Jump to content

Kobling av forbruksbatteri

Erik aa

Recommended Posts

Enig med posten til index over, bortsett fra at punkt 5 er litt vanskelig å lese. (Men når jeg hadde lest det 5 ganger, så forsto jeg at det er rett.)

Det er slik som jeg ser det mht sikkerhet en veldig viktig sak at begge batteriene kan kobles helt ut og at de i dette tilfellet, med ombygging av eksisterende, får hver sin "batteribryter for å koble dem ut, hvis en kortslutning eller noe annet skulle skje. Når båten ikke er i bruk, så bør begge batteriene være koblet fra, og de bør heller ikke være forbundet til hverandre, på pluss siden. 

Vil forsøke å oppdatere tegningen slik at prinsippet til med to separate brytere for å koble ut batteriene hver seg, slik at det som går på sikkerhet er bedre ivaretatt. (Pluss at man slipper noen mA i lekasjestrøm.)

Arne2 skrev 1 time siden:

Enig med posten til index over, bortsett fra at punkt 5 er litt vanskelig å lese. (Men når jeg hadde lest det 5 ganger, så forsto jeg at det er rett.)

Ble litt mye info I punkt 5 ja. Kunne ha fjernet alt etter første linje for enkelthetens skyld;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Erik aa skrev for 5 timer siden:

nå begynner det å synke inn hvordan ville du ha koblet til en hovedbryter her da hadde håpet jeg kunne bruke en bryter på hel opplegget 

Hvorfor er du opptatt av å bruke kun en hovedbryter?

index skrev for 4 timer siden:

Du bør ha en bryter til hvert batteri. Enklest sånn. Og evt en bryter mellom disse to I tilfelle du trenger ekstra startstrøm.

Forslag:

1: Monter nytt batteri et passende sted.

2: monter en ny hovedbryter, og flytt alt av forbruk over til denne.

3: Kople minus på begge batteriene sammen.

4: Kople det Nye batteriet til den nye hovedbryteren.

Da mangler bare ladingen. Den besørges av skillereleet:

5: Kople skillereleet mellom de to batteriene iht produsentens beskrivelse. Helst på forbrukssiden av hovedbryter, om det er på batterisiden risikerer du et lite strømforbruk til releet. I alle fall om du bruker et VSR rele. Jeg har mitt på batterisiden, hovedsaklig fordi jeg da også kan bruke det ifm landstrømlading.

Enig. Men er ikke dette akkurat det jeg foreslo litt tidligere...

Jeg vet jeg har nevnt det før. Men hvis forståelsen av det elektriske er så lav, så mener jeg man bør være med noen som kan dette for å lære. Man må også lære litt om skjemalesing og elektriske lover for å forstå hva man driver med, hvis ikke er risikoen for å lage et brannfarlig opplegg for stor. I en annen tråd for en tid tilbake ble det kverulert i det uendelige hvordan en kabelsko skal presses for at båten ikke skal bli en flytende brannbombe. Denne tråden blir en ytterlighet andre veien...

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev 28 minutter siden:

Enig. Men er ikke dette akkurat det jeg foreslo litt tidligere...

Jo, det er det samme som egentlig er sagt flere ganger I tråden. Tenkte bare det kunne være greit å sette det litt opp punkt for punkt.

Om man ikke får det til selv så ber man noen om å hjelpe. Burde ikke være vanskelig det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er jo helt sikkert at det finnes noe sikkerhetsrisiko i dette prosjektet, men samtidig så må man jo regne litt med at folk kan ta ansvar.

På Internett så kan man jo finne oppskrift på det eller meste, og man kan jo i praksis ikke sensurere vekk alt det som på en eller anen måte kan være farlig fra Internett.

Det å koble inn et ekstra batteri det er jo egentlig et ganske enkelt prosjekt, når man gjør det på "enklest mulig måte", dvs setter et tydelig skille mellom "det gamle anlegget" som i prinsipp ikke skal røres, og "nytt anlegg" som kobles opp ved siden av. 

Det vil i det hele og store vanligvis være en fordel om man har kunnskap og forståelse av hvordan tingene fungerer og hvordan ting kan gjøres.

Man kan for eksempel både sette seg inn i hvordan jobben kan gjøres og få litt hjelp til gjennomføringen, eller eventuelt en gjennomgang av jobben etter at den er gjort. Det behøver jo ikke å være et enten eller at man selv eller andre gjør jobben, det kan vel også være kombinasjon og et samarbeid mellom flere.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god del eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

Prøvde å sjekke hos Biltema om de hadde en slik bryter, men fant ingen.

Denne bryteren ser ut til å kunne klare to batterier, men Maritim har ikke lagt ut dokumentasjon. Anbefalingen blir: Ikke gjør det, ikke rot med startsystemet og bruk heller to separate brytere.

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-hovedbryter-to-polet-400-amp

Erik aa skrev 1 time siden:

Hei kunne jeg ha brukt en batteri rykter lik denne for å kutte spenning på begge batteiene

Screenshot_20190606_141323_com.android.chrome.jpg

Når du foreslår dette så forekommer det meg at du ikke har fått med deg hvilke råd du allerede har fått (eller forstått dem). Tråden til Ingar som du tidlig fikk link til drøfter alt dette. Har du lest den?

24 minutes ago, Komodo said:

Når du foreslår dette så forekommer det meg at du ikke har fått med deg hvilke råd du allerede har fått (eller forstått dem). Tråden til Ingar som du tidlig fikk link til drøfter alt dette. Har du lest den?

Man må da kikke ganske dypt inn i dokumentasjonen på denne bryteren for å se at denne ikke kan brukes men at bryteren fra Maritim sannsynligvis kan brukes. Det er vel ingen stor feil.

Medfører det ellers riktighet at bryteren til Maritim kan brukes?

Hvorfor mener du eventuelt at bryteren til Maritime kan brukes mens bryteren til Biltema ikke kan brukes, eller stemmer ikke dette?

Erik aa skrev for 3 timer siden:

Hei kunne jeg ha brukt en batteri rykter lik denne for å kutte spenning på begge batteiene

Screenshot_20190606_141323_com.android.chrome.jpg

Det er forskjell på teori og praksis.

I teorien fremstår det som bra med hovedstrømsbrytere. Men i praksis er det min erfaring at problemer rundt hovedstrømsbrytere er en av de største årsakene til startproblemer.

Og det å få start kan være kritisk faktor.

Mitt råd er derfor å vurdere behovet av hovedstrømsbryter mellom startbatteri og påhengeren din.

Ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet. En startmotor kan fort bruke 700 ampere. Sørg derfor at bryteren overstiger motorens startstrøm oppgitt i manualen.

I tillegg kommer selvsagt den faglige utførelsen av monteringen. Svikter kvaliteten på det elektrofaglige håndverket, hjelper det ikke hvor eksklusiv bryteren, kabelskoene og tversnittet er.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
38 minutes ago, Karl Norge said:

Det er forskjell på teori og praksis.

I teorien fremstår det som bra med hovedstrømsbrytere. Men i praksis er det min erfaring at problemer rundt hovedstrømsbrytere er en av de største årsakene til startproblemer.

Selvfølgelig så kan en bryter være årsak til startproblemer, men denne diskusjonen handler jo om noe annet. Det dreier seg om å sette inn et forbruksbatteri på en egen kurs i en 21 forts plastbåt på en slik måte at forbrukerne ikke tapper batteriet. Da kan man ikke starte, og det skal sikkert litt armstyrke til for å starte en 120 HK påhengsmotor med sveiv, skralle eller hva man nå måtte bruke. Bryterne er bare en liten del av en helhetlig problematikk og det er denne helheten som må fungere på en sikkerhetsmessig og funksjonsmessig ok måte. Det er ellers ikke noen forskjell mellom teori og praksis, bare mellom feil og rett teori. Det opplegget som diskuteres er jo å ikke legge inn noen ny bryter eller noen andre endringer i strartkretsen. Kort sagt ingen endring der det går store strømmer. 

Arne2 skrev for 17 timer siden:

Man må da kikke ganske dypt inn i dokumentasjonen på denne bryteren for å se at denne ikke kan brukes men at bryteren fra Maritim sannsynligvis kan brukes. Det er vel ingen stor feil.

Bryteren han linket til er en tradisjonell manuell batterivelger. Løsningen for å installere en slik er også grundig beskrevet i Ingars gamle tråd. Maritim sin bryter har jeg ingen formening om. Poenget er at han allerede for lenge siden har fått konkrete råd om hvordan batteriene kan kobles. Det hadde nok vært smart å fulgt en av de anbefalingene framfor å begynne å pønske ut nye løsninger, særlig hvis man ikke er i stand til å lese et skjema. 

Komodo skrev 34 minutter siden:

Bryteren han linket til er en tradisjonell manuell batterivelger. Løsningen for å installere en slik er også grundig beskrevet i Ingars gamle tråd. Maritim sin bryter har jeg ingen formening om. Poenget er at han allerede for lenge siden har fått konkrete råd om hvordan batteriene kan kobles. Det hadde nok vært smart å fulgt en av de anbefalingene framfor å begynne å pønske ut nye løsninger, særlig hvis man ikke er i stand til å lese et skjema. 

Hei du det er ikke snakk om å ikke være i stand til å lese ett skjema som du skriver. Spørsmålet mitt var om man evt kunne bruke en batteribryter for 2 batterier fremfor 2 løse nøkkelbrytere. Men klart det er ikke like enkelt når det er sånne betervitere som deg som ikke kommer med noen råd men bare kommenterer på andres linker. 

Erik aa skrev 19 minutter siden:

Hei du det er ikke snakk om å ikke være i stand til å lese ett skjema som du skriver. Spørsmålet mitt var om man evt kunne bruke en batteribryter for 2 batterier fremfor 2 løse nøkkelbrytere. Men klart det er ikke like enkelt når det er sånne betervitere som deg som ikke kommer med noen råd men bare kommenterer på andres linker. 

Bryteren du spør om er ikke to separate brytere, men en "vender". Det finnes derimot doble brytere, dvs to uavhengige brytere i samme hus, som styres samtidig, se https://www.flak.no/produkter/elektronikk/batteriutstyr-12-24v/batterivelger-pro-installer-dual-bank---bep-pH1010468. Denne vil jeg tro kunne brukes hos deg.

Erik aa skrev 27 minutter siden:

Men klart det er ikke like enkelt når det er sånne betervitere som deg som ikke kommer med noen råd men bare kommenterer på andres linker. 

Jeg tror ikke du kan forvente at folk bruker tid på å hjelpe deg med den holdningen der. Jeg sier I alle fall takk for meg.

index skrev 2 minutter siden:

Jeg tror ikke du kan forvente at folk bruker tid på å hjelpe deg med den holdningen der. Jeg sier I alle fall takk for meg.

Det er ikke snakk om holdning her når folk lirer ut av seg att man ikke er kompetent til å lese skjemaer og man blir fremstilt som en grønnskolling så klart man reagerer. Men jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg får her inne. Og jeg skjønner att det er forskjellige meninger om dette. Det er vel derfor jeg spør 

Erik aa skrev 37 minutter siden:
index skrev 36 minutter siden:

Erik aa skrev 37 minutter siden:

Det er ikke snakk om holdning her når folk lirer ut av seg att man ikke er kompetent til å lese skjemaer og man blir fremstilt som en grønnskolling så klart man reagerer. Men jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg får her inne. Og jeg skjønner att det er forskjellige meninger om dette. Det er vel derfor jeg spør 

Bare fortsett å spørre. Vi er sikkert flere på forumet, inkludert meg, som har de samme spørsmålene og følger denne tråden med stor interesse.

Til nå virker det som det omtrent bare er Arne2 ? som er seriøst interessert i å hjelpe deg med det du lurer på.

Kjør på!

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Bare fortsett å spørre. Vi er sikkert flere på forumet, inkludert meg, som har de samme spørsmålene og følger denne tråden med stor interesse.

Til nå virker det som det omtrent bare er Arne2 ? som er seriøst interessert i å hjelpe deg med det du lurer på.

Kjør på!

Takk for innspill ? Arne2 gir meg masse innspill og veldig god hjelp takk til hann

???

2 hours ago, Komodo said:

Maritim sin bryter har de samme funksjonene som tegningene over et sted. Jeg synes at spørsmålet var bra. Riktig nok så kunne man ikke bruke bryteren fra Biltema, men en bryter som ser lik ut fra Maritime. Hva er ulempen med å forstå det?

Når det gjelder "tråden til Ingvar" så inneholder jo den en løsning med en noe høyere risikoprofil enn den løsningen som vi diskuterer her. Hva er fordelen med å velge en høyere risikoprofil enn nødvendig?

Hvorfor skal man eventuelt ikke risikovurdere den jobben som skal utføres og velge den løsningen som gir en lavest mulig grad av risiko?

Erik aa skrev for 2 timer siden:

... når det er sånne betervitere som deg som ikke kommer med noen råd men bare kommenterer på andres linker. 

Jeg skjønner at jeg har fornærmet deg. Det var ikke meningen, og det beklager jeg.

Jeg er interessert i å hjelpe, men det er jo også litt slik at innsatsen for å hjelpe også står litt i forhold til viljen til egeninnsats for å sette seg inn i problemet selv.

Allerede i post nummer to fikk du link til tråden til Ingar. Den drøfter alt du trenge å vite om dette. Hvis du er i stand til å lese et el-skjema gir den svar på det du lurer på for å utvide fra en til to banker. Siden supplerte @Gunnar med et skjema, og du svarte med at det blir for komplisert, og at du ikke forstod hvor du skulle koble ledningene.  

Litt lenger ned på side 1 har jeg gitt deg et svar, hvor jeg forsøker å få klarhet i hva du lurer på. Jeg har også gått inn i tråden til Ingar, kopiert ut to skjemaer, og limt dem inn i svaret her. Dette responderte du ikke på overhode. Derimot stilte du et nytt spørsmål. Så, ikke mer enn et par timer etterpå, ga jeg deg et svar på det spørsmålet. Men på det tidspunktet begynte jeg å mistenke at din forståelse for elektro er så lav at det ikke er forsvarlig å lage et opplegg på egenhånd. Advarte da om det. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener om at jeg ikke kommer med råd, og bare kommenterer andres linker. Kanskje det heller er du som ikke leser de svarene du får her?

Hvis du tar deg tid til å lese denne tråden, får du et innblikk i hva folk mener om bare noe så banalt som å presse en kabelsko. Noe du vil få bruk for flere ganger i ditt tilfelle. I tillegg må du legge opp sikringer, dimensjonere kabler osv.:

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg skjønner at jeg har fornærmet deg. Det var ikke meningen, og det beklager jeg.

Jeg er interessert i å hjelpe, men det er jo også litt slik at innsatsen for å hjelpe også står litt i forhold til viljen til egeninnsats for å sette seg inn i problemet selv.

Allerede i post nummer to fikk du link til tråden til Ingar. Den drøfter alt du trenge å vite om dette. Hvis du er i stand til å lese et el-skjema gir den svar på det du lurer på for å utvide fra en til to banker. Siden supplerte @Gunnar med et skjema, og du svarte med at det blir for komplisert, og at du ikke forstod hvor du skulle koble ledningene.  

Litt lenger ned på side 1 har jeg gitt deg et svar, hvor jeg forsøker å få klarhet i hva du lurer på. Jeg har også gått inn i tråden til Ingar, kopiert ut to skjemaer, og limt dem inn i svaret her. Dette responderte du ikke på overhode. Derimot stilte du et nytt spørsmål. Så, ikke mer enn et par timer etterpå, ga jeg deg et svar på det spørsmålet. Men på det tidspunktet begynte jeg å mistenke at din forståelse for elektro er så lav at det ikke er forsvarlig å lage et opplegg på egenhånd. Advarte da om det. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener om at jeg ikke kommer med råd, og bare kommenterer andres linker. Kanskje det heller er du som ikke leser de svarene du får her?

Hvis du tar deg tid til å lese denne tråden, får du et innblikk i hva folk mener om bare noe så banalt som å presse en kabelsko. Noe du vil få bruk for flere ganger i ditt tilfelle. I tillegg må du legge opp sikringer, dimensjonere kabler osv.:

Beklager hvis jeg har tatt feil av deg det blir noen tråder å følge det hender man ikke får med seg alle. Men jeg er takknemlig for alle svar og veiledning her. Jeg er helt ny i forumet her og synes dette er ett godt forum men man skal være forsiktig med å dømme folk hvis de er litt trege å oppfatte ting da det kommer inn mange meninger og svar. Men jeg setter pris på alle svar jeg har fått her. Dette vil hjelpe meg helt sikkert. Og håper jeg kan hjelpe noen med noe som jeg kan bidra med 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...