Jump to content

Avstand mellom autopilot og magnetkompass

Frivakt

Recommended Posts

Styreenheten forsyner jo pumpen, slik at kabelen fra styringsenheten til pumpen, og likeledes kabelen som forsynes styreenheten vil lage kraftige magnetiske felter når pilot-pumpen går.

For å redusere feltene så mye som mulig ville jeg lagt + og - kablene helt intill hverandre.

Strømmen i disse ledningene vil være motsatt rettet, og følgelig vil magnetfelter rundt disse kablene ha motsatt retning ift. hverandre - og vil tildels utligne hverandre.

Så ville jeg prøvemontert dette, og så hvor mye magnetisk kurs blir påvirket av at pumpen går. 

riskyrasmussen skrev 7 minutter siden:

Styreenheten forsyner jo pumpen, slik at kabelen fra styringsenheten til pumpen, og likeledes kabelen som forsynes styreenheten vil lage kraftige magnetiske felter når pilot-pumpen går.

Jeg har antakelig brukt feil betegnelse her. Den komponenten jeg snakker om er panelet som monteres på dashbord.

ST8002 small.jpg

Det er bare å holde en magnet inntil displayet, så tenker jeg du vil se at det går ballalaika. Slik tegningen er utformet, skal også displayet være i avstand fra motoren. Og, i hvert fall min motor, blir ikke styrt av kompass. Raymarine support har åpent på telefon alle virkedager fra kl. 14:00 til 16:00. Med litt flaks treffer du meget kompetente folk der. Jeg har selv fått meget god informasjon derfra.

Frivakt skrev 17 minutter siden:

Jeg antar det er flere her på forumet som har både magnetkompass og Raymarine autopilot installert. Noen erfaringer med plassering og avstand?

Ja, har slik autopilot, og har forholdt meg til installasjons instruksjonen..

Ser at om noen ved et uhell legger magnetiske gjenstander nær fluxgate, så kan det slå kraftig ut..

Ahh..  ser nå at det er displayet du mener...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg kjenner ikke Raymarine så godt. Men, jeg kjenner Simrad rimelig bra. Simrad benytter også dashbordmonterte kontrollenheter koblet til en autopilotcomputer med strømkapasitet til å drive pumpe direkte. Denne computeren står ikke på dashbord, men monteres i motorrom eller tilsvarende. Jeg kan skjønne at displayet på kontrollenheten kan påvirkes av STERKE magnetfelter, men ikke av enheter som normalt monteres i et dashbord. Skulle tro at en kartplotter stråler en del, i vår båt sto autopilot kontrollenheten rundt 10-20cm fra kartplotteren. Uten noen form for problemer.

Jeg ville gjort som @Hulda foreslår, kontaktet Raymarine support.

Bilde av vårt dashbord, AP kontrollenhet nede til venstre

6681A054-03A5-420A-A8E2-BE7EDA8336C2.jpeg.2d3b21424921301cd77ff0fdfac9aa86.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)

Takk for godt råd, @Hulda!

Jeg har nå snakket med Raymarine. De sier at det neppe vil skape problemer for autopiloten at kontrollpanelet monteres i nærheten av magnetkompasset, så lenge flux-kompasset er plassert på et fornuftig sted.

Det gjør det hele langt enklere.

Jeg ser at også du @Bonus har et magnetkompass i nærheten. Antar det er det som titter fram under caps-en :smiley:

Redigert av Frivakt (see edit history)
Frivakt skrev 27 minutter siden:

... så lenge flux-kompasset er plassert på et fornuftig sted.

... også du har et magnetkompass i nærheten. Antar det er det som titter fram under caps-en ...

Godt å høre, @Frivakt. Flux-kompasset bør optimalt stå så nær båtens senterlinje som mulig, og lavt i båten. Hos oss sto det montert under en av køyene i midtkabinen. Lavt og i senterlinjen av båten.

Det er helt riktig et magnetkompass under capsen ja :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...