Jump to content

Dieselflekker i sjøen fra perkins 4108

Maen

Recommended Posts

Jeg har fått noen rare flekker i kjølevannet fra motoren.

Om motoren er kald eller varm ser ikke ut til å spille noen rolle.

Når jeg ser der hvor kjølevannet kommer ut er det fullt av dieselflekker som forurenser vannet og lager dieselfilm på sjøen.

Er det noen som vet hvordan jeg kan fikse dette eller hva det kommer av?

Har lagt ved et bilde og en film fra youtube også: https://youtu.be/ibIiUAxAGq8

IMG_2671.JPG

Veldig enkelt ta en dråpe olje og en dråpe diesel og drypp disse på vannet. Da er det enkelt å sammenligne fargene på hva som kommer ut sammen med kjølevannet. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Maen skrev for 7 timer siden:

Ingen anelse om det er diesel eller olje nei men har ikke sett særlig svart røyk... Mulig det er olje da, hvordan kan det ha seg tro? :confused:

Sjekk aller først om det er diesel eller olje som Bergstad anbefaler, eller fang opp litt av det som kommer ut med eksosen. Uforbrent motorolje kan komme i eksosen ved slltt eksosventiltetning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Maen skrev for 8 timer siden:

Takk for svar! Hvordan kan jeg skjekke dysene? Skru dem opp og se om de ser bra ut og putte dem ned igjen?

Nei, det hjelper ingenting. Skru dem ut, og lever dem til et dieselverksted. De tester åpningstrykk og forstøving og justerer ved behov.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for mange nyttige svar! :smiley: Disse perkins motorene har jeg hørt at kan lekke en del olje, min er intet unntak, heldigvis er den i en kasse så alt oljen blir samlet opp der. Jeg har derfor sjelden mer olje enn halvveis på målepinnen og det er som regel synkende. Mulig det finnes sammenhenger her men den har forsåvidt lekket olje "alltid" men først nå jeg ser noe i eksosen. Jeg må få kommet meg ned å sjekket om det er olje eller diesel.  :thumbsup:

Guest Avmønstret#
Maen skrev for 4 timer siden:

Takk for mange nyttige svar! :smiley: Disse perkins motorene har jeg hørt at kan lekke en del olje, min er intet unntak, heldigvis er den i en kasse så alt oljen blir samlet opp der. Jeg har derfor sjelden mer olje enn halvveis på målepinnen og det er som regel synkende. Mulig det finnes sammenhenger her men den har forsåvidt lekket olje "alltid" men først nå jeg ser noe i eksosen. Jeg må få kommet meg ned å sjekket om det er olje eller diesel.  :thumbsup:

Det er en talgpakning mellom motor og gearkasse, en arv fra britiske bilmotorer på 50 tallet, som ofte lekker på Perkins 4108. Min lekker også litt "hist og pist", litt kjedelig å ikke kunne få ett reint motorrom uten å vaske hele tiden... men, men. Noe som har hjulpet en del var å gå over til olje for klassiske biler, de har en variant på Bilextra og også BT har en variant. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...