Marø Startet 29.August.2005 Link til dette innlegget Startet 29.August.2005 Jeg er ny som eier av båt med drev. Hvorfor tar alle av sine drev i vinteropplag. Er det på grunn av mulig tyveri, eller er det andre årsaker. Ser for meg en je#%&@ jobb. Kanskje det ikke er så problematisk. Noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Jeg er ny som eier av båt med drev. Hvorfor tar alle av sine drev i vinteropplag. Er det på grunn av mulig tyveri, eller er det andre årsaker. Ser for meg en je#%&@ jobb. Kanskje det ikke er så problematisk. Noen tips??? <{POST_SNAPBACK}> Sjekk hva forsikringsselskapet ditt krever ift sikring av drev ved vinteropplag på land. Mener å huske at noen krever at det demonteres og lagres innendørs, andre ikke. Utover sikring ift tyveri er det ikke nødvendig å ta drevet hjem hvis foreskrevne servicerutiner gjennomføres med drevet på båten. Hvis det er på tide med sjekk av drivakselknute, så er du jo godt på vei til å demontere drevet uansett. Men ta gjerne av propellen(e) og ta hjem,- Det er ikke så mye arbeid, verken for deg eller de som var nedi bunn sist sommer og trenger en ny propell uten å ville kjøpe en.... Redigert 29.August.2005 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Hvilken type drev har du? Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 29.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Jeg har en VP KAD43 med DP drev Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Jeg er ny som eier av båt med drev. Hvorfor tar alle av sine drev i vinteropplag. Er det på grunn av mulig tyveri, eller er det andre årsaker. Ser for meg en je#%&@ jobb. Kanskje det ikke er så problematisk. Noen tips??? <{POST_SNAPBACK}> Lær deg å bytte drev jo før jo heller. Det vil du trenge. Med litt trening tar du det fint alene. Til å begynne med er det greit å være to. Regn med klemte fingre og banning til å begynne med. Forsikringa sier så vidt jeg husker ikke noe om at drevet må avmonteres og tas med hjem, men at det må være sikret mot tyveri. Uansett, de fleste selskaper gir lite igjen for et drev som er noen år gammelt. Med 10% fradrag pr år og egenandel blir det skjelden noe særlig igjen selvom drevet er fullt iorden og antagelig ville duge i mange år framover. Volvo penta har en fin trykksak for nybegynnere som beskriver demontering/montering og vinterkonservering. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marø Svart 29.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Rem Hvor får jeg tak i den trykksaken? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Første gang jeg tok av drevet brukte jeg minst 4 timer og enda flere når det skulle på igjen. Har gjort det noen ganger nå, så nå tar det ca. 1/2 time av og 1 time på. Forutsetningen er at det ikke blir noe kluss med skruer/bolter som sitter mer enn vanlig. Verkstedhåndboken for dp290 drevet som jeg kjøpte hos Volvoforhandleren var kjekk å ha. Hvis ikke så har Båtbørsen hvert år hatt en artikkel som beskriver med tekst og bilder hvordan dette gjøres. Mener å huske at de hadde den i en av de siste utgavene. Tror denne beskrivelsen er hentet fra Volvo. Redigert 29.August.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Rem Hvor får jeg tak i den trykksaken? <{POST_SNAPBACK}> Volvo Penta forhandlere har en trykksak som heter "Gjør det selv" så vidt jeg husker. Koster en hundrelapp eller to. Vel verdt pengene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Baisiken Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Jeg har VP 280 drev som jeg tar av hvert andre år. VP anbefaler å skifte belg på drivleddet hvert andre år. Dessuten får jeg trykkprøvd drevet hos VP forhandleren. Det er også akkurat passelig tid for å smøre opp tilteboltene. Som tidligere nevnt går arbeidet greitt med litt trening. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 29.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Gjør det selv bok er nå bestilt fra Drevia i Lysekil. Jeg må vel bare hoppe i det. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Gjør det selv bok er nå bestilt fra Drevia i Lysekil. Jeg må vel bare hoppe i det. <{POST_SNAPBACK}> Hei, ikke noe å lure på, av med drevet! Det er faktisk veldig enkelt: Kjør drevet ned, støtt det opp under med en trekloss mot finna nederst. Demonter, girwire inni "lokket", samt låseplate bak. Demonter belger og kjølevannslange. (skru bare av slangeklemmene) Demonter styre skjoldet, 2 umbrako`er ut, samt ut med denne runde tykke skiva. Ut med splinter som holder timsylynderne. "ratt" drevet helt babord, bank forsiktig "inn" låsebolten til styrbord "hengarm" (bankes helt innover til den faller ned) Og så omvendt, for å få ut babord bolt. (husk selfølgelig å ta ut boltenes låsebolt, umbrako) Nå kan du dra drevet til deg så spretter belgene av, av seg selv..... en må ta i litt Drevet er ikke tyngre enn at du kan gå avgårde med det Jeg har noen store (A0) monterings tegninger av dette som jeg fikk med da jeg kjøpte motoren ny. Disse kunne jeg sendt deg hvis du trenger dem, send meg en IM i så fall. Ikke minst for å få kunne gjort skikkelig rent inne i drevplate for groe osv. må drevet av. Lykke til! Redigert 30.August.2005 av maanestraale (see edit history) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Goddis77 Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Må drevet av om vinteren, eller er der bare å bruke det året rundt? Mitt VP280 drev har blitt overhalt i vinteren som var, og jeg får båten på sjøen igjen om noen få uker. Tenkte å bruke båten i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Lær deg å bytte drev jo før jo heller. Det vil du trenge. Så negativ, da? Selv har jeg hatt både Volvo og Mercruiser drev uten å trenge å måtte demontere dem for annet enn å sjekke og smøre drivaksel-knuten, år innimellom. Ei heller har jeg trengt å bruke forsikringen, og jeg innbiller meg at det har heller ikke flertallet av de som har drev. Det er litt myteomspinn rundt problemer med drev, føler jeg. Jeg har VP 280 drev som jeg tar av hvert andre år. VP anbefaler å skifte belg på drivleddet hvert andre år. Dessuten får jeg trykkprøvd drevet hos VP forhandleren. Det er også akkurat passelig tid for å smøre opp tilteboltene. Som tidligere nevnt går arbeidet greitt med litt trening. <{POST_SNAPBACK}> Enig! Men jeg brydde meg ikke med trykkprøving, da. Hvis der er lekkasjer ses det på oljen. Hei, ikke noe å lure på, av med drevet! Ikke minst for å få kunne gjort skikkelig rent inne i drevplate for groe osv. må drevet av. Fin oppskrift. Men for volvo-drev holder etter min mening annet hvert år. Rengjøring går greit nok uten demontering hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Rem Hvor får jeg tak i den trykksaken? <{POST_SNAPBACK}> Er det denne?? : Volvo Penta diesel og bensinmotorer: Opplegging og sjøsettingsguide. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Så negativ, da? Selv har jeg hatt både Volvo og Mercruiser drev uten å trenge å måtte demontere dem for annet enn å sjekke og smøre drivaksel-knuten, år innimellom. Ja, det er klart, hvis du kan sende bort drevet og la andre ta jobben trenger du ikke å ta deg besværet med å læra deg å bytte. De fleste av oss imidlertid, ønsker å få mest ut av båtbudsjettet, og her er muligheter til å tjene noen kroner hvis du gjør jobben selv. Du trenger å ta av drevet for rengjøring inn mot drevplata, og du trenger i det minste å bytte belger fra tid til annet. Begge deler krever at du tar av drevet. Bortsett fra overhaling av dieselpunpa, gjør jeg allt på motor og drev selv, og etter å ha hatt Volvo i mange år har jeg enda ikke vært på Volvoverkstedet og betalt de for jobben. Penger spart har jeg heller brukt til utstyr som kartplottere, autopilot, osv. Ser at mange også følger leveregelen som "if its not broken, dont fix it. Jeg har min leveregel som går på det motsatte nemlig "If its not broken, it soon will bee, and fix it befor that happens. Slik sett åpner jeg det meste av utstyr på båten hvert eneste år for inspeksjon, oppsmøring og utbytting av slitedetaljer. Preventivt vedlikehold kalles dette. Krever noe jobb, men jeg ser det som enhobby og trives nedi motorrommet hele vinteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Windy37GM Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Her sto det mye fint : http://www.drevia.se/tips.html Joda 310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Havbris Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Ja, det er klart, hvis du kan sende bort drevet og la andre ta jobben trenger du ikke å ta deg besværet med å læra deg å bytte. De fleste av oss imidlertid, ønsker å få mest ut av båtbudsjettet, og her er muligheter til å tjene noen kroner hvis du gjør jobben selv. Du trenger å ta av drevet for rengjøring inn mot drevplata, og du trenger i det minste å bytte belger fra tid til annet. Begge deler krever at du tar av drevet. Bortsett fra overhaling av dieselpunpa, gjør jeg allt på motor og drev selv, og etter å ha hatt Volvo i mange år har jeg enda ikke vært på Volvoverkstedet og betalt de for jobben. Penger spart har jeg heller brukt til utstyr som kartplottere, autopilot, osv. Ser at mange også følger leveregelen som "if its not broken, dont fix it. Jeg har min leveregel som går på det motsatte nemlig "If its not broken, it soon will bee, and fix it befor that happens. Slik sett åpner jeg det meste av utstyr på båten hvert eneste år for inspeksjon, oppsmøring og utbytting av slitedetaljer. Preventivt vedlikehold kalles dette. Krever noe jobb, men jeg ser det som enhobby og trives nedi motorrommet hele vinteren. <{POST_SNAPBACK}> Tar de vanlige servicene på motor og drev selv Når jeg tidligere skrev "årimellom", tenkte jeg på at jeg tar drevet av ved serviceanbefalt skifte av belger, men jeg tar det ikke av for rengjøring. Lever heller ikke etter "don't fix it if it ain't broken" for motor og drev, men snarere "scheduled servicing". Prøver å følge anbefalte servicerutiner. I tillegg følger jeg med på endringer i lyd, lukt, farge eller ytelse. Synes det er prisverdig med din leveregel Håper imidlertid på at vi begge skifter ut de nødvendige delene tidsnok; Du etter hva du finner nødvendig og jeg etter anbefalinger om service eller merkbare indikasjoner. Kona mi er sikkert vanskeligere enn di mhp tid brukt i båten Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Tar de vanlige servicene på motor og drev selv Når jeg tidligere skrev "årimellom", tenkte jeg på at jeg tar drevet av ved serviceanbefalt skifte av belger, men jeg tar det ikke av for rengjøring. Lever heller ikke etter "don't fix it if it ain't broken" for motor og drev, men snarere "scheduled servicing". Prøver å følge anbefalte servicerutiner. I tillegg følger jeg med på endringer i lyd, lukt, farge eller ytelse. Synes det er prisverdig med din leveregel Håper imidlertid på at vi begge skifter ut de nødvendige delene tidsnok; Du etter hva du finner nødvendig og jeg etter anbefalinger om service eller merkbare indikasjoner. Kona mi er sikkert vanskeligere enn di mhp tid brukt i båten <{POST_SNAPBACK}> Vi har hatt en del diskusjoner ja, da hun mener jeg bruker for mye tid i båten. Vedlikeholdet gjøres imidlertid på vinteren så slikt sett går det ikke utover båtsesongen vår. 64 overnattinger ifjord og på vei til det samme i år. Dette er det vel stortsett bare pensjonister som klarer å matche.En annen ting med preventivt vedlikehold i tillegg til å være på forskludd med problemene er at du lærer funksjoner og virkemåter som kan være gull verdt den dagen du får stopp i pålandsvind. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.