nomen Startet 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2019 Vi med gamle dieselmotorer blir av noen anbefalt å blande inn litt 2-taktsolje i dieselen for å smøre. Har det noe for seg, og evt hvor mye skal en blande i? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Hørte det samme for mange år siden, skulle være for å smøre dieselpumpa? Har ikke hørt om problem hvis man ikke gjør det og moderne dieselbiler har vel ikke vanlig pumpe lenger? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
nomen Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Jeg ser nå at jeg har opprettet tråden i feil forum, hvordan fikser jeg det? Moderne motorer er bygget for å bruke dagens diesel som er uten bl.a svovel. Gamle motorer er bygget for dieselensom fantes den gang, og hadde (etter hva jdg har blitt fortalt) bedre smøreegenskaper. Det er vel ikke ofret mange tanker på oss med gamle motorer når nye normer for diesel har blitt laget, de skulle vel vært vraket for lenge siden. Derfor må en sørge for å tilføre smøring selv. Dette er kanskje en slik ting som aldri gir noe klart svar på om har noen hensikt eller ikke, men smøring har heller aldri skadet noen motorer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Jeg blander oppi "en slant" når jeg fyller. Altså ikke mye, ikke i nærheten av 1%, men litt. Lagde meg en miks av totaktsolje, Alron og Hammerdown da jeg hadde noen rester av alt, godt mulig det er idiotisk å blande sammen lurium slik, men jeg tenke nå at litt smøring vil det jo være. Og kanskje (selv om det er liten prosentandel) Alron og Hammerdown kan motvirke vannansamling i bunn av tanken, så da slo jeg til. SÅ langt jeg kan se (har gjennomsiktige mannhullslokk) er det ikke antydning til vann (eller dieseldyrdritt) på bunn av tanken. Så enten virker godblandingen, eller så virker den "nye" O-ringen jeg monterte på dieselpåfyllingslokket for 4-5 år siden. Når det gjelder Hammerdown (og riktig dosering) vil jeg påstå jeg opplever mindre røyklegging av havna ved oppstart av den gamle Perkinsen enn uten. Tidligere sang jeg "Smoke On The Water" ved hver bidige oppstart, mens nå synges denne kun ved de 3-4 første oppstartene etter en lengre stilleperiode. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Det jeg ikke liker med Alron, er at den emulgerer vannet, slik at det kommer med inn i drivstoffsystemet. Jeg brukte Alron før, men ønsker nå og bruke 2 takts olje, da det (såvidt jeg vet) ikke emulgerer vann. Jeg ser for meg og blande ca 0,5% olje i dieselen, men det er kanskje unødvendig mye? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) Min forrige båt hadde en Mercruiser 220hk bensin, og der fikk jeg beskjed hos forhandler at jeg gjerne kunne hive på en desiliter totaktsolje når jeg tanket. Så jeg hadde ei lia flaske liggende. Nå var den tanken bra størrelse på så det ble vel kanskje en promille med olje. Men i følge forhandler var det fint for innsprøytningspumpa å få litt ekstra smøring. Nå er diesel nok mer «tørr» enn bensin, så blandingsforhold skal jeg ikke si noe om, men alt vil jo hjelpe Redigert 28.Mai.2019 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mizar Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) Jeg fikk uvurderlig hjelp av den pensjonerte servicesjefen hos Univa, som lærte meg "alt" om min BUKH båtmotor. Nok til å foreta en fullstendig renovering, og da hadde jeg aldri skrudd motor tidligere. (Jeg tror han hadde alle moment og muligens også de fleste delenummer i hodet....) Han sa: "Hvis du har lyst til å være litt ekstra snill mot motoren din, kan du gi dieseltanken en liten dasj med totaktsolje". Så dette er antagelig fortsatt lurt, med slike gamle, evigvarende båtmotorer. Redigert 28.Mai.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.