Maen Startet 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2019 Jeg har fått noen rare flekker i kjølevannet fra motoren. Om motoren er kald eller varm ser ikke ut til å spille noen rolle. Når jeg ser der hvor kjølevannet kommer ut er det fullt av dieselflekker som forurenser vannet og lager dieselfilm på sjøen. Er det noen som vet hvordan jeg kan fikse dette eller hva det kommer av? Har lagt ved et bilde og en film fra youtube også: https://youtu.be/ibIiUAxAGq8 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Mulig dysene begynner å forstøve dårlig. Jeg ville i alle fall ha begynt der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Vil ikke dieseloverskudd i motoren gi svart røyk og ikke uforbrent diesel i eksosen? Er du sikker på at det er diesel og ikke motorolje? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Maen Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Takk for svar! Hvordan kan jeg skjekke dysene? Skru dem opp og se om de ser bra ut og putte dem ned igjen? Ingen anelse om det er diesel eller olje nei men har ikke sett særlig svart røyk... Mulig det er olje da, hvordan kan det ha seg tro? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Veldig enkelt ta en dråpe olje og en dråpe diesel og drypp disse på vannet. Da er det enkelt å sammenligne fargene på hva som kommer ut sammen med kjølevannet. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
NilsPils Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Maen skrev for 7 timer siden: Ingen anelse om det er diesel eller olje nei men har ikke sett særlig svart røyk... Mulig det er olje da, hvordan kan det ha seg tro? Sjekk aller først om det er diesel eller olje som Bergstad anbefaler, eller fang opp litt av det som kommer ut med eksosen. Uforbrent motorolje kan komme i eksosen ved slltt eksosventiltetning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Maen skrev for 8 timer siden: Takk for svar! Hvordan kan jeg skjekke dysene? Skru dem opp og se om de ser bra ut og putte dem ned igjen? Nei, det hjelper ingenting. Skru dem ut, og lever dem til et dieselverksted. De tester åpningstrykk og forstøving og justerer ved behov. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 (redigert) Tipper du kjører med forhøyt smøreoljenivå, hold nivået mellom 1/2 og 1/4 på peilepinnen. Minker oljenivået etter få timers kjøring? Redigert 27.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maen Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Takk for mange nyttige svar! Disse perkins motorene har jeg hørt at kan lekke en del olje, min er intet unntak, heldigvis er den i en kasse så alt oljen blir samlet opp der. Jeg har derfor sjelden mer olje enn halvveis på målepinnen og det er som regel synkende. Mulig det finnes sammenhenger her men den har forsåvidt lekket olje "alltid" men først nå jeg ser noe i eksosen. Jeg må få kommet meg ned å sjekket om det er olje eller diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Maen skrev for 4 timer siden: Takk for mange nyttige svar! Disse perkins motorene har jeg hørt at kan lekke en del olje, min er intet unntak, heldigvis er den i en kasse så alt oljen blir samlet opp der. Jeg har derfor sjelden mer olje enn halvveis på målepinnen og det er som regel synkende. Mulig det finnes sammenhenger her men den har forsåvidt lekket olje "alltid" men først nå jeg ser noe i eksosen. Jeg må få kommet meg ned å sjekket om det er olje eller diesel. Det er en talgpakning mellom motor og gearkasse, en arv fra britiske bilmotorer på 50 tallet, som ofte lekker på Perkins 4108. Min lekker også litt "hist og pist", litt kjedelig å ikke kunne få ett reint motorrom uten å vaske hele tiden... men, men. Noe som har hjulpet en del var å gå over til olje for klassiske biler, de har en variant på Bilextra og også BT har en variant. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963 Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Første tank etter vinteropplag fyller jeg på dyserens, bruker Omaga sin. Om du mistenker dysene så kan det bli bedre med dyserens. Sitér dette innlegget Link to post
Maen Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Takk Disisel! Det skal prøves Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Er det turbo på motoren din? Evt. Olje kan komme derfra, ganske enkelt å sjekke. Demonter på eksossiden, og sjekk om det er klissete av sot og olje. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.