Jump to content

Kan jeg fjerne servo fra styringen, med Bravo 2 drev?


riskyrasmussen

Recommended Posts

Har hatt en del feilsøking på styringen min i det siste (egen tråd).

 

Kort oppsummert, det er montert en sylinder fra Sleipner 71105. Denne har for kort slaglengde til få til den svingen som drevet er designet for. Slaglengde på sylinder er 15,5cm, og Mercruiser sin dokumentasjon sier vandringen skal være 20,3cm.

 

Det står naturligvis en servoassistert sylinder der i dag.

 

Jeg vurderer derfor å bytte styresylinder, og lurer på om jeg kan bestille en balansert sylinder (den jeg har fra før er ubalansert), og koble fra servopumpen.

 

Blir det for mye krefter å ta direkte med rattpumpa? Kan evt. en balansert sylinder tilkobles styring med servo ?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt ny styresylinder.

Valgte en balansert variant, da jeg har plass nok til det.

 

Klarte ikke å finne noe som skulle tilsi at det er ulemper med balansert på dette anlegget.

Kommer da til å beholde dagens løsning med servo.

 

Nye styresylinder har litt større volum (naturligvis, da den har større slaglengde), som jo betyr flere omdreininger fra borde til borde.

Jeg får vurdere etterhvert om jeg skifter rattpumpa på styrekonsoll på akterdekk til en med større volum. Denne posisjonen brukes kun til til-legging osv. slik at så få omdreininger som mulig er behagelig der.

 

Det er levert samme styring som på min i et uttal av Flem 340 med tilsvarende motor/drev.

Så vil oppdatere etter hvert.:wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdaterer denne.

 

Dette problemer er sannsynligvis gjeldende i en eller annen grad på de fleste Flem med Bravo 2 drev og sleipner styring. Denne sylinderen som var montert var den eneste Sleipner kunne levere til formålet.

 

Jeg har nå byttet styresylinder til UC133-IOB fra nettbaat.no.

 

Erfaring så langt er svært positiv. Montering gikk forsåvidt smertefritt med noe tilpasninger. Har fått vesentlig mer manøvreringsevne, og har som bonus likt antall turn begge veier.

 

Ikke var det en spesielt kostbar affære heller :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
riskyrasmussen skrev On 6.6.2019 at 21.01:

Oppdaterer denne.

 

Dette problemer er sannsynligvis gjeldende i en eller annen grad på de fleste Flem med Bravo 2 drev og sleipner styring. Denne sylinderen som var montert var den eneste Sleipner kunne levere til formålet.

 

Jeg har nå byttet styresylinder til UC133-IOB fra nettbaat.no.

 

Erfaring så langt er svært positiv. Montering gikk forsåvidt smertefritt med noe tilpasninger. Har fått vesentlig mer manøvreringsevne, og har som bonus likt antall turn begge veier.

 

Ikke var det en spesielt kostbar affære heller :thumbsup:

Hei

Har selv anskaffet en UC132-OB som har samme koplinger. Sliter med og finne rett koplinger for hydraulikkslanger til sylinder. Hvordan løste du det? Det er aktuelt og bruke 8 mm slanger.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...