Jump to content

Jabsco silent flush toalett holder ikke på vann.

Kaptein Bang

Recommended Posts

Jeg har to Jabsco Silent Flush 37245 toalett. Det ene holder ikke på vannet som pumpes inn, det renner rett ut i tanken. 

I morgen skal jeg åpne og bytte pakninger for første gang etter at jeg tok over båten. 

Vil et servicekit som dette være tilstrekkelig for at toalettet holder på vannet, eller trenger jeg andre deler for å løse dette? 

https://www.maritim.no/jabsco-itt-servicekit-quiet-flush-37045-245

Jeg byttet jokerventil, og forsøkte å skru av pumpa for å bytte de andre pakningene.

Utfordringen var at jeg ikke fikk løsnet den ene skruen, så jeg fikk ikke skrudd den av. Den ser nesten ‘irret’ ut, og ettersom det er så trangt bak der, sliter jeg med å få nok kraft på den korte skrutrekkeren, samtidig som skruen er delvis skadet. Tipper forrige eier hadde samme problemet....

Tips til om det er noe jeg kan sprute på, som kan ‘løsne litt’? 

21DAA1A2-45C6-4FE0-8251-FECAE221AAD3.jpeg

Et par ord om servicekitet og hva de ulike delene gjør;

• Stor O-ring: Tetter mot lekkasje mellom pumpe og toalett. Knotete å plassere når du skal montere sammen. Lettere å holde på plass hvis du legger på litt silikon slik at den blir litt klebrig. En liten feilmontasje vil medføre lekkasje.
  • Simmerring/tykk pakning: Tetter mellom skål og sokkel på toalettet. Sjelden behov for å bytte og sannsynligvis ikke årsak til ditt problem.
  • Jokerventil: Tetter primært mot tilbakeslag fra det du spyler ut fra tolaettet. Dette er basert på at det skal være et bend oppover, før avløpsvannet går ned i tanken. Dersom toalettet er montert slik at du ikke har et "løft" fra toalettet før det går ned i tanken, så vil vannet alltid presse seg forbi jokerventilen fordi den egentlig bare tetter den ene veien når det står væske og presser ned mot toalettskålen.

NB: Dersom vannet fra skåla blir borte og du er sikker på at det går et bend oppover fra jokerventilen, ja da har du lekkasje fra et annet sted i toalettet og væske vil da renne ett eller annet sted hvor det måtte være åpent. Se neste kulepunkt.

• Liten rund stålforsterket pakning: Tetter mot lekkasje fra motoraksling og mot selve el-motoren. NB: Viktig å bytte denne også regelmessig for å unngå væske inn i el-motoren eller lekkasje ut på dørken. Det er denne pakningen som oftest er årsak til lekkasje i disse toalettene fordi den er utsatt for direkte mekanisk slitasje hver gang kvernpumpen (motoren) kjøres og akslingen med kniv og impeller går rundt. Akslingen vil over tid slite inneråpningen på denne lille pakningen og lekkasje oppstår.
  • Messingpakningene har de sikkert lagt ved fordi de vet at du som oftest vil miste en eller to av de fire messingskivene når du demonterer motoren/pumpehuset fra toalettet.

Jabsco / Itt Servicekit Quiet Flush 37045/245

Til slutt. Det å drive service på disse toalettene er knotete og oftest er det enklest å skru hele toalettet løs fra dørken, koble fra begge slanger og det elektriske, deretter løfte toalettet ut og stå og jobbe med det på et sted hvor du har plass.

Festeskruene som holder motoren på plass i toalettet er av messing (på gamle modeller) og derved ganske myke. De er i tillegg beregnet for flatt skrujern og blir følgelig lett ødelagt.  Hvilket igjen tilsier at det er lettere å fikse dette ved å skru av hele toalettet for å komme til.

Konklusjon: Det er sannsynligvis to mulige feilkilder du har: 1) feilmontert avløpsslange uten oppoverbend (lite sannsynlig), eller 2) lekkasje i O-ring på aksling mot el-motor. Lykke til. Dette er en av møkkajobbene som følger med det å ha båt:) 

I vår båt var dette ivaretatt ved at avløpslangen gjorde en liten bukt oppover før den gikk ned igjen til septiktanken. Dette er også slikt beskrevet i manualen til dette toalettet:

Route the discharge hose to the holding tank in the most direct way with as few bends as possible. To retain some water in the bowl, it is best to loop the discharge hose up about 8-10 inches (15-20 cm) as close to the toilet as practical then on to the holding tank.

HansH skrev for 8 timer siden:

NB: Dersom vannet fra skåla blir borte og du er sikker på at det går et bend oppover 

Takk for en veldig nyttig og god beskrivelse av service-kit’en og delene. Rett ved jokerventilen går slangen går rett ned i dørken. Jeg skal følge slangen og se om det er senere - alternativt så får jeg se hvordan jeg kan sette inn en svanehals. Takk for hjelpen!

Jeg har også tidvis utfordringer med tilbakefall fra septik til toalettskålen og jeg er blitt oppfordret til å skifte jokerventilen. Samtidig tror jeg ikke at jeg har en slik belg som det snakkes om her, og det høres jo ut for meg som om det ville være en smart innretning for å avgrense presset på ventilen. Samtidig vil vel en septikslange som først faller noe ned og som så har en relativt høy stigning til vegghengt septiktank løse mye av det samme? 

@pebbeDet har vel ikke vært nevnt noe om en belg i denne tråden.

Trådstarter hadde motsatt problem av deg, dvs at rent vann (fra tilførsel) rant tvers igjennom jokerventilen og videre ned i septiktanken fordi avløpet fra toalettet ikke hadde et bend oppover. Jokerventilen hindrer kun væske (kloakk) fra å renne tilbake og ned i doen mens den slipper vann rett igjennom motsatt vei.

Det du beskriver er mer typisk for en jokerventil som er defekt, dvs at du får tilbakefall fra slangen og ned i toalettet. På Bavaria som har septiktanken hengende oppe på veggen/skottet så kan det jo i verste fall bli en del væske som renner tilbake, selv om pumpen har en forbløffende evne til å blåse det helt opp på toppen av tanken og nedi den.

Hvis du får tilbakefall som beskrevet, så er enkleste fiks å bytte jokerventil så får du det tett igjen.

NB: I visse tilfeller kan du få tilbakeslag som beskrevet selv om ikke jokerventilen er defekt. Det vil skje hvis noe setter seg fast i åpningen på jokerventilen. Kan være Q-tips, tannpirker, tanntråd og alt mulig annet som man helst ikke skal slippe ned i et slikt toalett. Da må du uansett åpne og rense, og da er det jo alltid lurt å bytte den først som sist.

HansH skrev 1 minutt siden:

@pebbeDet har vel ikke vært nevnt noe om en belg i denne tråden.

Trådstarter hadde motsatt problem av deg, dvs at rent vann (fra tilførsel) rant tvers igjennom jokerventilen og videre ned i septiktanken fordi avløpet fra toalettet ikke hadde et bend oppover. Jokerventilen hindrer kun væske (kloakk) fra å renne tilbake og ned i doen mens den slipper vann rett igjennom motsatt vei.

Det du beskriver er mer typisk for en jokerventil som er defekt, dvs at du får tilbakefall fra slangen og ned i toalettet. På Bavaria som har septiktanken hengende oppe på veggen/skottet så kan det jo i verste fall bli en del væske som renner tilbake, selv om pumpen har en forbløffende evne til å blåse det helt opp på toppen av tanken og nedi den.

Hvis du får tilbakefall som beskrevet, så er enkleste fiks å bytte jokerventil så får du det tett igjen.

NB: I visse tilfeller kan du få tilbakeslag som beskrevet selv om ikke jokerventilen er defekt. Det vil skje hvis noe setter seg fast i åpningen på jokerventilen. Kan være Q-tips, tannpirker, tanntråd og alt mulig annet som man helst ikke skal slippe ned i et slikt toalett. Da må du uansett åpne og rense, og da er det jo alltid lurt å bytte den først som sist.

Takk skal du ha! Jeg leste nok innlegget til TS litt feil, ja... men da fikk jeg jo allikevel godt svar på det jeg lurte på

planen om å bytte ventil opprettholdes! :)

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...