Jump to content

Hovedvender - gjennomgående montert??


olpi

Recommended Posts

Har kikket litt på batterivendere på nettet og i butikk. Det ser for meg ut som alle er ment å montere på skott, og at man må borre stort hull i skottet for å feste venderen og eventuelt tre kabler gjennom.

 

Finnes det ikke en vender der man f.eks kun har hull til selve "håndtaket" på venderen. Dvs at alt er på baksiden av skottet bortsett fra selve håndtaket til å betjene venderen, og eventuelt en frontplate.

Hullet man trenger ville jo da bare vært til selve stammen/akselen på venderen.

 

Sikkert ikke så godt forklart, men håper dere forstår.

 

Har nemlig ikke lyst til å borre store hull i skottet fra toalettet (skaibelagt polyster) og inn til batterieme under dekk. Vil gjerne ha venderen der sammen med hovedbrytere som er plassert der fra fabrikk.

 

Finner få forhandlere/importører som har noe særlig utvalg i slikt utstyr. På utenlandske sider finner man litt mer f.eks PERKO og GUEST sitt produktspekter i brytere/vendere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med å å montere selve venderen på en hjemmelaget brakett el. bak skottet slik at den akkurat når frem til et hull i skottet for "nøkkelen"?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en løsning, men vet ikke om det blir så pent da. Uansett takk for tips, skal tygge litt videre på det. Synes det er rart at det ikke finnes en vender som festes på samme måte som mange hovedstrømsbrytere. De jeg har fra før er tredd inn fra baksiden, Hullet i midten er ikke særlig stort og det er ellers bare 2 skruer (gjennomgående) som fester bryteren. Kunne vel hatt en lignende løsning på vendere, da bare med 4 skruer (en i hvert hjørne) som feste, og et hull i midten hvor nøkkel trees gjennom. Frontplaten som viser hvilken posisjon man har valgt kunne vært på forsiden.

 

Forrige gang jeg festet en slik vender laget jeg hull til kablene i underkant av venderen og bøyde de 90 grader. Bøyen blir relativ stor når det er 50 - 70 mm2 kabler. Kunne tenkt meg en annen, penere/bedre løsning.

 

Får som nevnt tygge litt til på det. Ingen hast. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva med denne hos Maritim? Den ser da grei ut? Det står i alle fall at den kan innfelles.

 

 

BEP BATTERIVELGER 200 AMP

Art.nummer: 10032-25

 

 

Pris: 225,-

 

 

 

BEP kjennetegnes av solid konstruksjon og svært god kvalitet på alle produkter.

 

Batterivelger for utenpåliggende montering eller innfelling. Bryteren har små fysiske mål og egner seg derfor svært godt i mindre båter.

Kablene kan legges ut bak bryteren eller på siden hvis man ikke kommer til på baksiden.

 

Maks. spenning: 48 VDC

Kontinuerlig belastning: 200 ampere

Spissbelastning: 1000 ampere

Tilkobling: 3x8 mm

Mål: 69x69x75 (bxhxd)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med denne hos Maritim? Den ser da grei ut? Det står i alle fall at den kan innfelles.

BEP BATTERIVELGER 200 AMP

Art.nummer: 10032-25

 

 

Pris: 225,-       

 

BEP kjennetegnes av solid konstruksjon og svært god kvalitet på alle produkter.

 

Batterivelger for utenpåliggende montering eller innfelling. Bryteren har små fysiske mål og egner seg derfor svært godt i mindre båter.

Kablene kan legges ut bak bryteren eller på siden hvis man ikke kommer til på baksiden.

 

Maks. spenning: 48 VDC

Kontinuerlig belastning: 200 ampere

Spissbelastning: 1000 ampere

Tilkobling: 3x8 mm

Mål: 69x69x75 (bxhxd)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sjekkes nærmere.....!

 

Denne er smart: Hovedbryter

 

Hvor lages ikke tilsvarende batterivendere (1,2,all, off) ???

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...