Jump to content

Skifte av Genoa Wincher


JFE

Recommended Posts

Hei der ute.

 

Er i ferd med å oppgradere genoa winchene mine. Første problem er å få av de gamle.

Har selvfølgelig fjernet alle festeskruene, men winchene sitter fremdeles pinn fast i silikon eller annet tetningsmiddel.

Er det noen som har et tips til å få løsnet dem uten å bruke slegge ?

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det bare er skruene som skal holde den på plass (skissen fra Bitteliten).

 

Slegge frarådes. Ville heller prøve med kile® under flensen. Forsiktig så ikke flensen skades! Regner med at ikke winchene skal vrakes.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er nok brukt tetningsmasse rundt vinsjen for å hindre vannlekkasje inn i skroget. Om du kommer til på undersiden - se om du kan få skåret rundt med en kniv. Om ikke du kommer til - se om du kommer inn med en OLFA kniv eller lignende

 

Og hva er en OLFA kniv - det vet vel alle :rolleyes: Alle har en - men ikke alle vet at den faktisk heter OLFA. Jeg fant det ut da jeg leste et blad som heter DIY Europe der OLFA annonserer masse

Bilde

Faktisk en japaner som fant ut dette med knivblader som kan knekkes. Og sjekker du ut www.olfa.co.jp finner du masse varianter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bank inn en lang, flat og bøyelig brødkniv e.l. Jeg regner med at du ønsker å få av de gamle winchene uten å ødelegge dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Jeg hadde samme problemet da jeg skiftet genuawincher for en 10-år siden. Jeg brukte et flatt hogg-jern, men passet på at det ikke gikk "ned" i gelcoat/polyester-materiale. Litt småskader ble det, men de var lette å fikse. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er begge winchene avmontert.

Løsningen ble en same-kniv og hammer.

La eggen i sporet mellom båt og winch, og slo til bladet med hammer 4 til 5 ganger før winchen løsnet.

Nå er det bare å bore opp hull til de nye 54 EST winchene.

Takk for alle tips.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Vi er nok flere som har "hangarskip". Båten er en Oceanis 411. Hadde tenkt å oppgradere til manuelle ST54, men så kom jeg over disse elektriske, og klarte ikke å motstå fristelsen.

Det blir vel med el wincher som det er med servostyring, har du først hatt det kan du ikke klare deg uten.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...