Jump to content

Installere fersvannskjøling ???


Allan E

Recommended Posts

Er det noen grense for hvor gammel motoren en kan ha før fersvannskjøling innstalleres.

Noen sier at den er for gammel, at det ikke er noen vits. Eller kan jeg sette på dette nå å stoppe eventuelle tæringer som holder på i denne motoren. Motoren er fra 79 men overhalt i noenognitti. Det er en Volvo Penta MD11C som har ca 2700 timer på seg totalt.

Kan jeg stoppe dette rustangrepet som holder på inne i denne motoren med frostvæske?

Hva sier dere?

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt sagt av kompetente folk at en Volvo MD11 greier man ikke å slite ut.

 

Vet at folk med saltvannskjølte motorer har gitt de flere omganger med radiator-rens, deretter montert ferskvannskjøling.

 

Jeg vil tro at ferskvannskjøling på en motor hvor rusten i kanaler er fjernet, vil virke på samme måten som i en motor hvor ferskvannskjøling har vært med hele veien.

 

Det vi vel egentlig ikke vet her, er den faktiske tilstand til motoren din mht korrosjon. Den usikkerheten må du leve med.

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Frostvæske vil neppe stoppe rustangrepet, en skikkelig rengjøring og rensing er nok det første du bør ta fatt på. Foreslår at du tar av toppen, da ser du lettere hvor hårdt motoren er angrepet. I emneoversikten finner du flere måter å fjerne gørra på, både spesialmidler og vanlig oksalsyre i tillegg til mekanisk rensing. Bruker du syre så husk bare på at du må nøytralisere den etterpå og skylle godt med ferskvann. Varmeveksler og ferskvannskjøling vil alltid være en fordel, hvis ikke motoren din er rustet fullstendig i stykker vil levetiden økes betraktelig. Og så kan du få varmtvann og ekstra varme som heller ikke er å forakte. Frostvæske ville jeg bruke på ferskvannssiden hele året, i tillegg til at motoren står med dette vinteren igjennom hvis du tar den på land.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke tenkt å skru mer enn nødvendig men heller installere en dunk hvor rustpartikler kan felles ut. En kan jo sette denne som første komponent etter utløpet fra motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg misforstår deg her, men hva du enn gjør og ikke gjør, så få renset ut mest mulig rust og avleiringer som sitter i motorens kjølesystem i dag før du monterer og tar i bruk varmeveksleren og ferskvannskjøling!
Link to post
Share on other sites

Har montert ferskvannskjøling på to gamle VP motorer. Filosoferer slik at klarer jeg å få et par år til ut av motoren er det verdt det. Begge systemene var fra Martec. Bra saker, men går noe galt er servicen derfra elendig. De har to standardsvar. Enten "motoren din er i stykker" eller " få en fagperson til å se på det". Fremsagt annenhver gang som svar på ethvert spørsmål.

I begge tilfellene har jeg også montert Martec ferskvannsfliter som er av særdeles slett kvalitet. Gjengene til niplene er altfor store, og må pakkes med store mengder gjengetape og Loctite. De medfølgende slangeniplene til dette filteret må også byttes. De har ingen ansatsflate mot filterhuset, og er umulig å få tett.

Min gamle MD7 surrer nå og går med ferskvannskjøling på 92 grader, og det er potte tett.

Å plukke den fra hverandre for å rense så jeg på som bortkastet tid. Var det ikke noen problemer med overoppheting med saltvannskjøling, ville det ikke bli det med ferskvannskjøling heller.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygget om en 11D med Volvo's orginale ferskvannskjøling og har noen erfaringer. Systemet er flott (og dyrt), men vær nøyaktig når du monterer rørene. Ikke begynn å bøy dem da toleransene er små. Fordelen er også at den ikke har elektrisk pumpe som jeg tror noen av de uorginale har.

Vær forsiktig når du begynner å kjøre froskveske og ferskvann i et gammelt system. Start uten froskveske og bytt vann veldig ofte. Da er faren for tilstopping av alt slammet som kommer mindre. Hvis du kan begynne med en kaldere termostat enn det du har tenkt å ende med kan det være lurt av samme grunn fordi du fordeler dritten over tid å unngår tilstoppet varmeveksler. Hvis du har overhalt motoren så vær klar over at en ferskvannskjølt motor går en 10-15 grader varmere enn en saltvannskjølt. Det betyr at hvis stemplene er trange kan den kjøre seg fast. Det skjedde meg. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...