Jump to content

Dataforbruk, Netgear Aircard (chromecast til båt tv,en)

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har en Netgear Aircard hotspot sik at jeg kan har wifi på båten ved bruk av mobildata. Den bruker en ekstra Sim kort fra mobil abn. og jeg kan kjøper mere data etter behov. Har chromecast på TV’en og «kaster» fra mobilen som da er tilkoblet wifi fra Netgear ruteren.  Bruker den mest for å se på litt nett tv, hovedsakelig NRK

Jeg har nettopp begynte å leke litt med den men har lite erfaring så langt. Tok en test i går da jeg satt videokvaliteten til «lav, 1GB=7 timer» i NRK appen og spilte av et program på 1 time. Da gikk det 1.2 GB data. Men hvis jeg bare spiller av NRK net TV direkte på mobilen så går det ikke med en 0.2GB på en time.

Dette forstår jeg selvfølgelig ikke selv om det er helt sikker en simpel forklaring på det. Hvorfor skulle det går 1.2GB hvis jeg bruke mobil ruter/wifi/chromecast og bare 0,2GB hvis jeg bare spiller av 1 time på mobilen på mobil abn.?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Dersom du kobler mobilen til et wifi-nettverk, klarer den ikke skille på om du ser TV via forbruksmålt data (mobilnett) eller et vanlig bredbåndsnett (wifi). Dermed vil du kunne se forskjell på databruk i NRK appen etter om den streamer høy kvalitet på WIFI, og redusert kvalitet over forbruksmålt tilkobling.

Når det gjelder NRK.no kontra appen, så bruker nok websiden en annen codec for overføring av video, og sendingen kan dermed være av en annen kvalitet en den du mottar via appen.

Thomas.antonsen skrev for 1 time siden:

Dersom du kobler mobilen til et wifi-nettverk, klarer den ikke skille på om du ser TV via forbruksmålt data (mobilnett) eller et vanlig bredbåndsnett (wifi). Dermed vil du kunne se forskjell på databruk i NRK appen etter om den streamer høy kvalitet på WIFI, og redusert kvalitet over forbruksmålt tilkobling.

Når det gjelder NRK.no kontra appen, så bruker nok websiden en annen codec for overføring av video, og sendingen kan dermed være av en annen kvalitet en den du mottar via appen.

Ok That makes sense…. Da lønner det seg å koble mobilen til tv via hdmi med kable og kutter ut både wifi  (Netgear) og chromecast. Eller går den an å caste fra mobil til chromecast på tv uten wifi… Tror ikke det men….

Men kanskje 1.2 Gb/time er innafor og jeg er bare litt gjerrigtenkt?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

BjornK skrev 2 minutter siden:

Gjorde en sjekk her. Google Home krever WiFi for å kunne speile mobilen til Chromecast. Se bort fra den forrige meldingen min.

Ja det va det jeg mente. Spiller av på mobilen og trykke på «cast» ikonet så kommer det på chromecast på tv’n. Både mobilen og chromecast dingsen må være på samme (wifi) nettverk. Finnes det andre løsninger?.... les en god bok kanskje :-)

Sitat

Kan det være at Chromecaten har hatt en programvareoppdatering i det skjulte?

.. eller pcen..?   Win10 kan dra ned mye data på kort tid.. 

Holdt på å testet noe på jobb, og koblet pcen på nett via mobilen.  Dro ned 2GB på godt under en time :o 

xt-3sg8RksJLiBKDVyTdZEwqEvbVCXh4OCCAEKyoZ4joPrR1yifb4BO52KmgeU6gsK8Z-3RMUnEOraRNUSfQtSrl82eLyTXBK4Ul_7hhW8MUsDdGM7IzWswInsB7quNCDo1gKbI3QpRwLLrXx9RtGYXEZ6M4WR3ffaurme08hdJXyyRYTW3clI_Lb0ddBLeVL5Mfzdrurg4fFhPbtlWh2frGG0sP_G_C-g4R50geif7eRuRczqgend8RL8SrOA73S86Hz4n57F3gk4j3DZdvsbqvuQiQ4bEBQmCbYJX2xoxs4pB3x37AkMTOAupTzvRD9WaswPoAQsN1iM_g6YeGcE85NzslwcWg2YXBC36L7dhltUQUNr2EBLfaAiGuJfkXzwHxiYwGb6-RsJToRQn4ISrBFALJ6nZnpEEXPhkbYAthFArT-XQLaPCBAik_1u1_SrOZhP85TsDGjtZFJOv42FOStAuYb8EfPgw-DqKluHokFz0wKQVKt6fAYLkzAwrEc6k7cQzfPpHl5dDMTIUO3dIdI7cM4NftxBEpRB9qi7rcbgRGQxAiT24-AK_QEh5s3epBzKFw5hiJbLQcRPY8u5cocm1_So-UE9-3vCZNbmgn1GQ79jWfxh4CPSqFSMiqhLSwotONX0UjGHqybRPcjCeZRjFTNYc=w454-h806-no 

Man kan sette opp den aktuelle wifi tilkoblingen som forbruksmålt for å bremse slik databruk: 

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4028458/windows-metered-connections-in-windows-10

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Ville gjort det enklere for meg selv ved å bruke hotspot fra telefon når jeg skulle se TV. Da har du kun to "dingser" å ha kontroll på hvis du streamer fra telefonen, telefonen og chromecasten. 

Nyere smart- tver har gjerne streaming/speiling fra telefon via app eller tilsvarende, da kan en hoppe bukk over chromecast. 

--------

Syns 1,2 gig i timen er innafor hvis TVen din er stor og du ønsker høy kvalitet på feks en film. Om det var for å se nyhetene og værmeldinga på 32 tommer så var det nok perler for svin.  

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 2 minutter siden:

Hvem måler feil?

Ah, måtte finlese en gang til..... du brukte altså 0,2 ved å kun se på mobilen, ikke på Tv. 

Ok, da forstod jeg. 

---

Men det er ikke noe å hente ved å koble til på "ulike måter". Grunnen til at du får 0,2 på mobilen er at der er knøttliten skjerm, trenger ikke mye data for å vise biler der. Om du speilet det du får på mobilen over på ett TV ville det bare bli elendig kvalitet/grøt. 

---

Når du bruker chromecast så er telefonen kun "en fjernkontroll". Chromecast går selv ut på nett og henter streamingen i den kvaliteten som trengs for ditt TV. Signalene/streamingen går ikke via telefonen din (ok, indirekte om du bruker telefoenen som hotspot). 

En kan også speile en fane i chrome nettleser, men det fungerer litt sånn "bob- bob", og en må via PC for å gjøre det, og jeg skjønner ikke vitsen. Noe av selve poenget med chromecast er at den selv håndterer streamingen og kodinga for å vise det på TVskjermen. 

Cromecasten spiller ikke av innholdet via mobiltelefonen, men kjører "sine egne program" med best mulig kvalitet i forhold til bandbredde du har. Dette lærte dessverre jeg også på den harde måten, da min plan var å gjøre det samme som du. Tidligere var det mulig å justere kvaliteten Cromecasten skulle streame med, men den muligheten er fjernet, og cromecasten kjører automatisk best mulig kvalitet. Om det da ikke har kommet en ny oppdaterig i senere tid der dei har lagt inn igjen muligheten for å manuelt kunne justere kvaliteten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...