Jump to content

Impeller Suzuki 140 4 takt - hva skjer hvis ikke byttet?


Knallipadden

Recommended Posts

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Jeg har ikke lyst til å bygge opp et generelt inntrykk av at alle impeller går og går i mange år... Har selv skremt livlorten ut av egen familie når vi måtte bytte impeller i dårlig vær og vi drev mot brotta... Ikkeno artig i det hele tatt...  Så kommer det værste.. 2 impellere til på 1.5 timer... 

 

Da må du ha hatt et annet problem I tillegg. Uansett så snakker du om innenbordsmotor her, Utenbords har ikke den kammen som presser sammen impelleren og vil derfor ha en helt annen levetid. Forskjellige prinsipper, rett og slett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
7 hours ago, pipe said:

S
Setter opp ny impeller på too do listen da ungene garantert kommer til å kjøre motoren til den dauer hvis impelleren ryker.
Tror ikke de skjønner en dritt av det jeg har fortalt om at kontrollstrålen skal sjekkes jevnlig når de bruker motoren.

 

Tja, opplevde faktisk full stopp på en Johnson 9,9hk for en del år siden. Motoren ble varmkjørt grunnet impeller som røk uten at jeg var klar over. Sjekket/sjekker kontrollstrålen regelmessig, men kan jo ikke sitte å se på denne hele tiden heller?  Byttet impeller, dro i snoren og motoren startet  og kjørte videre problemfritt i flere år før båt/motor ble solgt.

Byttet impeller etter ti år på en Suzuki 90hk. Var troliog ikke nødvendig å bytte den, men.....

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Utenbords har ikke den kammen som presser sammen impelleren og vil derfor ha en helt annen levetid.

Forskjellige prinsipper, rett og slett.

 

Ja, helt klart index, det er nettop det som er budskapet mitt. En impeller er nesten fra "A" til "Å" og derfor er det skummelt å generalisere.

 

Generelt:

Over 75500 medlemmer på Forumet nå, det er jo helt fantastisk, men med det følger også et ansvar for det hver og en skriver.

Hvor stor andel det er av disse som vet hvorfor vi bytter impeller og kan bedømme om impelleren er bra eller dårlig  vet jeg ikke...

 

Men en ting er jeg helt sikker på: For meg er det bedre å oppfordre en som er i tvil om impelleren er god til å bytte enn å være den som oppfordrer et medlem til å kjøre til du mister kontrollstråle... også får vi håpe at det ikke skjer på over Rakkebåane i dårlig vær....

Link to post
dieselfan skrev 7 minutter siden:

For meg er det bedre å oppfordre en som er i tvil om impelleren er god til å bytte enn å være den som oppfordrer et medlem til å kjøre til du mister kontrollstråle... også får vi håpe at det ikke skjer på over Rakkebåane i dårlig vær....

 

Helt klart! En impeller koster uansett ikke all verden. Jeg skiftet årlig på innebordsmotoren de første årene, men den jeg tok ut var like fin som den nye hver gang. Så nå har jeg sikkert 4-5 reserve impellere ombord. Sjekker hvert år, skifter om jeg ser sprekker.

 

Utenbordsmotorene har jeg så langt ikke åpnet, men den nyeste fikk som sagt ny impeller av forrige eier for halvannet år siden.

 

Godt vi ikke har Rakkebåer her på vestlandet, høres fryktelig skummelt ut;-)

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

...her nede på "pinglekysten" (Oslo-Mandal) så er Rakkebåane skumle fordi vi har så få røffe dager i året...

 

På dine trakter har du vel "Rakkebåer" på hvert eneste nes , og de fleste som ferdes i båt der har en helt annen erfaring og tror vel neppe at godt sjømannskap læres av en "æpp" ??

Link to post

Suzuki 65 hadde som et eksempel et galvanisk problem mellom blokk/sylinderforing/toppakning var du gjerrig på anoden på disse motorene så lakk det mellom sylindrene etter 5 år var du nøye med anodene så holdt det 10år.

 

Anodene inneholder også noe bindestoff, hvert merke sikkert sin formel men bindestoffet har som oppgave og holde det hele sammen...

Så når anoden ser ut som 50% så er det neppe så mye igjen av den.

Link to post

Når du drar "kan" kortet er det umulig å gi deg et svar som kan garanteres.

Skal du ha gode og sikre svar må du dele opplysninger.

Har den gått i ferskvann så er det neppe noe problem i det hele tatt.

Er den matt i lakken på stammen men ikke dekselet så er det en indikasjon.

Har den stått 10 år på boden?

Er den i bruk 3 uker i året og står på henger resten?

Skrap anoden rein og se om du får frem blankt metall på store deler av overflata av anoden, får du det har du vært beskyttet.

Link to post

Jeg ville overhode ikke vært skeptisk på anoder hvor halvparten av volumet gjenstår. Det jeg derimot er skeptisk til er hvis anodene er passivisert. Dvs. at de får et gråhvitt belegg utenpå sinken. Dette er et sink-oksid belegg som hindrer anoden å fungere som den skal. Blir nesten som å kjøre uten anode. 

 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Anodene inneholder også noe bindestoff, hvert merke sikkert sin formel men bindestoffet har som oppgave og holde det hele sammen...

Hva tenker du på nå diesel? Sinkanoder består jo av en sinklegering som smeltes og støpes i former. Det er jo ikke snakk om et pulver som limes sammen. Derimot skal vel så vidt jeg forstår anodene inneholde et legeringselement som gjør at overflaten på metallet holder seg aktivt. Dette ble diskutert noe i denne tråden: 

 

Det legeres altså inn en liten andel av et metall som gjør at anoden forblir aktiv, altså at det ikke bygger seg opp et pasiviserende oksidskikt på anodens overflate som hindrer anoden å ofre seg. Hvor effektivt dette er varierer nok, for vi ser jo stadig at det legger seg på et passiviserende skikt. 

 

Her er et sitat fra den tråden:

Hulda skrev On 17.2.2013 at 10.25:

Jeg kan bidra litt med sinkanoder. Sink har i seg selv et meget godt passivskikt. At metallet ligger langt nede på spenningrekken (uedelt mot eks. standard hydrogenelektrode) har ingen betydning i denne sammenheng. Under visse forhold er også sink mer edelt enn aluminium. For å svekke passivskiktet til sink, ble det tidligere tilsatt kvikksølv i anodene. Derfor grodde det ikke noe på 'gode, gamle' anoder. I dag er kvikksølv forbudt, og man tilsetter i stedet blant annet Indium. Ikke sikkert at måleren din plukker opp dette metallet. Indium er også en av grunnene til at man kan bruke sinkanoder på drev etc. Man kan til og med bruke aluminiumsanoder på aluminium av samme grunn.

 

En kompis av meg dreide seg en anode ut av en eller annen ukjent aluminiumskvalitet og koblet anoden mot propellhylsen. Etter fem år var anoden like fin og hel. Man skal være kritisk til anoder som ikke ofrer seg. Det har vært 'plagiater' på markedet. For mange år siden kom det blant annet priatanoder for Yamaha påhengere. Brukerene var kjempefornøyd med disse anodene som varte år etter år. Blåmandagen for eierene kom da vil skulle skru på motorene, og aluminiumen nærmes drysset vekk mellom fingrene på oss, ikke en skrue var til å rikke. Så pass på at anodene skal forsvinne, meget viktig.

 

At anodene ikke forsvinner på Hulda kommer av andre (naturlige) årsaker. Men jeg vet hvorfor det er slik.

 

Link to post

Alltid sannheter med modifikasjoner. Passiverende belegg blir hardt som kalksten. Belegget som til vanlig legger seg på anoder er oksider av anodemeterialet. Dette belegget er porøst og ikke diffusjonstett. Dermed overfører anoden elektroner. Oksidene kan børstes vekk når anoden er våt/under vann/spyles når båten kommer opp. Siden 1986 har jeg hatt en anode som passiverte seg. Den satt på et Yanmar seildrev, materialet var sink. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...