Jump to content

Mercruiser 4.2 320hk, gir full gass men får ikke full effekt

eriksenf

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser 4.2 320hk, den har nettop fått en overhaul og fungerte helt fint på land. Men når den får motstand, gir ikke motoren den farten som vi ønsker. Vanlig vis ligger farten på cirka 22-26 knop i marsj fart og nesten 40 på topp fart. Men jeg får ikke båten i plan. Det kan være noe med turboen som jeg ikke vet om. Jeg har testet gass vaieren, vanninntaket, drevet, diesel filtre, olje, drev olje. Finner ikke ut av hva som feiler den... Jeg hadde en mekaniker som så på motoren, han fant ikke ut av hva det er. Det kan være noe elektronisk, jeg tror det kan også være noe med turboen. Det virker ikke ut som at turboen gir inn når den skal. Trenger forslag på hva det kan være som er galt med motoren.

eriksenf skrev 56 minutter siden:

Turtallet er som det skal, propellen fungerer som den skal. Den er nylig byttet

Det høres merkelig ut. Mener du at du oppnår maks turtall (samme som i fjor) men ikke samme fart som i fjor? Det skal ikke være mulig hvis ikke du har skiftet gir/drev eller propell.  

Jeg ville uansett begynt med å tenke på hva som er vært gjort med motoren under overhalingen. 

Eureka skrev 26 minutter siden:

Men om han opp når fult turtall, så er det vel ikke noe galt med fuel?

Kan fortsatt være. Behov for drivstoffmengde ved gitt turtall er vesentlig større ved belastning.

Forbruk og behov for drivstoff er avhengig av hvor mye effekt som hentes ut av motor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...