Jump to content

Bytte tankmåler instrument - hvordan vite hvilken versjon jeg skal ha - Ohm giver

Bitteliten

Recommended Posts

Hei,

Du har ikke en kompis som driver litt med elektronikk og har et potensiomenet på 500-100Ohm liggende som du kan låne?

Da er det jo bare å koble potemeteret  der giveren skal stå og så lese av motstandsverdien etter at potensiometeret er justert til maks og min på giveren. Om du ikke har noen i nærheten så kan jeg sikkert sende et til deg. 

Det står som nevnt på toppen av giveren. Det står også på instrumentet. Sitter normalt en lapp på siden av instrumentet. Så kommer du til på baksiden av instrument panel, så ser du det. Men siden du uansett må ha opp giveren, så ser du hva som står på toppen. Biltema sine fungere helt topp de også, da de er ren kopi av Wema sine(som sikkert er produsert på samme fabrikken)

PS: US modellen, er ikke 240 til 300, men 240 til 30. 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg har skiftet flere Wema tankmålere. Selve instrumentet har det med af gå i stykker med netop de symptomer, du beskriver: Først bliver det trægt og så til sidst rører  det sig ikke ud af flækken. Det skete for både dieselmåler og vandmåler på NordWesten fra 2004. De har åbenbart en begrænset levetid.

Mit umiddelbare GÆT er at det er instrumentet og ikke giveren, der er problemet. Og det er jo normalt meget enklere at skifte instrumentet end giveren, så jeg ville bestille et nyt instrument på nettet (mener det koster omkring 350 kroner) og skifte det først. Hvis problemet består, så er det jo giveren, der er synderen og der står jo alle data stemplet ind i toppen, så er det enkelt at finde en erstatning.

Hvis det er vand- eller dieselmåler, så er det med 90% sandsynlighed 0-190 Ohm. Septikmåler er oftest US standard - uvist af hvilken grund.

Svart (redigert)

Kjøpt 2 stk KUS instrumenter på Seatronic. Bytta vann- og dieseltankmålere

Ledninger hadde samme farger som på de gamle Wema instrumentene. Plug and pray..

Montert i dag.

Ble bra det ?

6FAFFDEB-D700-419A-BD34-C27331379ADF.jpegBildet under viser skinna som instrumentene er montert i bak panelet. 

Dette er de gamle Wema. De var sprø i plasten av alder. Åpnet ett av de, masse viklinger og greier. Ikke noe å fikse på for en lekmann som meg :smiley:

693F7982-CB07-4CD3-80C0-F9A2B42D1C82.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...