Jump to content

Speedbåt med enkelt eller dobbelt skrog?


Knallipadden

Recommended Posts

Sitter og ser på speedbåter på YouTube på gøy. Det får meg til å tenke... Noen har dobbelt skrog og andre har enkelt skrog. Jeg kom derfor til å gruble på hvilket type skrog som er mest brukervennlig? Jeg vet at to skrog har fordel med at båten løftes mer opp slik at man får mindre luftmotstand i fart. De svinger vel også bedre uten at båten krenger. Jeg ser imidlertid at båter med dobbelt skrog enkelte ganger får ufrivelige løft hvor båten rett og slett tar helt av og ikke alltid lander like fint. Er sjansen for dette mindre med en båt som har et mer tradisjonelt skrog? Nå snakker jeg om større båter, ikke små joller med oppskremt 9,9 hk. Tenker for eksempel Hydrolift, Predator osv. Båter som går i 70+ knop. 

fairleigh-005.jpg

02_04_2015_46641776.jpg

hqdefault.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med at katamaraner kan flippe er jo en godt kjent sak. Ett litt feil hopp i en sving for eks, så kan man lett bli kasta rundt. Men det har ikke vært få skader med steppa skrog, sånn som hydrolift og goldfish har, litt for mye løft i ræva, så blir steppene din værste fiende. 

 

Fordelen med katamaraner er jo stabiliteten og fartspotensiale, begge de to under her, har en toppfart på 92-94knop med så lite som 200hk (skal ha 300hk på de, når motorene blir ferdig bygd) Man kan dra over bølger på 50-70cm uten at man merker det på annet vis enn ett par små dunk i ræva. MEN i 99% av tilfellene så får man en advarsel og det kunne lett vært forhindra, hvis kapteinen hadde godtatt en sisteplass og kjørt 5knop seinere.

 

Men katamaran og heroin er vel ganske likt, en skikkelig tur, så er man hekta :p 

20180816_194438.jpg

 

Her kan dere se en som svinger og har skikkelig flaks i rullinga si. Samme båt som begge de to over her 

 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...