Jump to content

VP D4 må ut av båten pga vannskade - hva mer bør gjøres når maskinen først er ute..?


R.O

Recommended Posts

Motor må ut og drev av. Årsaken er en vannskade, «druknet» motor. 

 

Noe forebyggende jeg bør gjøre nå som motor er ute og drevet skal av..? Belgen ble byttet 2017, og var tenkt byttet til våren, men den tar jeg nå.. Eksosbendet er ny type og ble byttet i 2012, noe poeng å bytte dette når den først er ute... Andre tips...

Link to post
Share on other sites

hva var grunnen til at motor er druknet og hvor kom vannet inn.

Det som lønner seg å sjekke eller eventuelt skifte er en del av det elektriske hvis det har vært under i saltvann.

Eksosbendet og turbo sjekker du tilstanden til nå du først har motor ute, veldig kjedelig å få noe tull med dette senere.

Link to post
Share on other sites

Har du skiftet zinkanoder på motor? Den bakerste kan være litt knotete å komme til så gjør gjerne det nå.

 

Er slangen til åndefilteret av ny type med tilbakeslagsventil? 

 

Generell lakkutbedring kan være tidsfordriv å utføre hvis du kjeder deg og har tid og lyst.

 

Likeledes girvaier hvis du har brun type og ikke svart.

Link to post
Share on other sites

Hvor vannet har komet inn og når er uklart. Lang historie, men dette er en nylig kjøpt båt. 3 uavhengige mekanikere er enig om at det har vært vann i motorrommet og at motor må ut, 2 tidligere eiere sier de aldri har hatt vann i motorrommet...:confused:     Når motor tas ut og drev demonteres vil fokus være å finne alt av skader, samt skifte det som må skiftes for å unngå følgefeil.

 

Tanken min var at det sikkert er en del andre "kjekt å gjøre" ting som koster 1/10 del å utføre når motoren først er ute. Flere gode forslag her, noen av motorlabben ser bla ikke veldig pene ut, så det kan jeg vurdere. Zink skal jeg bytte...

 

Link to post
Share on other sites

Kontroll av demperplata, bytte lager i transom, sjekk av slanger til styring og drevtrim.  Demontering og rens av kjølere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 20 timer siden:

Kontroll av demperplata, bytte lager i transom, sjekk av slanger til styring og drevtrim.  Demontering og rens av kjølere. 

 

Full kjølerens var det som avdekket behov for å ta motoren ut, så det er gjort. Mener også han sa at demperplata måtte byttes/utbedres. Litt usikker på hva lager i transom er, men skal notere det...:)

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 22 timer siden:

Hvor vannet har komet inn og når er uklart. Lang historie, men dette er en nylig kjøpt båt. 3 uavhengige mekanikere er enig om at det har vært vann i motorrommet og at motor må ut, 2 tidligere eiere sier de aldri har hatt vann i motorrommet...:confused:     Når motor tas ut og drev demonteres vil fokus være å finne alt av skader, samt skifte det som må skiftes for å unngå følgefeil.

 

Fryktet det var en motor som var nylig "dyppa"

Nå skjønner jeg målet ditt bedre....

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 8 timer siden:

Litt usikker på hva lager i transom er, men skal notere det...:)

 

Er ikke sikker på at dette er rette betegnelsen, men jeg tenker på lagrene på akselen mellom demperplata og drevet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lageret på drivakselen i skjoldet (på Volvospråk) kan på noen drev bare taes ut en vei... om dette gjelder DPH vet jeg ikke , men uansett så er dette et godt tipps :thumbsup:  Det kan ule noe grusomt og lett ødelegge en ferietur....

 

Trimsensor - er det lurt å smøre opp innfesting av den ? så den ikke setter seg for evig...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...