Jump to content

Kobling av forbruksbatteri

Erik aa

Recommended Posts

Arne2 skrev On ‎06‎.‎06‎.‎2019 at 18.27:

Det er  ikke noen forskjell mellom teori og praksis

Teori og praksis er to forskjellige ord, det er da minst en forskjell mellom dem.

Ellers er det bare å beklage, om jeg svarte på feil spørsmål i forrige innlegg. Noen ganger er svaret riktig, og spørsmålet feil.

Poenget mitt var å anbefale trådstarter å gjøre ting så enkelt som mulig.

Skal det monteres teknisk utstyr relatert til driftssikkerhet av farkosten, må det utføres og vedlikeholdes slik at det alltid fungerer. Da kreves et visst faglig nivå. Derfor anbefalte jeg å droppe bryter på startkretsen.

Når det gjelder utstyr som er relatert til komfort, på forbruksbatteri, kan man hive på så mange dingser man bare vil.

Man kan selvfølgelig ikke droppe en bryter som gir hurtig og øyeblikkelig utkobling, ettersom dette er en vital sikkerhetsfunksjon og sannsynligvis også et formelt krav.

Når det der i mot gjelder en sikring, så ville det så absolutt ha noe for seg. Når det gjelder det ekstra forbruksbatteriet som blir satt inn så er det jo ikke så mange ampere dette skal levere. Prinsippet er jo at den startkretsen som er der ikke røres på grunn at denne er laget for å levere en forholdsvis stor strømstyrke. 

For forbruksbatteriet så er den strømstyrken som det hele dimensjoneres for forholdsvis liten og her kunne man jo godt ha satt inn en sikring i tillegg til og i serien med batteribryteren.

Edit:

Man kan jo for eksempel legge inn en slik sikring på 30 A på forbrukssiden. (Og gjerne ha et par i reserve.)

Da er man vel begrenset til ca 360 W maks, hvis det holder.

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000016466

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/flatstiftsikringer/flatstiftsikringer-mini-10-stk-2000019274

Hvis man planlegger å trekke 10-20 A på forbrukssiden så holder det jo. Hvis det er noe mer, så behøver man kanskje noe større.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev for 15 timer siden:

Man kan selvfølgelig ikke droppe en bryter som gir hurtig og øyeblikkelig utkobling, ettersom dette er en vital sikkerhetsfunksjon og sannsynligvis også et formelt krav.

Jeg har lest en del installasjons manualer for påhengere, og det har ikke vært anbefalt sikring eller hovedstrømsbrytere mellom batteri og motor. Regner med at motorprodusentens kompetanse overstiger Arne2s.

Det samme for bil. Sjelden å se sikring eller hovedbryter i startkretsen mellom batteri og motor.

Sikringer finnes derimot internt på motoren, beregnet og plassert av produsenten.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
9 hours ago, Karl Norge said:

Det samme for bil. Sjelden å se sikring eller hovedbryter i startkretsen mellom batteri og motor.

Hele grunnprinsippet er jo at man ikke skal røre startkretsen i det hele tatt og så heller koble opp en ny krets som ikke skal levere noe annet enn til forbruk, lys, stereo og slike ting, til en 21 fots båt. For en kurs som bare skal levere til forbruk, så kunne man nok ha satt inn en sikring, men det er nok sannsynligvis ikke nødvendig da det er sikring på alle kursbryterne til hver av forbrukskursene. Det forlaget som er laget over er jo ellers nokså identisk likt med beskrivelsen fra produsenten. (Se video over.) 

Erik aa skrev On ‎07‎.‎06‎.‎2019 at 10.19:

klart det er ikke like enkelt når det er sånne betervitere som deg som ikke kommer med noen råd men bare kommenterer på andres. 

Enig der, men dog bedre å kommentere på andres, enn å kommentere på sine egne. Mesteparten av forumet er oppkonstruerte problemstillinger, der trådstarter selv diskuterer med seg selv under forskjellige kallenavn.

Tråder med elektriske problemer, propeller, forgassere, smart tabs osv, er gjengare. Tråden ender alltid med at en eller annen Arne, alphamann eller Donald ender opp som guru med løsningen.

Det triste er at det er samme klovn som har kommet med samtlige innspill, under forskjellige kallenavn selvfølgelig. Det er greit å komme med oppkonstruerte problemer, men det ødelegger forumet når trådstarter bare er ute etter å ende opp med at en selv er en guru, selv når han har åpenbart feil.

dieselfaen skrev 7 minutter siden:

Mesteparten av forumet er oppkonstruerte problemstillinger, der trådstarter selv diskuterer med seg selv under forskjellige kallenavn.

Og det vet du? Hvordan vet du det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ha, ha, godt spørsmål ..

Jeg er så vidt vites ikke Erik aa, og det skulle vel egentlig ikke være behov for å hente inn en guru for å lage et koblingsskjema for å sette inn et forbruksbatteri og for å levere 12V, og de 10-20A eller hva det måtte være.. 

Da denne tråden startet så kunne jeg faktisk ikke det, men etter litt diskusjon fram og tilbake, så forstår jeg da i det minste hvordan det kan gjøres, og kanskje til og med hvordan min egen båt fungerer. 

dieselfaen skrev for 5 timer siden:

Enig der,

@Erik aa sitt innlegg som du siterte var myntet på meg. Er du enig med ham i at jeg er en bedreviter som ikke kommer med råd, bare kommenterer andres innlegg?

dieselfaen skrev for 5 timer siden:

Mesteparten av forumet er oppkonstruerte problemstillinger, der trådstarter selv diskuterer med seg selv under forskjellige kallenavn.

Tråder med elektriske problemer, propeller, forgassere, smart tabs osv, er gjengare. Tråden ender alltid med at en eller annen Arne, alphamann eller Donald ender opp som guru med løsningen.

Det triste er at det er samme klovn som har kommet med samtlige innspill, under forskjellige kallenavn selvfølgelig. Det er greit å komme med oppkonstruerte problemer, men det ødelegger forumet når trådstarter bare er ute etter å ende opp med at en selv er en guru, selv når han har åpenbart feil.

Er dette noe du har pønsket ut selv? Kan du vise til et konkret eksempel på en av disse trådene? Ganske drøy påstand at mesteparten av forumet består av slike tråder. For å være helt ærlig har jeg aldri tenkt på at noen holder på på den måten overhode. Men nå kan det jo hende at jeg er over gjennomsnittlig naiv. 

Arne2 skrev On 7.6.2019 at 21.21:

Man kan jo for eksempel legge inn en slik sikring på 30 A på forbrukssiden. (Og gjerne ha et par i reserve.)

Og påse/sørge for at kabelen er tilpasset sikringen. Dvs at kabelen tåler mere A enn sikringen, ellers vil jo kabelen smelte før sikringen.

I ditt eksempel bør da kabeltverrsnittet være > 10mm2.

Større kabeltverrsnitt avhenger av avstand til forbruker for å unngå spenningsfall.

29 minutes ago, Jannmar said:

Og påse/sørge for at kabelen er tilpasset sikringen. Dvs at kabelen tåler mere A enn sikringen, ellers vil jo kabelen smelte før sikringen.

I ditt eksempel bør da kabeltverrsnittet være > 10mm2.

Større kabeltverrsnitt avhenger av avstand til forbruker for å unngå spenningsfall.

I løsningsforslaget over så har vi delt opp elsystemet i to deler slik at de delene som krever 10 kvadrat eller der omkring ikke blir berørt.

Dette er det sikkerhetsmessige hovedprinsippet. Belastningen i den nye delen av installasjonen blir da bare størelsesorden 10-20 A i den nye delen av det elektriske anlegges som bare leverer til "forbruker i cabin" i en 21 fot plastbåt.

Rettelse:

Kabelen til det nye batteriet må jo være dimensjonert for å tåle de ladestrømmene som vil kunne oppstå, det er rett nok.

Jannmar skrev 28 minutter siden:

Der er du inne på årsaken til at jeg lenger opp i tråden ytret at man bør få noen andre til å legge opp elektrisk anlegg i båten dersom man ikke er kyndig selv. En annen ting er hvor sikringen er plassert. Lengre opp nevnte jeg terminering. Bare det å presse en kabelsko genererte jo en egen tråd på ni sider! Med tildels krasse innlegg om at fagfolk bør ta seg av det. 

Arne2 skrev 46 minutter siden:

I løsningsforslaget over så har vi delt opp elsystemet i to deler slik at de delene som krever 10 kvadrat eller der omkring ikke blir berørt.

Jeg skjønner den med at elsystemet i løsningsforslaget er delt opp i to deler, men du foreslår lengre nede å sette inn en 30A sikring på forbrukssiden (formodentlig så nær batteriet som mulig), og da blir jo forbrukssiden også en del "som krever 10 kvadrat eller mer".

Det kan godt være at denne kabelen allerede er på 10 kvadrat eller mer, men dette er jo noe av det som bør sjekkes. Om kabelen har et mindre kvadrat har det ingen hensikt å sette inn en 30A sikring. Da vil jo kabelen fungere som en sikring for at sikringen ikke skal ryke.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Lenger opp var @Lars H. litt kritisk til de ledningssikringene det ble linket til, men jeg kan ikke se at det har kommet opp noen gode alternativer. 

Jeg slår et slag for å skru materiellet som skal benyttes på ei plate i styrekonsollen eller et annet tørt sted. Skal ikke hevde at mitt el-anlegg er perfekt, men her er i alle fall et eksempel på hva jeg mener. 

Her har jeg limt på ei kryssfinerplate hvor jeg har skrudd hovedbryter og hovedsikring. Sikringen bør plasseres så nærme batteriet som mulig for å unngå farlige situasjoner ved utilsiktet kortslutning. Den svarte ledningen opp til bryteren er plusstilførsel rett fra batteriet som ligger rett under. Denne burde selvsagt vært merket med rød krympestrømpe. Herfra går det en kort 50mm2 til sikringen. Fra sikringen går det en 25mm2 rett til teinehaleren, og en opp til fordelingssplint til mindre forbrukere slik som landterner, pumper, kartplotter mm. Den røde tykke som går inn på bryteren går direkte til startmotor. Ingen sikring på den altså, men bryter er det. 

1087654807_23_09_1814.jpg.375896333b3b55f770188afdfca0c124.jpg

Fra hovedsikringen har jeg en kraftig kabel opp til et nytt panel hvor jeg fordeler via en splint til flere kurser og mindre sikringer. Alt er solid skrudd fast slik at ingenting henger og slenger. Unntaket er ledningssikringene på baksiden av bryterpanelet, men det er originalt fra BEP, så det lot jeg være. 

Koblingsskinne.jpg.00032b0b9e78e29622fabf1f8d979f40.jpg

Nå er jo dette et dårlig eksempel for trådstarter da han kun lurer på hvordan start og forbruksbatteri skal kobles. Men siden det blir nevnt eksempler på materiell, tenkte jeg det var greit å ta litt om monteringen også. 

Her er en sikringsholder som duger

https://www.maritim.no/bep-sikringsholder-80-500a-10mm

Og en for småforbrukere

https://www.maritim.no/bep-sikringspanel-6-sikringer 

Hvis det er snakk om en åpen båt, skjærgårdsjeep med styrekonsoll osv. er det greit med et bryterpanel som tåler vann. Jeg valgte dette

https://www.maritim.no/bep-cmp-bryterpanel-5-brytere-el-uttak 

dieselfaen skrev for 18 timer siden:

Enig der, men dog bedre å kommentere på andres, enn å kommentere på sine egne. Mesteparten av forumet er oppkonstruerte problemstillinger, der trådstarter selv diskuterer med seg selv under forskjellige kallenavn.

Hei hva er det egentlig som skjer her alt jeg spurte om her var litt hjelp til å montere ett forbruksbatteri og ett skillerele til eksisterende anlegg med hovedbryter. Så ender dette bare opp i en hæv av diskusjoner om usaklige ting morna Jens 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Lenger opp var @Lars H. litt kritisk til de ledningssikringene det ble linket til, men jeg kan ikke se at det har kommet opp noen gode alternativer. 

Jeg er generelt skeptisk til slike løsninger som "henger og slenger", uten ha studert nevnte sikringsholder personlig.

Komodo skrev 7 minutter siden:

Enig, dette burde være en god løsning. Her skrues holderen godt fast, pluss at kablene festes med ringkabelsko, og ikke flatstiftkontakter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Erik aa skrev 45 minutter siden:

Hei hva er det egentlig som skjer her alt jeg spurte om her var litt hjelp til å montere ett forbruksbatteri og ett skillerele til eksisterende anlegg med hovedbryter. Så ender dette bare opp i en hæv av diskusjoner om usaklige ting morna Jens 

Du trenger ikke ty til morna Jens her.

Om du leser igjennom de svarene du har fått, har du forlengst fått svar på det du spurte om og mere til. Og med mere til mener jeg at det er en del forhold omkring dette med kobling av anlegget ditt som er greit å forstå, om du er interessert i å vite hvorfor du må gjøre ting slik det blir forklart, og ikke bare hvordan.

Det var bedre om du ga en til bakemelding på om du har forstått det som blir forklart, eller hva du eventuelt ikke har forstått.

Jannmar skrev 47 minutter siden:

Du trenger ikke ty til morna Jens her.

Om du leser igjennom de svarene du har fått, har du forlengst fått svar på det du spurte om og mere til. Og med mere til mener jeg at det er en del forhold omkring dette med kobling av anlegget ditt som er greit å forstå, om du er interessert i å vite hvorfor du må gjøre ting slik det blir forklart, og ikke bare hvordan.

Det var bedre om du ga en til bakemelding på om du har forstått det som blir forklart, eller hva du eventuelt ikke har forstått.

Jeg kommenterte disefan sitt innlegg faktisk og ja jeg setter veldig pris på all hjelp jeg har fått her inne. Men noen beskylder noen får å ha flere profiler her inne så detter jeg litt av. Jeg har fått mange gode innspill her og jeg takker for det

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...