Jump to content

Propell valg With Dromedille 320 med 30hk 3 syl

SivertsenRacing

Recommended Posts

antar det er yamaha?  

GH14 som er større og mer tungdrevet oppgis til 28 knop med 12" stigning,  så her burde den fint klare å dra en 13" eller kanskje også 14"

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Først må du gi en detaljert beskrivelse av oppsettet ditt.... skal du sette motoren til standard høyde ? heve 25mm?  50mm? kjøre overflate eller med set-back ?  ++++  

Det er det jeg lurer på, hvordan heg skal gjøre det med heving osv for å oppnå best fart??

Så plutselig at dette var din første post på forumet... - hei og velkommen :thumbsup:

Spørsmålet ditt er enormt omfattende.

En kan si sånn grovt at om du skal bygge en rask båt så er det 25-30 parametre som er de viktigste....

Har du en båt og motor du skal bruke eller bare lurer du ?

Regel 1 - skal du få god hjelp må DU gi gode opplysninger - har ikke sett snåsamannen på dette forumet....

ivar skrev for 10 timer siden:

13" eller kanskje også 14"

vet ikke hvorfor men innbilte meg det sto with 385 :blush:   da blir nok 13" propell alt for lett med mindre du skal bedrive div vannsport

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Så plutselig at dette var din første post på forumet... - hei og velkommen :thumbsup:

Spørsmålet ditt er enormt omfattende.

En kan si sånn grovt at om du skal bygge en rask båt så er det 25-30 parametre som er de viktigste....

Har du en båt og motor du skal bruke eller bare lurer du ?

Regel 1 - skal du få god hjelp må DU gi gode opplysninger - har ikke sett snåsamannen på dette forumet....

Parameter? Er helt ny på båt men er veldig interresert i båt racing/ trimming osv hvordan skal man lære alt dette?

OK, da begunner vi med hovedtrekkene:

Det tar tid å lære og ingen kan alt om det å bygge rask båt, 

Vi starter med enkel teori for moderate V-bunn skrog med påhenger på et stille vann uten bølger:

1  Jo mindre våt flate, desto fortere går det

2  Jo mindre som streker, jo fortere går det  (streker (dialekt)- når du stikker handa i vannet i 20 knop så streker det :smiley:)

3  Jo lettere en båt er jo mindre vått areal får den og jo fortere har den potensiale for å gå  (vått areal er det arealet av båten som er i kontakt med vannet)

4  Jo høyere du monterer en utenbordsmotor i forhold til bunnen, jo fortere går det (inntil et visst punkt da selvfølgelig)

5  Jo lavere tyngdepunkt, jo bedre stabilitet

6  En må gi bort litt fart for å få tilstrekkelig stabilitet (en finne streker, en kjøl streker,+++)

7  Luftmotstand -  blir viktigere jo høyere farten blir 

8  Et skrog som har gunstige aerodynamiske egenskaper får mindre vått areal og blir dermed raskere

9  Den propellen som gir deg den høyeste toppfarten vil du ikke klare å plane med (derfor er propellvalg et kompromiss)

10 Jo mindre luftbobler det er i vannet som treffer propellbladene, jo bedre virkningsgrad får propellen fordi den er designet til å virke i vann, ikke i "bobblevann"

Er du med så langt ?

Vil du bli god i dette så må du spørre til alt sitter. Jeg er ikke pedagog og du må prøve å ta meg litt som jeg er. Mitt mål er å hjelpe deg. Jeg kjenner folk som har prøvd å bli enere på dette i 50 år. Noen har blitt dyktige, noen er håpløse. Tror det er mange her inne som vil være med å hjelpe deg men du må være sulten.... 

Den vanligste feilen blandt de yngste: nhæææ, det gidder jække å prøve, det har jækkeno tro på, vettomno bere sjæl

Den vanligste feilen blandt de eldste: nhæææ, det gidder jække å prøve, det har jækkeno tro på, drita lei av all testinga

Ivar og Teerex -  kan jeg utfordre dere til å komme med 5 punkter hver (eller mer) så lager vi en liten stafett for ungdommen ?

Jeg har samme motor på GH11 Deluxe, tyngre båt med dypere V-bunn. Har største standardpropell i aluminium, og får 32-33 knop. (Husker ikke størrelsen)

Du vil nok trenge en større propell tenker jeg, tipper at du kan få et par knop høyere fart...

Om du ikke allerede har kjøpt båt, så ville jeg anbefalt at du heller ser etter en GH, With'n er ganske håpløs i bølgene...

larshans1 skrev On 28.5.2019 at 5.47:

Jeg har samme motor på GH11 Deluxe, tyngre båt med dypere V-bunn. Har største standardpropell i aluminium, og får 32-33 knop. (Husker ikke størrelsen)

Du vil nok trenge en større propell tenker jeg, tipper at du kan få et par knop høyere fart...

Om du ikke allerede har kjøpt båt, så ville jeg anbefalt at du heller ser etter en GH, With'n er ganske håpløs i bølgene...

Har hatt With i 3 år, hørest litt lite ut med 32-33 knop. På withen min har jeg en tohatsu 9,9/18 med stålpropell og den ble målt til 28,7knop ifjor sommer?

dieselfan skrev On 27.5.2019 at 18.52:

OK, da begunner vi med hovedtrekkene:

Det tar tid å lære og ingen kan alt om det å bygge rask båt, 

Vi starter med enkel teori for moderate V-bunn skrog med påhenger på et stille vann uten bølger:

1  Jo mindre våt flate, desto fortere går det

2  Jo mindre som streker, jo fortere går det  (streker (dialekt)- når du stikker handa i vannet i 20 knop så streker det :smiley:)

3  Jo lettere en båt er jo mindre vått areal får den og jo fortere har den potensiale for å gå  (vått areal er det arealet av båten som er i kontakt med vannet)

4  Jo høyere du monterer en utenbordsmotor i forhold til bunnen, jo fortere går det (inntil et visst punkt da selvfølgelig)

5  Jo lavere tyngdepunkt, jo bedre stabilitet

6  En må gi bort litt fart for å få tilstrekkelig stabilitet (en finne streker, en kjøl streker,+++)

7  Luftmotstand -  blir viktigere jo høyere farten blir 

8  Et skrog som har gunstige aerodynamiske egenskaper får mindre vått areal og blir dermed raskere

9  Den propellen som gir deg den høyeste toppfarten vil du ikke klare å plane med (derfor er propellvalg et kompromiss)

10 Jo mindre luftbobler det er i vannet som treffer propellbladene, jo bedre virkningsgrad får propellen fordi den er designet til å virke i vann, ikke i "bobblevann"

Er du med så langt ?

Vil du bli god i dette så må du spørre til alt sitter. Jeg er ikke pedagog og du må prøve å ta meg litt som jeg er. Mitt mål er å hjelpe deg. Jeg kjenner folk som har prøvd å bli enere på dette i 50 år. Noen har blitt dyktige, noen er håpløse. Tror det er mange her inne som vil være med å hjelpe deg men du må være sulten.... 

Den vanligste feilen blandt de yngste: nhæææ, det gidder jække å prøve, det har jækkeno tro på, vettomno bere sjæl

Den vanligste feilen blandt de eldste: nhæææ, det gidder jække å prøve, det har jækkeno tro på, drita lei av all testinga

Ivar og Teerex -  kan jeg utfordre dere til å komme med 5 punkter hver (eller mer) så lager vi en liten stafett for ungdommen ?

Takk for mye informasjon?

SivertsenRacing skrev 43 minutter siden:

Hvor fort tror du man Max kan få en With 10 til å gå med 30hk da?

35 knop er lett og få til, 40knop er sikkert ett lite mareritt og få til. Og når du har rigga om flere ganger og brukt en bunke med tusenlapper på propeller. 

Så kommer det en musling med samme motor og kjører fra deg med 4-5knop :p 

SivertsenRacing skrev for 1 time siden:

Hvor fort tror du man Max kan få en With 10 til å gå med 30hk da?

kjenner ikke båten godt nok til å tippe så spesifikt, men tipper Eika treffer ganske bra

Hadde bl.a 320 dromedille i ungdomstia. Første som slår meg er at den ikke er den mest egnede til hverken fart eller såpass tung motor. Dromedillen er veldig flat under, og spes akter. De er laget for være lettplanende med relativ liten motor og for moderat fart. 

Jeg hadde først Yamaha 9,9 (15) og så 25 2 syl. Synes den gikk veldig på nesa og både slo og sprutet fælt. Kompiser med GH 11 kjørte glatt fra meg så fort det var litt sjø. GH 11 har et mye bedre og dypere skrog og tåler også vekta av 3 syl 30 hk vesentlig bedre.

Byttet etterhvert til Hurricane 370 med Yam 3-syl 30 hk og og elstart. Borret opp forgasserene litt, satt i større dyser og friserte litt på bladventilene og satt på stålpropp. Dette var før GPSens tid så eksakt toppfart vites ikke annet enn at den gikk hakket fortere enn den lokale sheriffens Draco på den tiden  :giggle:

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...