Mortenliereng Startet 25.Mai.2019 Del på Facebook Startet 25.Mai.2019 Vet at det er kurs å ta for å kunne lære/bruke vhf-uhf com radio,men hvis en har kjøpt brukt båt med dette utstyret så lurer jeg på om det er lov å bruke det a likevel I en nødvendig situasjon ??? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Hei Veldig enkelt. Du , eller en ombord må ha godkjent SRC/VHF sertifikat, eller høyere, og det må være lisens på radiostasjonen ombord. Nå vil en mengde svare at man har lov å lytte etc etc etc. Feil, når radio står på er den å regne som i bruk. For din egen sikkerhet, registrer VHF på deg/båteier, og da får du ditt eget kallesignal pluss MMSI nr, og det virker om du skulle komme i nød når du trykker på distresskanppen - da er det deg de ser etter, ikke forrige eier. Er den ikke registrert, og det ikke er noe MMSI nr i den, så sender den mest sansynlig ikke DSC = falsk tryghet. Men ja det står i reglverket også at man ved nød, kan bruke ett hvilket som helst midel for å skaffe hjelp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
pacuare Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 I en nød situasjon kan du bruke alt som er tilgjengelig. Eneste situasjon som overstyrer samfunnets normer. Du kan kjøre for fort, , kjøre uten lappen, bryte deg inn i ett hus, sende på politifrekvenser. VHF er klart innenfor. Nødvendig situasjon er definitivt ikke lov. Det må være nød. Så får det være opp til deg om du følger moralpolitiet og ikke bruker VHF da, eller om du gjør som du vil. Nødvendig bruk vil jeg likestille med å kjøre i 82 km/t i 80 sonen. Definitivt ikke lov. Hvorfor ikke ta lappen på VHF når den står ombord? Da får du kunnskapen som jeg håper du aldri får bruk for, men som redder liv av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 I den båten jeg har nå står det ev VHF som var der da jeg kjøpte båten. Men med det bruket jeg har av båten har jeg strengt tatt ikke bruk for den og den er ikke i bruk. Derfor har jeg ikke registrert den men lar den nå stå der i tilfelle nød eller for at den eventuelt ny eier av båten kan registrere og bruke den. Det koster jo tros alt noen kroner i året å ha en VHF registrert, hadde det vært gratis ville jeg nokk registrert den. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Bårdp skrev 2 minutter siden: I den båten jeg har nå står det ev VHF som var der da jeg kjøpte båten. Men med det bruket jeg har av båten har jeg strengt tatt ikke bruk for den og den er ikke i bruk. Derfor har jeg ikke registrert den men lar den nå stå der i tilfelle nød eller for at den eventuelt ny eier av båten kan registrere og bruke den. Det koster jo tros alt noen kroner i året å ha en VHF registrert, hadde det vært gratis ville jeg nokk registrert den. har ingen problem med å se hva du mener, men tenk på følgende. Om radioen ombord fremdeles står registrert på forrige eier - de glemme rofte å avregistrere/endre eier ved salg av båt - og du havner i en nødsituasjon, og trykker på distressknappen (DSC) - da varsler du nød for en annen person, som kanskje - skriver kanskje kan bli oppringt av etater som leter etter deg/han - kan bli ett rart senario det. Tro meg det har skjedd Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mortenliereng Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Takker for kjempe fine svar ang bruk og lov osv.jo jeg tar en runde på skole benken og får på plass nødvendig kunskap og lære helt klart.er fullverdig medlem i rs og tatt båtfører bevis og reg i småbåtregisteret så vi får på plass det siste også .var bare det at jeg lurte på om utstyr måtte demonteres intil sertifiseringen var i orden, eller om jeg kunne la det stå i båten til det var ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Mortenliereng skrev 1 minutt siden: Takker for kjempe fine svar ang bruk og lov osv.jo jeg tar en runde på skole benken og får på plass nødvendig kunskap og lære helt klart.er fullverdig medlem i rs og tatt båtfører bevis og reg i småbåtregisteret så vi får på plass det siste også .var bare det at jeg lurte på om utstyr måtte demonteres intil sertifiseringen var i orden, eller om jeg kunne la det stå i båten til det var ferdig Ta kurset, og la det stå i mellomtiden. Mest fornuftige. Lykke til med kurs, det fikser du lett Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mortenliereng Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Sertifikatet tar du fra godstolen: :-) http://kystradio.no/privat/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Benji skrev 52 minutter siden: Om radioen ombord fremdeles står registrert på forrige eier - de glemme rofte å avregistrere/endre eier ved salg av båt - og du havner i en nødsituasjon, og trykker på distressknappen (DSC) - da varsler du nød for en annen person, som kanskje - skriver kanskje kan bli oppringt av etater som Den står sikkert registrert på forrige eier, men jeg har deaktivert DSC og slettet MMSI nummeret så om noen trykker på den røde knappen skjer det nokk ikke mye. Men den fungerer fremdeles til vanlig tale. Ikke sikker på hva det koster i året å ha en VHF registrert men å betale for noe en ikke bruker føles ganske så unødvendig. Derimot har jeg en liten 10m SSB stasjon i båten som jeg prater en del i. Den får en jo lisens på livstid på for en engangsavgift på kr 2000,- for et radioamatørsertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Jeg har VHF mest for å kunne hjelpe andre som kommer i nød. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Så det lar seg gjøre å ta det over nett ?sjekker opp dette,det hadde Vært supert.takk for opplysninger Arne. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Arne,jeg sliter litt med å finne siden for kurs/prøve osv for vhf...... Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Beklager arne,jeg fant det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.