 skrev for 1 time siden: Når jeg hadde trekk på rulleforseilet, tok jeg spinnakerfallet og surret rundt trekket nedover forstaget, da ble trekket strammere. Jeg bruker spinnakerfallet til å heise trekket - hva bruker du til å heise trekket med? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 ...det andre spinnakerfallet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.