Jump to content

Forstyrrelser håndholdt VHF

New Attitude

Recommended Posts

Heisann, håper noen kan sette meg på rett spor...

Har kjøpt ny Horizon håndholdt VHF. Denne fungerer utmerket - MEN:

Når den er påskrudd i nærheten av ror/pidestall (seilbåt) er det kontinuerlig elektronisk forstyrrelser og "busy" vises i displayet på VHF. Dette blir borte når jeg skrur av strøm til instrumenter. 

Pidestall inneholder:

- 2003 Lowrance plotter (frittstående, ikke koblet til andre instrumenter)

- GPS antenne

- Raymarine C70 X 2 logg/dybde-/vindmålerer 

- Raymarney autopilot

Ovennevnte komponenter fungerer uten problemer.

Innspill mottas med takk ?

Dufour 40 Performance

Jeg har også en håndholdt Horizon som fungerer utmerket.

Dvs. den fungerte utmerket helt til jeg monterte billige led-lanterner. Når jeg slo på disse lanternene ble det straks mye støy på radioen. Byttet tibake til den "gamle" typen lanterner med vanlige glødepærer, og støyen er borte.

Har du kanskje led-lanterner?

New Attitude skrev for 2 timer siden:

Når den er påskrudd i nærheten av ror/pidestall (seilbåt) er det kontinuerlig elektronisk forstyrrelser og "busy" vises i displayet på VHF. Dette blir borte når jeg skrur av strøm til instrumenter. 

Har du mulighet til etter at du har slått disse enhetene av,  å slå på en og en slik at du da eventuelt kan se hvilken enhet som forstyrrer VHF'n?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

4 hours ago, Jannmar said:

Jeg har også en håndholdt Horizon som fungerer utmerket.

Dvs. den fungerte utmerket helt til jeg monterte billige led-lanterner. Når jeg slo på disse lanternene ble det straks mye støy på radioen. Byttet tibake til den "gamle" typen lanterner med vanlige glødepærer, og støyen er borte.

Har du kanskje led-lanterner?

Har LED lanterner, men kun støy når kartplotter/instrumenter er på.

Dufour 40 Performance

4 hours ago, Lars H. said:

Har du mulighet til etter at du har slått disse enhetene av,  å slå på en og en slik at du da eventuelt kan se hvilken enhet som forstyrrer VHF'n?

Har tatt ut båten idag og testet. Koblet til ett og ett instrument, og det er kartplotter. Skal sjekke jording på den (elektrisk er et mysterium...).

Dufour 40 Performance

4 hours ago, Hulda said:

Vet ikke om du har koblet elektronikken til jordingsplate. Mesteparten av dingsene skal jordes for ikke å avgi støy.

Takker, tror det kan være problemet etter å fulgt råd fra andre svar og isolert problem til kartplotter. Ikke jeg som har installert kartplotter. Har nok ikke jordingsplate (?) Men finner nok et punkt ?

Dufour 40 Performance

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...