Erik aa Startet 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2019 Hei jeg lurte på litt hjelp. Jeg skal koble til ett forbruksbatteri og ett skillerele. Hvordan kobler jeg dette. Dagens situasjon det er ett startbatteri og en hovedstrømbryter der samtlige +kabler er fester. Fin hvis noen kunne tegnet en skisse det jeg skal ha er ett start batteri ett forbruksbatteri ett skillerele og en hoverbryter Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Du finner sikkert forslag til løsning hvis du søker tidligere tråder om dette her på forumet. Søkeord: Skillerele, BEP, VSR Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Her var det da en tråd med litt info: Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Dette er mitt opplegg. Bruker ikke rele, men Victron Argofet batteriskille. Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Ja men dette blir litt for innviklet for meg jeg skal tilføre ett forbruksbatteri med skillerele og det jeg lurer på hvordan jeg kobler dette opp sammen. Sån det er i dag så er alle +ledninger koblet til hivedbryter og - til minus på batteri. Det jeg lurer på er att skal jeg koble alle + ledninger fra forbruk til forbruksbatteri og ledninger fra motor til startbatteri og +skillerele fra forbruk til + på hoverbryter da + på startbatteri går innom hivedbryter Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 her har du en variant over temaet fra en annen tråd tror du burde prøve deg på en skisse for hva du ønsker, litt enklere enn bare å snakke/skrive om det Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Har jobbet med tekniske anlegg inklusive elektriske anlegg "i lange tider" men er vel hva man kan kalle for en "grønnskolling" hva angår båtelektro, så det er jo ganske interessant å være med på å lære, hvis nå det går an. Se avsnitt 2 "Lade flere batteribanker" i denne tråden som jeg lenket opp tidligere. Synes ikke dette avsnittet er særlig "lettlest", men når man legger dette avsnittet sammen med denne filmen under, da lurer jeg på om ikke filmen forklarer på en rimelig enkel måte, noenlunde det som også forklares i den tråden som er lenket opp. (Eller er det en forskjell?) Fint hvis de som har greie på dette er snill å kommentere. Jeg forstår det slik at det finnes to-tre hovedprinsipper i bruk, manuell skillebryter, "skillediode" og "skillerele", kan det stemme? Hva er mest vanlig? (Min båt har to batterier og en mekanisk bryter pr batteri.) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Som sagt med 0,0 peiling på båtelektro, så synes jeg dette ser ut som "generelle tekniske prinsipper" som bør fungere: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Jeg lurer på om ikke denne litt enklere og billigere utgaven også kan gjøre jobben. Prinsippet blir da: Forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet. Dynamo og startmotor er koblet til starbatteri via startbryter. Når dynamoen går og produserer spenning så kobler den forbruksbatteriet sammen med startbatteriet. https://www.maritim.no/rele-sperre-12v80a http://www.sanel.com.tr/en/power-relay.htm Ellers lurt å spørre noen som faktisk har greie på disse tingene, på båt. De som selger og de som produserer disse tingene kan/vil kanskje også svare og forklare litt. Edit: Oppkoblingen på billigutgaven ser ut til å bli litt annerledes, men ikke så mye. Hvis man kobler 80 og 86 til pluss og minus til dynamoen, og de to bateribussene til 30 og 87, hvordan unngår man da at startbatteriet får dette til å slå inn i "utide". Mulig at det er laget slik at man må passere "riktig ladespenning" før det slår inn. Synes ikke det framgår direkte av dokumentasjonen, men det er mulig at Maritime vet. Og så litt mer over samme tema: https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/elektrisk/batteriutstyr/blue-sea-skillerelè-75a-gir-ingen-spenningsfall-lev-u-kabler-106920-p0000009934 Redigert 2.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 janet skrev 1 time siden: tror du burde prøve deg på en skisse for hva du ønsker, litt enklere enn bare å snakke/skrive om det 1. Hans båt har nå kun ett batteri og en hovedbryter. 2. Han ønsker å sette inn et batteri til + et skillerele. 3. Hvordan skal dette kobles? Det er dette trådstarter skriver i sitt første innlegg. Er det så vanskelig å forstå hva han mener? Kan ikke en eller annen vennlig sjel her på båtplassen gi en enkel forklaring på hvordan dette skal gjøres, uten å vise til eksempler fra strømopplegget på romferja? Jeg har 0 peiling, men dette kan da umulig være noe spesielt komplisert opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) De filmene som er vist over er nok sannsynligvis så enkelt som det kan få blitt, og det som forklares er det som står beskrevet rett over. Skillereleet ser ut til å koste kr 129,- hos Maritim. Redigert 2.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Erik aa skrev for 12 timer siden: Ja men dette blir litt for innviklet for meg jeg skal tilføre ett forbruksbatteri med skillerele og det jeg lurer på hvordan jeg kobler dette opp sammen. Sån det er i dag så er alle +ledninger koblet til hivedbryter og - til minus på batteri. Det jeg lurer på er att skal jeg koble alle + ledninger fra forbruk til forbruksbatteri og ledninger fra motor til startbatteri og +skillerele fra forbruk til + på hoverbryter da + på startbatteri går innom hivedbryter janet skrev for 12 timer siden: her har du en variant over temaet fra en annen tråd tror du burde prøve deg på en skisse for hva du ønsker, litt enklere enn bare å snakke/skrive om det Hei takk for svar sender en skisse på nåværende og en ønsket situasjon Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Fant dette koblingsskjemaet på dette forumet. Det viser vel i prinsipp den samme løsningen som de to videoene over. Koblingsskjemaet er vel ikke 100%. Det mangler vel et startrele og noen brytere for å koble ut batteriene, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Erik aa skrev for 15 timer siden: Ja men dette blir litt for innviklet for meg jeg skal tilføre ett forbruksbatteri med skillerele og det jeg lurer på hvordan jeg kobler dette opp sammen. Jeg skjønner ikke helt hva du ikke skjønner... Du har fått link til tråden til Ingar fra Arne2 om "Dynamo og lading av flere batterier", der står alt du trenger å vite. Disse to skjemaene har jeg hentet fra den tråden. Her er et skjema som viser hvordan du kobler opp start og forbruksbatteri med et VSR (voltsensitivt rele): Og her er et skjema som viser hvordan du kan gjøre den samme koblingen med et konvensjonelt rele: Og så er det jo bare opp til deg å velge hvilke forbrukere du vil ha på start, og hvilke du vil ha på forbruk. Et alternativ er da at du kobler startmotoren til startbatteriet, og resten til forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Men , men, men .. Det er vel noe som er litt merkelig med de to tegningene rett over. Her er det jo forbruksbatteriet som er gitt prioritet for lading før startbatteriet. Skulle det ikke vært omvendt, slik at de to batteriene bør bytte posisjon? Jeg tror at på de amerikanske filmene så beskriver de en oppkobling ut i fra det samme prinsippet, der startbatteriet der det batteriet som har prioritet for lading. Når spenningen er ok så kobles også forbruk inn for lading. Har akkurat sjekket det elektriske anlegget i seilbåten min og funnet ut at det ser ut til å være koblet opp nokså eksakt likt det koblingsskjemaet som jeg postet 2 poster over. (Som jeg fant vha Google.) Eller likt med det øverste rett over, hvis man bytter om startbatteriet og forbruksbatteriet. Det høres jo ikke helt rimelig ut at man skal vente på at forbruksbatteriet skal lades opp før man starter opp med å lade på startbatteriet. Det bør vel være omvendt? Edit: Spilte gjennom film no 2 en gang til. Hvis man bytter om de to batteriene på tegningen øverst, rett over, da blir dette helt likt med film 2. Redigert 3.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Arne2 skrev 11 minutter siden: Det høres jo ikke helt rimelig ut at man skal vente på at forbruksbatteriet skal lades opp før man starter opp med å lade på startbatteriet. Det bør vel være omvendt? Nei, det er ikke riktig. VSR releet kobler sammen bankene når spenningen er over 13,2V, så det skjer helt tidlig i ladesyklusen. Det er en fordel at dynamo ligger rett på forbruk, da det normalt er forbruksbatt. som blir mest nedtappet og trenger mest strøm. Ladestrømmen forgrener seg iht. Kirchoffs lov om grenstrøm i en krets, og strømmen til startbatteriet vil normalt bli mye lavere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 På min båt er det omvendt, så vidt jeg kan se. Forbruk er et lite batteri som i liten grad er i bruk og startbatteri er noe større og i bruk. (Seilbåt 32 fot.) Etter å ha målt så ser det ut som dynamoen på min båt er koblet til startbatteri, men i alle fall slik som spenningen på batteriene var nå i dag, så fikk de begge lading ganske umiddelbart når motoren startet, slik at dette ikke ser ut til å ha noe større praktisk betydning. Hvis det eventuelt er en enighet om at VSR rele er "lurest" så kan jo trådstarter eventuelt kjøpe inn det relet han ønsker og så be om flere detaljer rundt oppkobling. (De ser jo ut til å være litt forskjellig og billigste alternativ kostet jo bare kr 129,- hos Maritime og så kan man kjøpe en dyrere variant rundt tusenlappen.) På min båt så bruker jeg kun 2 brukte bilbatterier som jeg kjøpte hos en bilhugger for 200.- pr stk. Det fungerer helt OK for en seilbåt og en motor på 27 hester. For en litt større motor så blir vel det i minste laget. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Dette kopler man slik det passer med sitt eget faktiske forbruk. Men de fleste har betydelig større forbruk på forbruksbanken enn på startbatteriet, og da blir det litt feil å kjøre 95% av ladingen gjennom et bitte lite rele I stedet for en tykk kabel. Startbatteriet tappes knapt I det hele tatt, så releet har det mye bedre om det bare får denne lille strømmen gjennom seg enn alt det som skal fylle en tom forbruksbank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) Det må vel være en rett konklusjon i innlegget rett over. Ser jeg har lagt inn en feil opplysning i tråden over. Releet fra Maritim til 129,- er nok sannsynligvis bare et "manuelt" rele som eventuelt må styres for innkobling vha en bryter. Kobles slik: http://www.sanel.com.tr/en/urun-resimleri/Sanel%20Datasheet/SR1245%20datasheet.pdf Hvis man skal ha et rele som kobler inn automatisk "på den rette spenning", da beøver man en dyrere type rele som gjør dette. https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/elektrisk/batteriutstyr/skillerelé-bep-dvsr-140a-12-24v-107168-p0000010182 Den nederste løsningen er også lik den løsningen som er beskrevet i de amerikanske filmene over, bortsett fra at de to batteriene er byttet om i filmene. Funksjonen blir i praksis noenlunde den samme. Når TS har bestemt seg så får han eventuelt be om flere detaljer. Redigert 4.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Biltema har jo VSR rele i hyllene sine https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/elektrisk-12-v/skillerele-2000024038 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zach Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Hvis du vil bruke et volt sensitivt rele (VSR), så bruk et DVSR (Dual sence). Koster ca 850 kroner. DVSR tester spenningen på begge batteriene. Med et VSR bør du teste på forbruk, men det kreves sannsynlig en endring i kabelopplegget på motoren hvis det er en Volvo Penta motor. Med DVSR slipper du dette. Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hei sliter litt med dette jeg har i dag ett startbatteri som alt er koblet til. Og en hivedbryter som pluss ledninger til radio og motor og div er koblet til denne bryter strømmen mellom batteriet og dette. Jeg skal koble til ett forbruksbatteri og ett skillerele det er her jeg sliter litt med å plassere hivedbryter iforhold til skillerele og hvor man skal koble til div radio og kanter er og div til forbruk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Antar du ikke har sikringer da siden alt er koplet til hovedbryter? Jeg ville ha satt inn en sikringsboks, og koplet alle forbrukere til denne. Deretter forsyning til denne fra forbruksbatteri via hovedbryter. Skillereleet monterer du iht produsnetens beskrivelse, det er kun pluss inn og ut og en liten minuskabel for å drive releet. Du bør legge opp en ekstra hovedbryter, slik at du har en på start og en på forbruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Erik aa skrev for 1 time siden: Hei sliter litt med dette jeg har i dag ett startbatteri som alt er koblet til. Og en hivedbryter som pluss ledninger til radio og motor og div er koblet til denne bryter strømmen mellom batteriet og dette. Jeg skal koble til ett forbruksbatteri og ett skillerele det er her jeg sliter litt med å plassere hivedbryter iforhold til skillerele og hvor man skal koble til div radio og kanter er og div til forbruk Det du gjør er at du erstatter ditt nåværende batteri med et godt forbruksbatteri. Det har normalt større kapasitet, og litt andre egenskaper enn et startbatteri. Så kobler du til det nåværende batteriet via et rele, VSR eller konvensjonelt, som startbatteri. Legg opp en egen hovedbryter til dette. Så flytter du ledningen fra startmotoren over til startbatteriet. Vipps, så er du ferdig. Ps: Alle har lov til å koble 12V anlegg i egen båt. Men om du ikke er med på dette her anbefaler jeg deg å sette bort jobben til noen som kan det. Selv om man har lov til å koble dette betyr det ikke at det ikke kan medføre fare. 12V anlegg har mye høyere strømmer enn 230V anleggene hjemme, med påfølgende fare for varmgang og brann dersom noe blir gjort feil. Og ja, det er mye feil i privatbåtene rundt omkring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Det sikkerhetsmessige er en faktor, og ja 12V anlegg kan så absolutt ta fyr ved feilkobling. Da jeg var tenåring så koblet jeg et lysrele i den gamle folkevogna med 6V anlegg. Hadde verktøy liggende løst som la seg over polene på releet og det ble branntilløp. Det ble litt tilløp til panikk, men brannen ble slukket, og så fikk jeg lært meg å legge på isolasjon ved neste forsøk, som ble bra. Så vidt jeg vet så gjelder ikke de samme krav til elektriske installasjoner i båter som på land: https://lovdata.no/forskrift/1998-11-06-1060/§2 Det kan nok være lurt å få hjelp av en som kan det godt, slik at det sikkerhetsmessige er tatt godt vare på. Vil forsøke å komme opp med et forslag til et litt mer komplett koblingsskjema med flere detaljer, basert på Biltema sitt vareutvalg. I første omgang så lenker jeg opp de komponentene som jeg mener kan brukes, og så kommer koblingsskjemaet etterpå. Ta i den forbindelse utgangspunkt i Biltema sin egen dokumentasjon og tegningene over. Jeg er bare nybegynner på båt, så det kan være detaljer som "de båtlærde" kan korrigere meg på. Har jobbet med eller holdt på med "elektro" i overkant av 40 år, slik at dette ikke er noe helt nytt. Det vil jo være greit å ha liggende et noenlunde komplett koblingsskjema basert på billige eller rimelige komponenter her på forumet. (Får sikkert bruk for det selv også.) Her kommer de kompenentene som jeg tror kan brukes (Og alle korreksjoner tas i mot med takk.) Batterikabelsko: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabelskosett-2000016610 Batteribryter: https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/elektrisk-12-v/batteribryter-2000022613 Skillerele: https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/elektrisk-12-v/skillerele-2000024038 https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018 Jordskinne: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/koblingsplint-2000024037 Sikringsboks: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000036339 Minusskinne: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/minusskinne-til-sikringsboks-2000036338 Redigert 5.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.