Jump to content

VHF-antenne, nå er jeg fornøyd


Dykker

Recommended Posts

:flag:

 

Etter å ha montert inn VHF ombord, monterte jeg en såkalt racing-antenne (23 cm høyde) i lanternemasten på båten. Prøvde VHF'en etter montering, og resultatet var skuffende. For at Tjøme skulle høre meg bra, måtte jeg kjøre på full effekt. Ved lytting hørte jeg bare noen få arbeidskanaler i Oslofjorden.

Klagde så til forhandleren, og han sendte meg en ny antenne, denne gang en antenne på 1 meter. Idag monterte jeg denne på båten på rellingen, og resultatet var meget bra. Jeg kalte opp Tjøme, og de hørte meg meget bra (denne gangen på lav effekt), scannet så arbeidskanalene, og her kom alle inn meget bra.

Dermed har jeg nå også den gamle som reserveantenne i tifelle den nye skulle bli ødelagt. I så tilfelle er det bare å koble inn den andre UHF-pluggen som ligger bak VHF-radioen.

:sailing:

 

Dykker

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fint at du ble fornøyd.

Dette bekreftere jo bare teorien om at alle "forkortingar" av antenner i forhold til den lengden som er tilpasset frekvensen (halvbølge/ kvartbølge osv.) går på bekostning av effektiviteten (rekkevidden).

 

I "fagterminologien" blir ofte slike forkorta antenner (helikal antenne) omtalt som "Luftavkjølt dummy-load" og det er ikkje heilt utan grunn. :wink:

 

Helsing Rossicus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...