bib_ak Startet 26.Mai.2019 Del på Facebook Startet 26.Mai.2019 Har kjøpt meg en Evinrude 50 VRO fra 1993 for en rimelig penge... Var ikke klar over hva VRO sto for før jeg kjøpte den, og det fulgte selvsagt ikke med noen ekstern oljetank. Hva burde jeg gjøre? Forsøke å skaffe en slik tank (med egen kobling mot motoren, under bensinkoblingen ser det ut til?) - eller forsøke å koble fra VRO og blande olje i bensina? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Er det ikke tank på motoren også? Hadde en ca 96mod 35hk 3syl evinrude, der fulgte det med ekstern oljetank men den var ikke montert i båten, og jeg brydde meg heller ikke med å montere siden det funket greit uten. Ser det er noen som kobler bort VRO systemet og kjører premix. Selv har jeg mest erfaring med yamaha, og der anser jeg autolube systemet til å være mer pålitelig enn han som fyller bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bib_ak Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Nei, er ikke «lokal» oljetank, slik som Yamaha’s autolube... Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 3.Januar.2022 Del på Facebook Svart 3.Januar.2022 Gammel tråd men poster allikevel. Dersom du har VRO men ikke oljetank så er det en ting å gjøre og det er å bruke premix, 50:1 bensin:olje. Dernest må du se om VRO er tukkla med. Antagelig har de koblet ut alarmen for lavt oljetrykk slik at det ikke varsles for manglende olje. Motoren får riktig blanding uansett om du kjører med premix.. Skifter pr tiden ut min egen VRO med diaphragma pumpe. Får da både VRO og oljetank til overs om du er interessert. Dette er en Johnson 50 HP 1996 modell riktignok men skal vel ikke være store forskjellen. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
19 fot Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 bib_ak skrev On 26.5.2019 at 15.54: Har kjøpt meg en Evinrude 50 VRO fra 1993 for en rimelig penge... Var ikke klar over hva VRO sto for før jeg kjøpte den, og det fulgte selvsagt ikke med noen ekstern oljetank. Hva burde jeg gjøre? Forsøke å skaffe en slik tank (med egen kobling mot motoren, under bensinkoblingen ser det ut til?) - eller forsøke å koble fra VRO og blande olje i bensina? Jeg kjenner ikke til denne Evinrude-motoren, men har selv en Yamaha Pro-V 100 fra 96 som jeg kjøpte for litt under 2 år siden. Den er autolube og hadde oljetank i motoren og jeg ser i instruksjonsboka at man også kan ha en oljetank på ca 8 liter i båten (som jo ville vært en god løsning). Men disse tankene er vekk så da blander jeg inn 1% olje i bensinen og det har fungert fint. Men det hadde jo vært enklere å bare tømme 30 liter 2-taktolje på en tank (i flere omganger selvfølgelig siden tanker vel ikke er på mer enn 8 liter) enn å drive å måle opp og tømme på litt på hver tank eller kanne. Jeg har hørt fra en tidligere Yamaha-mekaniker at autolube-systemet ikke alltid var helt pålitelig og at det derfor er endel som har koblet det fra da det er tryggere å blande olje selv enn å ha et system som kanskje svikter så man skjærer motoren uten olje. En ting du kan prøve å finne ut av er jo hvorfor tanken er fjernet påå din motor. Om det feks har vært problemer med pumpa så er det jo litt dumt å kjøpe tank og montere denne og gi gass uten oljeinnblanding og skjære motoren og oppdage at oljenivået i tanken ikke har minket. Det kan vel kanskje uansett (hvis du innstallerer oljetank) være lurt å først kjøre med olje i bensinen inntil du ser at det brukes olje fra oljetanken da det sannsynligvis er bedre å kjøre med dobbel dose olje enn ingen olje. Andre kan sikkert svare på om det eer andre alvorlige bivirkninger av dobbel oljedose enn litt ekstra røyk og litt oljepenger opp i røyk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 Jeg hadde 50hk VRO på en Askeladden 16. der var det ekstern oljetank i benken bak. Det fungerte veldig bra! 1:100 blanding. systemene finnes både på Båt og moped, MC som har totakt. Når ting blir eldre stoler ikke folk på dette og blander direkte i bensinen i steden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.