Bitteliten Startet 27.Mai.2019 Del på Facebook Startet 27.Mai.2019 (redigert) Jeg har en Wema tankmåler der nåla beveger seg litt tregt oppover - og den endrer kun visning om den slås av og på igjen.. Instrumentet fra 2004/2005 Ser på flak at Wema har to versjoner - 0-190 Ohm og 240-300 Ohm. Hvordan kan jeg finne ut hvem jeg skal ha? Redigert 27.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 0-190 Ohm er europeisk standard så den er nok det. Ellers mener jeg den er stemplet med info oppå hodet til giveren. Så det er bare å få ræva i gear og sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Hei, Du har ikke en kompis som driver litt med elektronikk og har et potensiomenet på 500-100Ohm liggende som du kan låne? Da er det jo bare å koble potemeteret der giveren skal stå og så lese av motstandsverdien etter at potensiometeret er justert til maks og min på giveren. Om du ikke har noen i nærheten så kan jeg sikkert sende et til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 (redigert) Det står som nevnt på toppen av giveren. Det står også på instrumentet. Sitter normalt en lapp på siden av instrumentet. Så kommer du til på baksiden av instrument panel, så ser du det. Men siden du uansett må ha opp giveren, så ser du hva som står på toppen. Biltema sine fungere helt topp de også, da de er ren kopi av Wema sine(som sikkert er produsert på samme fabrikken) PS: US modellen, er ikke 240 til 300, men 240 til 30. Redigert 27.Mai.2019 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Takker for svar Instrumentene er tilgjengelige - så da vipper jeg de ut og ser. Ser at Seatronic selger noe som heter KUS - så da prøver jeg de :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Instrument sier ingentig om lengden på giver, så dette må du jo sjekke på giveren. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Jeg har skiftet flere Wema tankmålere. Selve instrumentet har det med af gå i stykker med netop de symptomer, du beskriver: Først bliver det trægt og så til sidst rører det sig ikke ud af flækken. Det skete for både dieselmåler og vandmåler på NordWesten fra 2004. De har åbenbart en begrænset levetid. Mit umiddelbare GÆT er at det er instrumentet og ikke giveren, der er problemet. Og det er jo normalt meget enklere at skifte instrumentet end giveren, så jeg ville bestille et nyt instrument på nettet (mener det koster omkring 350 kroner) og skifte det først. Hvis problemet består, så er det jo giveren, der er synderen og der står jo alle data stemplet ind i toppen, så er det enkelt at finde en erstatning. Hvis det er vand- eller dieselmåler, så er det med 90% sandsynlighed 0-190 Ohm. Septikmåler er oftest US standard - uvist af hvilken grund. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Har du flere tankmåle instrumenter kan du kanskje bytte om giversignalet, så får du bekreftet om selve instrumentet er i orden eller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Se 'Byggingen av Hulda..." Installasjon av dagtank. Med mulitimeter gir kliss full tank ca. 193 ohm. Bruk mulitimeter rett på ledningene ut fra Wema tankgiver. Såpass enkelt at montering av måler har blitt nedprioritert. Måling av motstand forteller hvilket instrument du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 (redigert) Kjøpt 2 stk KUS instrumenter på Seatronic. Bytta vann- og dieseltankmålere Ledninger hadde samme farger som på de gamle Wema instrumentene. Plug and pray.. Montert i dag. Ble bra det ? Bildet under viser skinna som instrumentene er montert i bak panelet. Dette er de gamle Wema. De var sprø i plasten av alder. Åpnet ett av de, masse viklinger og greier. Ikke noe å fikse på for en lekmann som meg Redigert 30.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Det ble fint ut og ser helt originalt ut. Ser du har mulighet til å sette inn en tredje universalmåler helt til høyre i panelet og som kan innkoples ved behov om du vil ha ekstra redundans til fuel og vann.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 (redigert) Takk ? Var et gammelt voltmeter her, men tok det bort da det ikke passet inn lenger. Dessuten har jeg Victron instrumentet i panelet nå. Finner nok noe å sette inn her etterhvert noen forslag? Redigert 30.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.