Jump to content

Impeller Suzuki 140 4 takt - hva skjer hvis ikke byttet?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg skal kanskje se på en båt med Suzuki 140 4 takt motor. Eieren har hatt den på service jevnlig, men finner ikke dokumentasjon på om impeller er byttet. Hva kan skje hvis impeller ryker (uten om at motoren skjærer seg og blir ødelagt pga varme). Jeg har sett folk som har kjørt med samme impeller alt for lenge hvor den gamle omtrent har smuldret opp. Den har tilsynelatende fungert som normalt, men den har manglet store deler. Kan det skje at kjøle kanaler kan gå tett for eksempel? Vil alltid kontrollstrålen  vise om den er dårlig eller ikke? 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post

Hei, alle de tingene du nevner er typisk ting som kan skje hvis impleller ryker, hvis du ikke får motoralarm og er rask til å slå den av. 

Jeg tenker at hvis du ønsker å kjøpe den og det ikke er dokumentasjon på byttet impeller bør du avtale med selger om prisreduksjon tilsvarende prisen å få byttet denne på verksted. Dette bør også noteres i kjøpskontrakten. Hvis han ikke går med på dette ville jeg funnet en annen motor.

Link to post

Hvor gammel er motoren? Hvor lenge over Suzukis anbefalte skiftintervall er motoren? Er det fortsatt garanti på den? Så lenge du har sterk kontrollstråle, er det sikkert ikke for sent å skifte. Men noen skifter ofte, andre skifter aldri.. En venn har en 10 år gammel Yamaha F60. Strålen er helt fin, og impeller er aldri byttet. Har sagt at jeg kan hjelpe han, og det blir mest sannsynlig gjort neste vår.. Jeg byttet i fjor, på Forden som stod i båten jeg hadde da, og i vår, på VP`n jeg har nå.. for ro i sjelen. Sikkerhet først. Lettere med vedlikehold enn med reparasjoner.

Link to post

Ja, men dette er en motor som han skal kjøpe, hvorfor løpe noen risiko på selgers regning. 
Ville bedt om prisavslag tilsvarende bytte. 

Om han kan skrue nok til å skifte den selv er jo det bare en bonus, så sparer man penger. 

Det hadde vært anderledes hvis han allerede eide motoren og kjente servicehistorikken på den. 

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Kanskje bli enig om en deal på impellerbytte?

 

Om selgeren f.eks betaler for delene, så gjør du jobben selv.

 

Da vet du at det blir skikkelig gjort og blir litt kjent med motoren.

Det som er viktig er at skruene som må demonteres, løsner.

 

Gjør de ikke det, er helvette igang. Da kjøper du ikke motoren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev for 3 timer siden:

Kanskje bli enig om en deal på impellerbytte?

 

Om selgeren f.eks betaler for delene, så gjør du jobben selv.

 

Da vet du at det blir skikkelig gjort og blir litt kjent med motoren.

Det som er viktig er at skruene som må demonteres, løsner.

 

Gjør de ikke det, er helvette igang. Da kjøper du ikke motoren.

Høres ut som en dårlig deal for selger og noe jeg ikke hadde godt med på.
Det er for sannsynlig at kjøper ikke er egnet til å løsne disse skruene med sin 1/2 skralle og kontorpølselabber så man ender opp med knekte skruer. 
Hvis selger er på samme nivå er det like greit å sette bort jobben til ett verksted.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Hvis denne motoren ikke er alt for gammel, får du nok alarm på motoren om den får for lite kjølig.  Jeg bytter for førse gang i år på min 2015 suzuki 200 DF, litt over anbefalt intervall, men så egenlig veldig fin ut, og fortsatt rimlig myk!  Nå er det jo ikke mange hundrelappene for en impeller, og om du eier et pipesett og en tanke teknisk innsikt, så er dette en jobb du klarer selv på en liten time!

Link to post

Hvis tidligere eier har slurvet med intervallet på bytte av impeller, hvordan er det med alt annet vedlikehold? 

Disse motorene har vel historie på korrosjon. Har han spylt motoren, og skiftet olje på motor og gir, og annet årlig vedlikehold? 

Putter du inn ny impeller, så er ingen skade skjedd, verre med annet vedlikehold. 

Link to post
nomen skrev for 6 timer siden:

Det som er viktig er at skruene som må demonteres, løsner.

 

Gjør de ikke det, er helvette igang. Da kjøper du ikke motoren.

Veldig enig i akkurat dette! Hadde en e-tec 40 på gamle slepejolla hvor jeg måtte bore ut nesten alle skruer for å bytte impeller. En satans jobb som egentlig burde kvalifisert til å kaste hele undervannshuset.

Link to post

har en slik motor fra 2008, skiftet impeller i 2016 eller -17 den gamle var helt ok.

det er noen andre ting å passe på også, det sitter  4 sink anoder i  blokka som minimum bør

byttes  hvert andre år.

nederst på trim sylinderen skal det være en liten rund  anode, denne MÅ byttes hvert år.

hvis denne utelates vil den manuelle utløse skrueventilen for trim og tilt, ofre seg og begynne og lekke, - noe som  blir svært dyrt og fixe.

på mellomstykkke ned mot undervanns hus sitter det  på DF90-115  og df140 frem til og med 2007 modell

en blindplug i svart, stål som potensielt kan forårsake katastrofale korrosjons skader på aluminium  delen den er

til montert i.

til slutt har ingen peiling på 2009 og nyere  modeller.

Link to post
Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

Hvis tidligere eier har slurvet med intervallet på bytte av impeller, hvordan er det med alt annet vedlikehold? 

 

Hvor kom denne antakelsen fra? Trådstarter skriver jo at motoren har vært jevnlig på service, da er det vel ingenting som skulle tyde på slurv av noe slag?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 13 minutter siden:

 

Hvor kom denne antakelsen fra? Trådstarter skriver jo at motoren har vært jevnlig på service, da er det vel ingenting som skulle tyde på slurv av noe slag?

Ja, ser nå det at den har vert på service jevnlig. 

Men lurer nå fortsatt på hva slags service den har vert på hvis de som har utført jevnlig på service ikke har tenkt på å skifte impeller. 

is_620 summerer opp viktige punkt å sjekke på denne motoren. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Sørlandet2 skrev 34 minutter siden:

 Men lurer nå fortsatt på hva slags service den har vert på hvis de som har utført jevnlig på service ikke har tenkt på å skifte impeller. 

 

Det er vel ingenting som tyder på at de ikke har tenkt på det. Mest sannsynlig har de vel skiftet den, uten å spesifisere det på kvittering. Om de har fulgt serviceboken er det lite sannsynlig at impeller er oversett. Og om den allikevel skulle være oversett så er det vel bare å skifte den...

 

Min Mariner fra 1995 fikk ny impeller før jeg kjøpte den for halvannet år siden. Mest sannsynlig for første gang. Har aldri hatt kjøleproblemer etter hva jeg vet. Skruene gikk lett opp, og det gjør de nok neste gang også. Men det blir nok noen år til.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 6 minutter siden:

 

Det er vel ingenting som tyder på at de ikke har tenkt på det. Mest sannsynlig har de vel skiftet den, uten å spesifisere det på kvittering. Om de har fulgt serviceboken er det lite sannsynlig at impeller er oversett. Og om den allikevel skulle være oversett så er det vel bare å skifte den...

 

Min Mariner fra 1995 fikk ny impeller før jeg kjøpte den for halvannet år siden. Mest sannsynlig for første gang. Har aldri hatt kjøleproblemer etter hva jeg vet. Skruene gikk lett opp, og det gjør de nok neste gang også. Men det blir nok noen år til.

 

 

Ja, hvis en tror de mest sannsynlig skiftet den, og en er tilfreds med det, så løp og kjøp....

Link to post

Tror vi noen ganger er litt hysteriske med impellerbytte. Mange påhengere som har gått 20 år med samme impeller uten problem. Er jo oftest en enkel og forholdsvis rimelig jobb då da kan man jo gjøre det for sikkerhets skyld, men jeg ville ikke vært bekymret for en 5 år gammel impeller, hvis det ikke var noen andre tegn på problemer.

Link to post
Kallethekid skrev 17 minutter siden:

Tror vi noen ganger er litt hysteriske med impellerbytte. Mange påhengere som har gått 20 år med samme impeller uten problem

Bestefaren min kjøpte en Johonson 4,5 hk i 1982 til hyttebåten og den går fortsatt med original impelleren .
Greit nok at den i de senere år har få driftstimer årlig og har kun godt i ferskvann men det er lenge siden 1982.
Tror den har fått ny gearolje 2-3 ganger siden ny og den dag i dag både starter og går den som ett uvær.
På alle disse årene har den ikke stoppet eller vært noen feil med den bortsett i fra bensinslangen i fra ekstern tank er byttet og jeg har kortet inn bensinslangen innvendig i motoren ett par ganger da det har vært lekkasje inn på forgasser.
Den slangen har blitt hard som bein og jeg har nå brukt 8-10 år på å huske å ta med en ny bensinslange stump neste hytte tur uten hell enda.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Er veldig enig i det du påpeker men det er grasat forskjell på merker og modeller.. Jeg har ikke lyst til å bygge opp et generelt inntrykk av at alle impeller går og går i mange år... Har selv skremt livlorten ut av egen familie når vi måtte bytte impeller i dårlig vær og vi drev mot brotta... Ikkeno artig i det hele tatt...  Så kommer det værste.. 2 impellere til på 1.5 timer... 

Hvor mange har 3 reserve impellere i båten.. Vel jeg hadde plass til de gamle impellerne etter bytte hver annet år.. Det var KAD44 med blåskjellfarm i drev og slange.. Skjer ikke hvert år. Heldigvis. 

Men av sikkertsmessige grunner: la oss tenke oss om før vi leder noen til å tro at en impeller varer evig.  Ikke vær med på å sende en familie i brotta. Lær av mine feil.

Link to post
dieselfan skrev 4 minutter siden:

Men av sikkertsmessige grunner: la oss tenke oss om før vi leder noen til å tro at en impeller varer evig.  Ikke vær med på å sende en familie i brotta.

Stiller meg bak denne og jeg har en helt annen holdning og skiftemønster på hoved båten som går på sjøen og den "store" hyttebåten"
Nå er det mest ungene som bruker 4,5 hesteren og det hender jeg dorger litt med den.
Setter opp ny impeller på too do listen da ungene garantert kommer til å kjøre motoren til den dauer hvis impelleren ryker.
Tror ikke de skjønner en dritt av det jeg har fortalt om at kontrollstrålen skal sjekkes jevnlig når de bruker motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...