Jump to content

Låsing av sjakkel på bøye. Gjengelås? Strips? Metalltråd?

Andy2

Recommended Posts

Hei.

Vi har ei bøye liggende hvor det til tider er værhardt. Sjakkelen som holder blåsa fast til moringstauene vrir seg opp i strøm og bølger. Sist gang sikret vi med kraftige strips, men nå har sjakkelen skrudd seg opp igjen. Har dere noen erfaringer til hvordan sikre en sjakkel mot å vri seg opp?

Finnes det gjengelås som herder under vann? Tips?

Hva er best av messingtråd, kobbertråd eller rustfri tråd. Ser Biltema selger kobbertråd/messingtråd som er 0,7 med mer tykk. Er det OK? (i kombinasjon med plaststrips?)

Hva er sjakkelen din laget av?  

Dersom du har plass til 2 omdreininger (eller 3) omdreininger med 6.3mm (1/4") strips så skal det betydelige krefter til at den bryter....

Er det galvanisert kjetting og sjakkel ville jeg forsøkt ikkemetalliske forbindelser for økt levetid. (Plaststrips er et godt valg)

Er det feks A4 / 316 ville jeg om det skal være permanent... dratt det til max et par ganger og gjengen rett og slett skjærer seg... da sitter det

Da er mitt råd at du ikke blander inn andre metalliske materialer enn A4 / AISI316 eller 316L 

Om du kjenner noen som sveiser TIG så kan de ha 2mm sveisetilsats tråd av 316 familien og denne kan brukes. Bøy den sakte i en bevegelse, tre den gjerne som en tråd. lag 2-3 separate bindinger så kanskje en ryker men den andre består.

Ville for egen del gått for "skjæring". De fleste kjemiske gjengelåsinger trenger en egen aktivator for å reagere riktig...

Å ligge i baugen på en pram og skulle lime den sjakkelen etter Loctite sin prosjyre i høy sjø med passende vind tror jeg blir tøfft....

Lag litt skader på gjengene i siste del av de innvendige gjengene og skru til  et par ganger så skjærer den seg, sikring i tillegg og du er klar for storhavets krefter...  (ikke gi deg :thumbsup:   vi går for 2-0 til Andy :smiley:)

index skrev for 3 timer siden:

Syrefaste sjakler har en lei uvane med å skru seg opp, selv om de er sikret.

Da er vel sikringen  for dårlig, :wflag:måtte bare.

Nesten permanent skru til så bolten stikker 1-2 mm på utsiden og klink, da må du bruke slipe skive og slipe vekk klinken for demontering. .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må bruke sjakkel med mutterbolt.Mutteren dras kun lett til for hånd, og i enden av bolten er det et hull hvor du skal sette inn en splittpinne.

Jeg har tegnet inn splittpinnen med rødt på bildet (den ble litt spinkel, men illustrerer godt hvordan det skal se ut).

Poenget med denne sjakkeltypen er at bolten kan rotere uten at mutteren skrur seg av.

Om du vil være ekstra sikker, ettersom sjakkelen skal ligge i sjøen, kan du klinke bolten i den enden hvor gjengene er. Du vil allikevel få plass til splittpinnen, og bolten kan fremdeles rotere fritt. Ulempen med klinking er at du må kappe bolten for å få den ut, om det skulle bli nødvendig

Sjakkel med mutterbolt er den eneste sjakkeltypen som er tillatt offshore.

Sjakler av typen som sjarlatan viser på bildet i sitt innlegg er bannlyst.

Sjakkel.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Roger jo skrev for 4 timer siden:

Da er vel sikringen  for dårlig, :wflag:måtte bare.

Sant nok. Men sikringen er jo svakeste ledd, så sånn blir det. Jeg vet om flere som har mistet fortøyningen fordi de skulle gjøre det "ekstra bra" og bruke syrefast. Galvanisert hadde gjort samme jobben, uten å løsne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 10 timer siden:

Sant nok. Men sikringen er jo svakeste ledd, så sånn blir det. Jeg vet om flere som har mistet fortøyningen fordi de skulle gjøre det "ekstra bra" og bruke syrefast. Galvanisert hadde gjort samme jobben, uten å løsne

Bruker en A2  kan det skje.

A4  eller bedre er det rette, topp i over 30år med A4.

Hadde bøya med sjakkler /svivel til kontroll  erstattet det med ny 10mm kjetting til reserve blåsa.

fikk sjokk  etter 3 mnd her er resultatet fra tau til øye i blåsa.

Sjakkel A4 og klinke  sitter,

87255861_Kjettingmoring.jpg.4586f38890616674ae3a7787836a8ef9.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Roger jo skrev 52 minutter siden:

Bruker en A2  kan det skje.

A4  eller bedre er det rette, topp i over 30år med A4.

Hadde bøya med sjakkler /svivel til kontroll  erstattet det med ny 10mm kjetting til reserve blåsa.

fikk sjokk  etter 3 mnd her er resultatet fra tau til øye i blåsa.

Holdt øyet i blåsa i 30 år ? 

Eller har jeg misforstått ?

Jannmar skrev 32 minutter siden:

Holdt øyet i blåsa i 30 år ? 

Eller har jeg misforstått ?

Ja. 10mmkjetting Rustet nesten av på 3 mnd. 

Hadde bøya med sjakkler /svivel   A4  til kontroll,  erstattet det med ny 10mm kjetting til reserve blåse midlertidig.

bøya med sjakkler /svivel  er på plass  etter kontroll. holder sikkert i100  år

Takk for mange gode innspill. Men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål:

Jannmar: Hvor får man kjøpt slike boltsjakler til fornuftig pris.

Bruker jeg kun galvanisert sjakkel, så vil ikke bolten gå opp, men sjakkelen kan tæres bort?

Kan jeg bruke både en syrefast og en galvanisert sjakkel for å se hva som holder? Eller blir det feil hvis de to metallene gnisser borti hverandre?

Andy2 skrev for 1 time siden:

Jannmar: Hvor får man kjøpt slike boltsjakler til fornuftig pris.

Bruker jeg kun galvanisert sjakkel, så vil ikke bolten gå opp, men sjakkelen kan tæres bort?

Kan jeg bruke både en syrefast og en galvanisert sjakkel for å se hva som holder? Eller blir det feil hvis de to metallene gnisser borti hverandre?

Du får kjøpt sjakler med mutterbolt hos Tess, Erling Haug, Dahle skipshandel og sikkert også flere steder. Firmaer som fører løfteredskaper har slike sjakler.

Det mest vanlige  for disse sjaklene er at de er galvaniserte, men i alle fall Dahle Skipshandel har syrefaste.

Prisen vet jeg ikke. Den avhenger av størrelsen.

En galvanisert sjakkel kan tæres bort, men det avhenger veldig av forholdene. Noen steder holder de i årevis, mens det andre steder kan gå relativt fort. Om sjakkelen sitter oppunder blåsa har du jo enkel tilgang til å holde et øye med den.

Hvordan det vil virke med en galvanisert og en syrefast sjakkel ved siden av hverandre har jeg ingen formening om, men det er folk her på forumet som har god greie på dette. Om du velger å bare ha en type, galvanisert eller syrefast, bør du også ha samme materiale i kausa i moringstauet.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...