Oblidor Startet 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2019 (redigert) Jeg har en 17 fots "oselver" i glassfiber. Den er identisk med en oselver i tre i skroget, men detaljene ellers er litt ulike. Skroget er i glassfiber som sagt, og dørken er laget i finér dekket med ca 5 mm glassfiber, jeg borret et hull i denne i dag og fant at finéren var fin og tørr. Jeg har målt dørken og funnet ut at den ligger mellom 3-4 cm under vannoverflaten. Det hadde vært praktisk å bygge den om til selvdrenerende så jeg slipper å øse (Vestlandet ja). Jeg lurer på om noen har råd til meg om hvor høyt dørken må/bør være over vannflaten og hvor stort fall det bør være pr. meter. Jeg har kontroll på hvordan bygge dørken med hensyn til materialer og metode. Den trenger ikke være bygget slik at den drenerer med folk ombord,da jeg har tenkt å montere stengeventil.Vil helst ha så lav dørk som mulig, den må bare drenere når den ligger tom på vannet da jeg skal ha den litt unna der jeg bor. Redigert 28.Mai.2019 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Hvordan har du tenkt å anordne drenering ut og ventil? En solid, enkel og billig løsning kunne vært å limt inn 50mm XPS rett i dørken, og støpt over ed epoxy. Da får du en vanvittig stiv, men samtidig utrolig lett dørk. Hvis det ikke er nok går det an å lekte den opp først, eller lime to plater av ønsket tykkelse mot hverandre. Men det har litt å si hvordan du har tenkt å anordne dreneringen. Når det gjelder fall tror jeg ikke det er så farlig hvor mye du har bare det heller litt riktig vei. 1cm er i teorien nok, men i praksis er det nok fordel med 1cm/m. Når det gjelder høyden på dørken så er det jo et spørsmål om hvor lav du tør å ha den. Jo høyere, jo bedre i forhold til drenering. Men jo lavere jo bedre i forhold til bruk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
da Cali Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Hva ville man brukt for «lim» for å feste xps mot dørk a? Xps motstår sikkert epoxy?, polyester blir jo sorgen mot xps.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Epoxy eller MS-polymer basert fugemasse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Takk for tips Komodo! Jeg hadde ikke tenkt i de baner. Min opprinnelige plan var å sage bort midten på dørken og bruke kantene (10 cm på hver side) som støtte for "bjelker" på tvers og så legge ny finer eller annet materiale oppå og glasse inn. Fordelen med det er at jeg kan montere en inspeksjonsluke som kan åpnes for å tørke ut eventuell fuktighet under dørken. Da kan jeg også montere lukkeventil under dørken. Din løsning er mye enklere. Da kunne jeg støypt inn et rør som selvdrenering og bare sette en plugg i denne ved bruk. Her er tre skisser som forklarer: Her er komodos løsning. Jeg ser ikke for meg lukkeventil her, hun en propp til å sette i hullet. Ulempe: ingen inspeksjonsluke (eller kan jeg skjære det ut likevel?) Min litt mer kompliserte løsning. Samme sett ovenfra. Redigert 29.Mai.2019 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Jeg tenker jeg går for Komodos løsning, OG monterer en inspeksjonsluke under bakerste tofte. Hva tror dere da om 3 cm over vannflaten ved dreneringshullet og 7 cm i baugen? Er det for lite? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Du må minimum 10 cm opp, helst 15cm. Og da er vel ikke båten like rovennlig lenger. Er du sikker på at du har lyst til dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Nja, om jeg må opp i 10-15 er jeg slett ikke sikker på at jeg vil, nei. Men jeg har tenkt å teste med en plate hvordan båten oppfører seg med hevet dørk, så om den ikke blir drastisk verre kan jeg kanskje krype opp mot 10... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Du er 5cm under havnivå nå, jeg ville sagt minimum 5cm over som sagt. Selv da er det lite. Teste det ut litt med plate og mellomlegg, da får du mer føling med hva du vil ende opp med. Du kan jo selvsagt heve toftene også, men da gjør du litt med stabiliteten og rovennligheten I samme slengen. Man må gi og ta litt, det henger sammen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Ok, Index, da forstår jeg deg bedre. 5-7 cm over havnivå kan jeg leve med, tror jeg. Jeg vet at dette er lite, men jeg har lyst å prøve. En fungerende selvdrenering gjør livet MYE enklere har på Vestlandet. Da jeg var liten/ung hadde vi en Kuling 14,5 fot selvlensende båt med 7,5 hesters motor. Om jeg ikke husker helt feil lå dørken ca 3-4 cm over vannflaten bak og den fungerte prikkfritt i mange år. Den eneste forskjellen var at denne hadde en leppe som hindret vann i å renne raskt inn ved for eksempel bølger, bakking eller belastning akter. Redigert 29.Mai.2019 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 For at båten ikke skal synke så burde vel plassen under dørken bli 100% tett? Fort gjort at dreneringen blir tett av løv og barnåler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Oblidor skrev 27 minutter siden: En fungerende selvdrenering gjør livet MYE enklere har på Vestlandet. Helt enig I det. Jeg kjøpte selv en ikke selvlensende båt til å ha I reserve, men ble fort lei av å lense. Så nå har jeg to selvlensende. Yamarinen har neppe mer enn 5-7cm den heller, men har klart seg fint gjennom vinteren. Må huske å stenge når man kommer ombord da, om man glemmer det og bakker med åpen lensing blir man søkk våt på beina. Viksunden derimot har 25-30cm og klarer seg helt fint selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Ok. Tenker jeg går for 4 cm bak og 7 foran. Dørken støyper jeg med epoxy over skumplast og lager en luke med innvendig diameter på 12 cm så kan jeg tørke ut hulrommet under tørken ved behov (erfaring er at ingenting blir 100% vanntett, eller kanskje det er kondens?). Løv og barnåler er ikke et problem der båten ligger, så et hull på en tomme tror jeg burde være ok. Redigert 29.Mai.2019 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Vil tro at jevn høyde og en forsenket boks til utløpet burde være OK. En båt ligger jo skjelden stille... Kondens gir ikke mange dråpene hvis det er tett. Men helt tett blir det vel skjelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 (redigert) Jeg tror nok forsåvidt det nye bygget med epoxy blir tett og bunnen skal jeg male med epoxyprimer, så den blir nok ikke så verst den heller. Erfaringen min med båter er at det likevel er punkter vann kan komme inn. Om gjennomføringene lekker for eksempel, eller om du får en rift i skroget under som du ikke oppdager før du tar båten opp om høsten. Jeg har en gammel Askeladden som har et slikt lukket rom under dørken, men med nygle på undersiden. Et år skrudde jeg opp denne nyglen og det fosset ut sikkert 10 liter VELDIG illeluktende veske. Dette kan selvfølgelig sjekkes med en slik nygle i bunn, men en inspeksjonsluke gjør det mulig å tørke ut rommet også med tanke på at det er finér der. Redigert 29.Mai.2019 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oblidor Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Så er det jo endel forvirring rundt epoxy og glassfiber. Jeg har endel West system epoxy liggende og så fikk jeg endel Aeropoxy av en kamerat. Vil det fungere sammen (ikke blandet sammen, men i forskjellige lag) og med Biltemas matte: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/kompositter/glassfibervev-2000023907 ? Selv om den bare går i to retninger er det vel bare å legge den lagvis i ulike vinkler for å oppnå styrke i alle retninger? Hvor mange lag med denne matten på 300 g/m2 oppå byggskummet? Det er jo relativ liten bredde på dørken, kanskje 80 cm max og med god støtte under. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.