Jump to content

Suzuki DF6 stopper uten choke eller mye gass

tilplan

Recommended Posts

Har en Suzuki DF6 2012 som har vært kranglete det siste året. Den vil ikke svive på lavt turtall uten choke. Selv på full gass vil den etter noen minutter gi seg og er da ikke mulig å starte. 

Tok opp en liten film som viser hva som skjer når choke trykkes inn. Den ruser raskt opp og stopper. 

Bensinen er ny, tennplugg er ny, bensinfilter er rent og forgasser er renset. Håper noen har noen gode tips til hva som kan være feil. 

https://youtu.be/-NkZzF9MS7k

God beskrivelse av motoren og knallbra video :thumbsup:

Nåleventilen i flotørkammeret kan henge seg opp og du får redusert tilførsel. Du kjører dermed flotørkammeret tomt eller med lavere nivå enn det som er riktig, resultatet er at den går magert og tilslutt stopper den...

Etter den har stoppet kan du åpne dreneringsskruen til flotørkammeret etter at du har satt bensinvelger i stengt.

Hvor mye kommer ut ? er det bare littegranne er det trolig feilen.

Om du har brukt den på interntank så husket du å åpne luftinga ?

koble gjerne til ekstern tank og se om det virker bedre. Jobb godt med blæra på slangen og se om det hjelper.

Det er grasat små hull i dysene på de forgasserane der... blås med trykkluft og ikke stikk opp med ståltråd... det er også kanaler bak dysene som er smååå.

Har motoren stått lenge ?? 

Ultralydvasker ble brukt for et par uker siden. Skal sjekke hvor mye som kommer ut av flottørkammeret før jeg tester med trykkluft. Blir nok ikke gjort før i morgen.

Intern tank er brukt, og har valgt å ikke bruke ekstern tank etter ultralydvask siden bensinen på den tanken er fra i fjor i tillegg til at den tanken er i båten en liten time unna.

Har det noe for seg å prøve om kanaler er tette med litt sene fra fiskestanga?

ivar skrev for 7 timer siden:

om det er nåleventilen , så burde det merkes på fullgass også.

Men er det ikke akkurat det den gjør ? 

tilplan skrev for 16 timer siden:

Selv på full gass vil den etter noen minutter gi seg og er da ikke mulig å starte.

Eller er det meg som ikke forstår beskrivelsen?

Dersom du har begrenset tilførsel til flotørkammer fordi nåleventilen er "nesten" tett gaå den tom etter litt og stopper.

Den er vond å starte igjen fordi det tar tid å fylle opp flotørkammer igjen.....  ?

På lavt nivå vil den ikke gå på tomgang fordi det blir for magert ?

Tett dyse eller kanal vil jo også virke slik.

Er det ikke blombert blandeskrue på den motoren ?

... Men det er slettes ikke den eneste mulige forklaringen... 

Men det er så lett å eleminere... 

Høres avansert ut men - dynamisk flotørnivåkontroll er noe alle klarer om de vil ?

Koble til en ca 10cm lang klar slangebit til slangenippelen i bunnen av forgasseren.( Dersom det bare er et gjanget hull der trenger du en nippel med riktige gjenger) fest slangebiten opp langs forgasseren og inntil skjøten mellom forgasserkropp og flotørhus. Åpne bensinkran og se hvordan bensin nivået stiger og stopper omtrent i høyde med pakk ingen. Start motoren. Forsøk med belastning. Forblir nivået omtrent i høyde med pakningen klarer nåleventil å regulere og er i god stand. 

• 3 uker senere...

Har omsider fått tak i slange og tid for litt testing som du tipset om @dieselfan Nivået i slangen faller litt når jeg gir gass, men henter seg inn igjen. Tilsvarende stiger nivået når gassen reduseres for så å gå litt tilbake og stabilisere seg som ved mer gass. Det tyder vel på at reguleringen i flottørkammeret fungerer. 

Får demontere og pirke litt rundt med en sene. 

Tiltplan - nå er du dreven på dynamisk flotøtnivåkontroll?

Dermed har du selv testet tanken, slangen, håndpumpa, koblingene, bensinfilter, bensinpumpe, slange internt i motor og nåleventil.... 

Alt dette har du nå verifisert med en enkel test ?

Bensinen når uhindret fram til flotørkammeret, nåleventilen regulerer og mye tyder da på at feilkilden er dysene. 

Som tidligere nevnt, det er meget små hull i moderne små påhengere....

Ut med alle dyser og rengjør. 

Ikke bruk noe som loer. 

Selv bruker jeg bremsrens, støvsuger og trykkluft. Uansett hvilket middel du bruker anbefaler jag at du skyller i bensin for å hindre avleiringer.

Ultralydbad er trolig det beste om du har tilgang på det. 

Lykke til ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
tilplan skrev On 25.5.2019 at 17.46:

Har en Suzuki DF6 2012 som har vært kranglete det siste året. Den vil ikke svive på lavt turtall uten choke. Selv på full gass vil den etter noen minutter gi seg og er da ikke mulig å starte. 

Det siste i beskrivelsen (i bold)får jeg ikke til å stemme med falsk luft, men er ellers enig med deg

Membranen er myk og ser helt fin ut. Tenkte tanken selv også, så den sjekket jeg før tråden ble startet. 

Har vært bortreist, så det har ikke blitt mer testing de siste dagene, men kom til å tenke på om det skulle vært byttet pakning på flottørkammeret. Det er noe litt ubestemmelig stoff på denne flaten. Kan det være lekkasje der?  Satser på å få ut hoveddysa i morgen. 

Nå sviver den fint på tomgang igjen. Har ikke testet på båten ennå, kun i et kar utenfor huset, men håper det fungerer nå. 

Det jeg har gjort er vask med brenserens, ultralydvask med tre små dyser demontert og blåst med trykkluft til slutt. Hoveddysen demonterte jeg ikke siden skrujernet ikke nådde ned. Kunne gjerne slipt det til, men gjorde ikke det. Usikker på om alle dysene skulle skrus helt inn, men gjorde det helt forsiktig. 

Så da får vi se når det blir test. Tar båten på land for vårpussen i morgen, så det blir kanskje tid til det da, men har egentlig nok annet å ta hånd om da. 

Takk for tips så langt. Håper alt er som det skal nå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...