Jump to content

wallas viking varmeapparat i askeladden C83, blir kun lunken

Solhaugen

Recommended Posts

Hei, fikk min helt nye askeladden c83 levert for litt over et år siden, med nevnte wallas viking 30 heter den vel, har aldri fra dag en vært fornøyd med denne varmeren, det er 2kw til luftvarme, og 1kw til varming av varmtvannsbereder, synes aldri den lufta som kommer ut av varmeren er spesielt varm, er bare pisslunka, så blir aldri noe særlig varme i båten, etter å ha snakka med askeladden som forøvrig er svært behjelpelig når jeg spør, dem anbefalte meg å lufte systemet, som jeg også har gjort ikveld, kan ikke si lufta ble noe varmere av den grunn, dem skulle til og med reise fra bergen til nord norge for å hjlpe meg, men det sa jeg var litt drastistk tiltak, kan prøve å feilsøke selv litt først, så det jeg lurer på er om den rett å slett ikke gir mer enn pisslunk, jeg stakk en tempmåler i utblåse å fikk bare 33 grader, hva skal jeg gjøre videre med denne saken?,kan jeg kreve en kraftigere varmer? om den finns både til vann og luft?, Fant en som heter wallas spartan, den er på 4.5kw men kun til luft, varmer ikke vann, tar veldig gjerne imot tips her. på forhånd takk.

33 grader på utblås er for lite etter min mening også.

Siden dette er et nytt apparat gjelder garantien, og jeg synes du skal ta imot tilbudet fra Askeladden som vil ta seg en tur til deg for å se på problemet. Det kan være feil montasje, noe Askeladden drar nytte av i fremtiden, eller det kan være noe galt med selve varmeren. Da er det best å la Askeladden ordne opp i dette i samarbeid med importøren - Sunwind AS - og med Wallas i Finland.

Den du har - Wallas Viking Combi - er den eneste fra Wallas som er både luftvarmer (2 kW) og vannvarmer (1 kW). 

Andre dieselvarmere fra Wallas er:

Wallas Spartan (4,5 kW), Wallas Viking Air 30 (3 kW), Wallas 30GB (3,2 kW) og Wallas 22GB (2,5 kW)  

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk for svar, utifra profilen din så forstår jeg du vet hva du snakker om, veldig viktig for oss med en varmer som virker optimalt da vi ikke bot i indre oslofjord, selv om man kan ha fine dager med fine temperaturer på dagtid så kan det bli ganske kaldt når sola går ned, da hjelper det godt på med en skikkelig varmer, skal ringe Askeladden imorgen å invitere dem på besøk, er vel ikke då galt med en lofottur tross alt, å som du sier, dem kan dra nytte av å se på installasjonen, det er jo tross alt en ny båt både for meg å Askeladden så regner med dem lytter til kundene når dem sier at noe ikke fungerer helt optimalt?

Tja, har jo holdt på med Wallas siden 1983 så noe har jeg jo snappet opp underveis :saint:

Vet om mange fra Lofoten og nordover som har klart seg med "den gode gamle Wallas 2400" uten å ha frøse ihjel enda, selv om en "søring" ville hatt 4 kW på en sommerdag til å varme føtten :lol:

Spøk tilside. Ja, det hadde vært bedre om de kom med Sparta kombinert med vannvarme. Vet ikke om de har slike planer - enda. 

Er det koketopp fra Wallas i denne båten?

Red; Sjekket hjemmesidene til Askeladden, og ja, du har Wallas 85Dt

Redigert:

Selv om Wallas'en er konstruert for diesel, må jeg komme med et dumt spørsmål: Hva slags drivstoff bruker du?

Om du bruker diesel er det best med vanlig autodiesel. Men du kan også bruke Fritidsparafin (brenner bedre, mindre soting)

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Du skader ikke varmeren ved å prøve med Fritidsparafin. Kjøp en 4 ltr kanne på Fellekjøpet og flytt drivsstoffslangen i kannen. Det er sikkert et filter på enden av slangen. Kjør den igang å sjekk om den varmer bedre da. Kan jo være at dieselen du har fått inneholder for mye vann som har kondensert seg ned i bunnen av tanken. Vann brenner jo dårlig som vi alle vet. Kan være greit å eliminere bort en mulig feil.

Jeg har C76 med Eber varmer. Ikke vannvarmer da. Den er på 2kw, men varmer båten kjapt opp uten problemer! 

Har vel 11 liters tank på den. Brukt den mye, og fant ut jeg kanskje burde fylle. Fylte den opp med diesel, og det gikk bare 3 liter på den da.. Hehe..

Askeladden sa de tidligere hadde levert C76 med 4kw Webasto, men den ble for stor for båten og gikk aldri på fullt. En 2kw Eber skulle faktisk gi samme effekt. Funker ihvertfall veldig bra ?

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Hei Solhaugen, dette var interessant lesning - jeg har aldri følt min varmer godt har samme båt c83 og bor i Asker så her er det ikke så kladt heller, men i høst så stod den på i mange timer og fortsatt var det ike varmt i teltet.. skal ta denne tråden med videre til forhandler, men var det ikke noe med diesel og vann men det var øke trykket som løste saken? takk

mvh Josef Nalbant

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...