Jump to content

yanmar 3ym20 med km2p-1 gir, kjøre fremmover med gir i revers.


HenryPalonen

Recommended Posts

Hei. Jeg har en yanmar 3ym20 med km2p-1 gir. Utvekslingen er  3,22/3,06. Den er bygd for høyregående propell sett aktenfra. Jeg har en venstregående propell liggende som passer til utvekslingen. Kan jeg skifte om hendlene og bruke reversen når jeg går fremover og motsatt når jeg skal bakke og få brukt min venstregående propell? Kan dette skade giret eventuell skape andre problemer?

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal kunne si noe sikkert om dette så må man vel ha en nokså inngående og detaljert innsikt i gearboksen sin tekniske design.

 

Spørsmål 1: Er utvekslingen forover og bakover lik? I dette tilfellet så er de jo forskjellige, men utvekslingen kan jo allikevel passe for den alternative propellen.

Spørsmål 2: Er de "geartrains" som er koblet inn ved revers drift designet for kontinuerlig eller bare temporær drift?

Spørsmål 3: Hvordan tas revers og forward "trust" eller aksiell kraft opp i aksling/gearkasse?

Hvis man ikke vet, så er det vel en risiko for at dette kan gå galt. I denne diskusjonstråden så er det imidlertid en person som opplyser at han lot en gearboks kjøre i en rotasjonsretning i 5 år, og så skiftet om uten at det skjedde noe. Ut over det så er vel konklusjonen noe uklar:

 

http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-312663.html

Man skal vel kjenne denne gearboksen temmelig godt i detalj for å kunne garantere at dette går bra, eller man må ha prøvd ut dette i praksis og over tid. Det man jo i utgangspunktet vet med sikkerhet, det er at gearboksen ikke er bygd symetrisk likt for begge rotasjonsretninger. (Utvekslingen er jo forskjellig og antallet tannhjul som er koblet inn må vel også være forskjellig.)

 

Link to post
Share on other sites

Skal montere kiwipropell der stigning er justerbar så differansen i utveksling frem bak 3,22/3,06 er ikke noe problem. Jeg skal prøve og få svar hos leverandøren neste uke. De motorkyndige jeg har spurt mener det antageligvis ikke skal være noe problem, men er sjøl usikker. Takk for svar.

Link to post
Share on other sites

On 5/25/2019 at 10:37 AM, Hulda said:

Det er bare girleverandøren/Yanmar som kan svare. Noen produsenter selger samme kassa både for H og V. Trykklageret ikke del av bildet. Teknisk blir det et ekstra tannhjul som snurrer. Det må kassa være designet for.

 

Så vidt jeg har forstått (uten at det behøver å være riktig) så fungerer overføringer av aksielle krefter fra propellen vanligvis på den måte at de blir overført gjennom gearkassen og frem til et trustlager i motoren. Skyvekraften overføres så til skroget via motorens "labber".

 http://www.caliberyacht.com/Models_47_Content_Feature_Aquadrive.htm

 

Når det gjelder det å spørre Yanmar eller importøren så er det vel en liten hake med det også. 

 

Hvis man som importør gir en veiledning om at gearet kan kjøres i revers over tid og med kontinuerlig belastning, likt som når gearet er satt i fartsretning fram, da vil man jo hefte for et juridisk produkt og garantiansvar for at produktet virkelig kan brukes på den måten.

En importør vil jo sånn sett ha mange gode økonomiske grunner til å si at "det er ikke i samsvar med våre anbefalinger, det bør man ikke gjøre", selv om det rent teknisk sett kan la seg gjøre. Ville tro at den optimale løsning vil være "å snakke litt privat" med noen som kjenner gearkassen godt. Noen ganger så kan vel svaret i slike situasjoner være noe slikt som "Jo, egentlig så bør jo det gå helt fint, men dette er ikke en mening som vi kan ha som firma." Noen ganger så skal man jo også lese litt mellom linjene.

 

Ettersom jeg nå har en Volvo Penta 2003 som jeg på sikt kunne tenke meg å bytte ut i en motor som jeg tror går motsatt vei (Yanmar), så synes jeg jo at denne tråden er interessant. Hvis det er mulig å kjøre en slik gearkasse i revers og med "normal belastning" over tid, så ville jo det være meget interessant.  (For da kan man vel kanskje slippe å bytte aksling og propell.)

Håper at tråden blir oppdatert med informasjon etterhvert som "fakta" melder seg.

Link to post
Share on other sites

Det er feil. Trykklager sitter bakerst i kassa, alltid. Revers er enten et ekstra tannhjul eller dedikert clutchpakke. 

Kassa til Hulda, Zf 45A, går i revers fremover. Godkjent av Zf. Husker ikke helt betegnelsen. Står et eller annet sted under 'Byggingen av Hulda..' Er nå langt inne i fjellheimen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rett at jeg tok feil over.

 

I min VP 2003 manual så står det riktig nok at lagret rett ved svinghjulet er et "thrustlager", men det gjelder nok bare i forhold til de kreftene som opptrer lokalt i motoren.

 

Fant manualen til Yanmar gearkassen og kikket litt på oppbyggingen. Thurustlagret i gearkassen blir vel det som man ser på side 2-7 item 18 i manualen. (Skal tro om ikke det stemmer.) Ville eventuelt forvente å finne en "roller bearning" og det er jo det som det er.

 

Ellers når man ser på oppbyggingen av gearkassa så ser det jo ut til at det skal kunne fungere med å kjøre med gearet kontinuerlig i revers, men det skal vel godt gjøres å få en importør eller en "juridisk ansvarlig" for produktet til å garantere like driftsforhold og samme antall gangtimer med gearkassen kontinuerlig i revers. (Til tross av at det kanskje rent praktisk vil fungere ok.)

 

Der fikk jeg lært noe nytt, og som nevnt så synes jeg trådene er spesielt interessant på grunn av at jeg på sikt tenker på å bytte ut min Volvo Penta 2003 med en tilsvarende Yanmar, og jeg tror disse motorene i utgangspunktet leverer RPM i hver sin retning. 

 

Fant ellers tråden om byggingen av Hulda, og det var jo litt av et prosjekt. Ikke så lite nei.
 

KM_Series_Service_Manual_incl_KM35P.zip

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...