Jump to content

VP MD21A, ring rundt ventilen, hvilken funksjon har den?


VPMD21A

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Volvo Penta MD21A som jeg driver å overhaler.

Men så har jeg sett på en tegning att det sitter en gummiring på ventilene, på tegningen så ser det ut som at den sitter under ventilstyringen.

Merket med GULT nr. 10.

Hvis den skal være der, hvilken funksjon har så den?

 

61159137_553273485201846_7098949000274903040_n.png?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=ad32d19256ac676eb2b46939765865f5&oe=5D571339

 

 

Link to post
Share on other sites

Tetting langs ventilstammen har som misjon å hindre at olje renner langs ventilstammen og havner inni brennkammeret. Dette gir unødvendig brenning av olje og fare for koks-belegg på ventilstammen eller ventilsetet / skål som kan føre til dårlig tetning eller at ventilen setter seg.

Kort sagt er disse tetningsringene noe av det billigste du kan skifte for å forebygge at motoren oppfører som et gammalt og utslitt vrak. For motorer som ryker blått, stinker brent olje og har dårlig kompresjon er trasige greier og har lett for å bli skiftet ut.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

De står over idag. Men de henger ca 1,5 cm oppe på ventilstammen. Disse sitter ikke fast på ventilstyringen.

Så derfor søkte jeg på nettet, å fant denne tegningen av dette oppsettet, å stuset litt på plasseringen av denne ringen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fungerer nok som en slags paraply da. Avleder en del av olja fra å renne langs ventilen. Jeg husker Toyota hadde noe lignende I sin tid, da var ventiltetningen en o-ring som stod på ventilskaftet over låseklipsene. Hindret de store mengdene av olje til å renne nedover ventilskaftet, men var likevel åpen nok til at disse fikk smøring. Jeg skiftet slike på en Toyota Crown en gang og fikk faktisk merkbart redduksjon I røyk og oljeforbruk. Selv om det så rart ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...