Jump to content

Demontere drev om vinteren


Marø

Recommended Posts

Jeg er ny som eier av båt med drev. Hvorfor tar alle av sine drev i vinteropplag. Er det på grunn av mulig tyveri, eller er det andre årsaker. Ser for meg en je#%&@ jobb. Kanskje det ikke er så problematisk. Noen tips??? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk hva forsikringsselskapet ditt krever ift sikring av drev ved vinteropplag på land. Mener å huske at noen krever at det demonteres og lagres innendørs, andre ikke.

Utover sikring ift tyveri er det ikke nødvendig å ta drevet hjem hvis foreskrevne servicerutiner gjennomføres med drevet på båten. Hvis det er på tide med sjekk av drivakselknute, så er du jo godt på vei til å demontere drevet uansett.

Men ta gjerne av propellen(e) og ta hjem,- Det er ikke så mye arbeid, verken for deg eller de som var nedi bunn sist sommer og trenger en ny propell uten å ville kjøpe en.... :nonod:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ny som eier av båt med drev. Hvorfor tar alle av sine drev i vinteropplag. Er det på grunn av mulig tyveri, eller er det andre årsaker. Ser for meg en je#%&@ jobb. Kanskje det ikke er så problematisk. Noen tips??? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Lær deg å bytte drev jo før jo heller. Det vil du trenge. Med litt trening tar du det fint alene. Til å begynne med er det greit å være to. Regn med klemte fingre og banning til å begynne med. Forsikringa sier så vidt jeg husker ikke noe om at drevet må avmonteres og tas med hjem, men at det må være sikret mot tyveri. Uansett, de fleste selskaper gir lite igjen for et drev som er noen år gammelt. Med 10% fradrag pr år og egenandel blir det skjelden noe særlig igjen selvom drevet er fullt iorden og antagelig ville duge i mange år framover. Volvo penta har en fin trykksak for nybegynnere som beskriver demontering/montering og vinterkonservering.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg tok av drevet brukte jeg minst 4 timer og enda flere når det skulle på igjen. Har gjort det noen ganger nå, så nå tar det ca. 1/2 time av og 1 time på. Forutsetningen er at det ikke blir noe kluss med skruer/bolter som sitter mer enn vanlig.

 

Verkstedhåndboken for dp290 drevet som jeg kjøpte hos Volvoforhandleren var kjekk å ha. Hvis ikke så har Båtbørsen hvert år hatt en artikkel som beskriver med tekst og bilder hvordan dette gjøres. Mener å huske at de hadde den i en av de siste utgavene. Tror denne beskrivelsen er hentet fra Volvo.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rem

Hvor får jeg tak i den trykksaken?

<{POST_SNAPBACK}>

Volvo Penta forhandlere har en trykksak som heter "Gjør det selv" så vidt jeg husker. Koster en hundrelapp eller to. Vel verdt pengene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har VP 280 drev som jeg tar av hvert andre år. VP anbefaler å skifte belg på drivleddet hvert andre år. Dessuten får jeg trykkprøvd drevet hos VP forhandleren. Det er også akkurat passelig tid for å smøre opp tilteboltene. Som tidligere nevnt går arbeidet greitt med litt trening.

Link to post
Share on other sites

Gjør det selv bok er nå bestilt fra Drevia i Lysekil. Jeg må vel bare hoppe i det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, ikke noe å lure på, av med drevet! :smiley:

 

Det er faktisk veldig enkelt:

Kjør drevet ned, støtt det opp under med en trekloss mot finna nederst.

Demonter, girwire inni "lokket", samt låseplate bak.

Demonter belger og kjølevannslange. (skru bare av slangeklemmene)

Demonter styre skjoldet, 2 umbrako`er ut, samt ut med denne runde tykke skiva.

Ut med splinter som holder timsylynderne.

"ratt" drevet helt babord, bank forsiktig "inn" låsebolten til styrbord "hengarm"

(bankes helt innover til den faller ned)

Og så omvendt, for å få ut babord bolt. (husk selfølgelig å ta ut boltenes låsebolt, umbrako)

Nå kan du dra drevet til deg så spretter belgene av, av seg selv..... en må ta i litt :wink:

 

Drevet er ikke tyngre enn at du kan gå avgårde med det :wink:

 

Jeg har noen store (A0) monterings tegninger av dette som jeg fikk med da jeg kjøpte motoren ny.

Disse kunne jeg sendt deg hvis du trenger dem, send meg en IM i så fall.

 

Ikke minst for å få kunne gjort skikkelig rent inne i drevplate for groe osv. må drevet av.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Lær deg å bytte drev jo før jo heller. Det vil du trenge.

Så negativ, da?

Selv har jeg hatt både Volvo og Mercruiser drev uten å trenge å måtte demontere dem for annet enn å sjekke og smøre drivaksel-knuten, år innimellom.

Ei heller har jeg trengt å bruke forsikringen, og jeg innbiller meg at det har heller ikke flertallet av de som har drev. Det er litt myteomspinn rundt problemer med drev, føler jeg. :fishing:

 

Jeg har VP 280 drev som jeg tar av hvert andre år. VP anbefaler å skifte belg på drivleddet hvert andre år. Dessuten får jeg trykkprøvd drevet hos VP forhandleren. Det er også akkurat passelig tid for å smøre opp tilteboltene. Som tidligere nevnt går arbeidet greitt med litt trening.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Men jeg brydde meg ikke med trykkprøving, da. Hvis der er lekkasjer ses det på oljen.

 

Hei, ikke noe å lure på, av med drevet! :smiley:

 

Ikke minst for å få kunne gjort skikkelig rent inne i drevplate for groe osv. må drevet av.

Fin oppskrift.

Men for volvo-drev holder etter min mening annet hvert år. Rengjøring går greit nok uten demontering hvert år. :smash:

Link to post
Share on other sites

Så negativ, da?

Selv har jeg hatt både Volvo og Mercruiser drev uten å trenge å måtte demontere dem for annet enn å sjekke og smøre drivaksel-knuten, år innimellom.

Ja, det er klart, hvis du kan sende bort drevet og la andre ta jobben trenger du ikke å ta deg besværet med å læra deg å bytte. De fleste av oss imidlertid, ønsker å få mest ut av båtbudsjettet, og her er muligheter til å tjene noen kroner hvis du gjør jobben selv. Du trenger å ta av drevet for rengjøring inn mot drevplata, og du trenger i det minste å bytte belger fra tid til annet. Begge deler krever at du tar av drevet. Bortsett fra overhaling av dieselpunpa, gjør jeg allt på motor og drev selv, og etter å ha hatt Volvo i mange år har jeg enda ikke vært på Volvoverkstedet og betalt de for jobben. Penger spart har jeg heller brukt til utstyr som kartplottere, autopilot, osv.

 

Ser at mange også følger leveregelen som "if its not broken, dont fix it. Jeg har min leveregel som går på det motsatte nemlig "If its not broken, it soon will bee, and fix it befor that happens. Slik sett åpner jeg det meste av utstyr på båten hvert eneste år for inspeksjon, oppsmøring og utbytting av slitedetaljer. Preventivt vedlikehold kalles dette. Krever noe jobb, men jeg ser det som enhobby og trives nedi motorrommet hele vinteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det er klart, hvis du kan sende bort drevet og la andre ta jobben trenger du ikke å  ta deg besværet med å læra deg å bytte. De fleste av oss imidlertid, ønsker å få mest ut av båtbudsjettet, og her er muligheter til å tjene noen kroner hvis du gjør jobben selv. Du trenger å ta av drevet for rengjøring inn mot drevplata, og du trenger i det minste å bytte belger fra tid til annet. Begge deler krever at du tar av drevet. Bortsett fra overhaling av dieselpunpa, gjør jeg allt på motor og drev selv, og etter å ha hatt Volvo i mange år har jeg enda ikke vært på Volvoverkstedet og betalt de for jobben. Penger spart har jeg heller brukt til utstyr som kartplottere, autopilot, osv.

 

Ser at mange også følger leveregelen som "if its not broken, dont fix it. Jeg har min leveregel som går på det motsatte nemlig "If its not broken, it soon will bee, and fix it befor that happens. Slik sett åpner jeg det meste av utstyr på båten hvert eneste år for inspeksjon, oppsmøring og utbytting av slitedetaljer. Preventivt vedlikehold kalles dette. Krever noe jobb, men jeg ser det som enhobby og trives nedi motorrommet hele vinteren.

<{POST_SNAPBACK}>

Tar de vanlige servicene på motor og drev selv :yesnod:

Når jeg tidligere skrev "årimellom", tenkte jeg på at jeg tar drevet av ved serviceanbefalt skifte av belger, men jeg tar det ikke av for rengjøring.

 

Lever heller ikke etter "don't fix it if it ain't broken" for motor og drev, men snarere "scheduled servicing". Prøver å følge anbefalte servicerutiner. I tillegg følger jeg med på endringer i lyd, lukt, farge eller ytelse.

Synes det er prisverdig med din leveregel :yesnod: Håper imidlertid på at vi begge skifter ut de nødvendige delene tidsnok; Du etter hva du finner nødvendig og jeg etter anbefalinger om service eller merkbare indikasjoner.

 

Kona mi er sikkert vanskeligere enn di mhp tid brukt i båten :discuss:

Link to post
Share on other sites

Tar de vanlige servicene på motor og drev selv :yesnod:

Når jeg tidligere skrev "årimellom", tenkte jeg på at jeg tar drevet av ved serviceanbefalt skifte av belger, men jeg tar det ikke av for rengjøring.

Lever heller ikke etter "don't fix it if it ain't broken" for motor og drev, men snarere "scheduled servicing". Prøver å følge anbefalte servicerutiner. I tillegg følger jeg med på endringer i lyd, lukt, farge eller ytelse.

Synes det er prisverdig med din leveregel  :yesnod:  Håper imidlertid på at vi begge skifter ut de nødvendige delene tidsnok; Du etter hva du finner nødvendig og jeg etter anbefalinger om service eller merkbare indikasjoner.

 

Kona mi er sikkert vanskeligere enn di mhp tid brukt i båten :discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har hatt en del diskusjoner ja, da hun mener jeg bruker for mye tid i båten. Vedlikeholdet gjøres imidlertid på vinteren så slikt sett går det ikke utover båtsesongen vår. 64 overnattinger ifjord og på vei til det samme i år. Dette er det vel stortsett bare pensjonister som klarer å matche.

En annen ting med preventivt vedlikehold i tillegg til å være på forskludd med problemene er at du lærer funksjoner og virkemåter som kan være gull verdt den dagen du får stopp i pålandsvind.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...