Arne2 Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 (redigert) 39 minutes ago, Arne Henriksen said: Jeg har en slik, var montert i båten da jeg kjøpte den. Eneste jeg er misfornøyd med er at det ikke er mulig å enkelt koble på en friskluftslange på inntaket. Må ordne noe der tror jeg, nå står den under stikk-køya og drar godluft fra kjølsvinet... not good.. Varmer ihvertfall helt vilt når motoren går, så det er ganske bortkastet å kjøre noe annen varme så lenge man likevel må ha dieselen i gang. Har du typebetegnelse? Den så ganske interessant ut. Ser ellers at 12V/10KW koster 3.200,- og det er jo ikke galt. Her ser det ut som at man kan hente den mest velduftende inngående luft der man måtte ønske. (Wunderbaum?) https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-10-kw 24 minutes ago, Euklid said: Pass bare på at motoren klarer å sirkulere kjølevannet skikkelig også etter at alle disse tilleggsdingsene og noen meter slange er montert. Min gamle 2003 var i en periode ikke spesielt happy med å ha en alt for lang tilleggskrets, men dette kan jo løses med pumper. Men uttak 21 og 23 det er vel en ekstra krets som kommer i tillegg til den ordinære kjølingen, slik at man får en større flow av kjøleveske i motoren?? (I dag så er denne kretsen stengt med en kran i min båt, slik at denne kretsen eventuelt med innsatt varmeksler/kabinheater kommer til som tilleggskapasitet for kjøling.) Synes tanken om å bruke motorvarme er god. For det første så medfører det ingen brannfare. For det annet så er det jo varme og energi som ellers får tapt. For det tredje så bør man ikke få noen ekstra problemer med avgass og lukt. Hvis man kombinerer motorvarme med landstrøm, så bør det være bra nok. Den gamle parafinbrenneren ga jo litt varme men den hadde samtidig litt egenskaper som apparat for avsvidde øyenbryn, grillede fingertupper, gasskammer, eksplosjon og framtidig selvmord, så den forsvant ut. Redigert 31.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 13 minutes ago, Arne2 said: Har du typebetegnelse? Den så ganske interessant ut. Ser ellers at 12V/10KW koster 3.200,- og det er jo ikke galt. Her ser det ut som at man kan hente den mest velduftende inngående luft der man måtte ønske. (Wunderbaum?) https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-10-kw Det er vel lillebroren tenker jeg. https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-4-2-kw Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne2 Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 (redigert) Takker. Ser ut som om konkurrenten har de samme produktene med alternativt fabrikat, og at "mellommodell" ikke er å skaffe: https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/defroster-kalori-compact-d-4-3-kw-p6278075 https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/defroster---isotherm-pH1043000 Det kan vel se ut som at den største typen er å foretrekke hvis jeg finner plass nok. Effekten er vel litt stor på papiret, men når man reduserer på viftehastighet og mengden med varmtvann, så blir det vel fort "passe". Redigert 31.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 (redigert) På basis av tips over så skrudde jeg av eksosbendet for å ta en nærmere kikk. Det viste seg at selve eksosbendet så ut til å være i OK stand, mens at det lille røret som leder sjøvann inn i eksosbendet var tilnærmet tett. Fikk renset opp dette vha en skrutrekker og det kom ganske mye svart "gørr" ut av dette røret. Det viste seg imidlertid at uansett hvor forsiktig man er, så skal det godt gjøres å unngå å skade den pakningen som er mellom blokken og motorblokken. Det så ut som om pakningen hadde delt seg på midten og at halvparten lå klistret mot motorblokka og halvparten mor eksosbendet. Når jeg skrudde dette sammen så kunne det se ut som at mengden av kjølevann ut i fra eksosen har blitt noe bedre. Men så et nytt problem: På grunn av en skadet pakning så sto det en stråle med vann ut fra flensen og retning luftfiltret. Sjøvann i luftfilteret er sikker ikke spesielt bra. Tenker å ringe Volvo på mandag og spørre etter en ny pakning og hvis ikke det går så er "plan B" å bruke en eller annen "tetningsmasse" eller "gasket sement", altså noe fra en tube som tetter. (Det dreier seg jo om vann og da skulle jo temperaturen være under 100 grader.) Er det noen som har et godt forslag? Her er jo en, men de er utsolgt her i distriktet, og det finnes sikkert noe "enklere og billigere". https://www.maritim.no/loctite-5188-pakningsement-50-ml Redigert 1.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 (redigert) Hei Arne så ”hyggelig” at du får samme erfaring som jeg fikk når jeg tok loss benden min på 2003'ern. Den pakkingen er umulig, jeg kjøpte ny på LaSa (tror dem hadde på lager faktisk) og pakkingsilikon fra BT for å få min tett, håper du kan lykkes med det samme. Slipte og vasket med aceton på blokket og benden for å få feste på pakking silikonen. Redigert 1.Juni.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Det er jo utrolig hyggelig og god hjelp her på Båtplassen og veldig mye interessant å lese. Jeg har jobbet med teknologi nesten hele mitt liv, men jeg er mer eller mindre grønnskolling på båt, så det er veldig interessant å få lære alle disse tingene. Har aldri hørt om lasa.no men nå har jeg sendt en forespørsel om pakninger til det ene og det annet. (Varmeveksleren.) Går ut i fra at BT må være Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Jeg er/var også helt grønn for 3 år siden, læringskurven har vært høy når man må lære seg Ja med BT mente jeg Biltema, nærmere bestemt denne, https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863 Ja LaSa er vel forhandler ut fra Volvo sine egne sider så alt du finner på https://www.marinepartseurope.com/en/default.aspx kan dem levere og dem har faktisk et større lager med ting enn man skulle tro når man kommer inn i den lille butikken :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Da var eksosbendet tett og gjennomstrømmingen av sjøvann ser ut til å være ok. Ingen pakning ble skiftet, så langt, på grunn av at jeg ikke hadde noen pakning. I stedet ble brukt den gamle "lurvete" pakningen i kombinasjon med noe "tetningsstoff" av denne type: https://www.henkel-adhesives.com/us/en/product/flexible-sealants/teroson_ms_939.html Kjøpte dette stoffet til å tette gjennomføringene under vann, men har brukt det til en del andre ting også, til vinduer, gjennomføringer i dekk, og nå også til tetting av eksosbend. Mange takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Bruker denne tråden siden spørsmålet går på kjølesystem og VP. Har kjøpt en båt med VP2020 D, 2004 modell. Stusser litt på hvordan kjøleopplegget til motoren er "konfigurert". Som bildet viser (hadde ikke bilde av egen motor for hånden, men det er eksakt likt som på min) går det en tynn slange fra lokket på varmeveksleren og ned i en plastflaske. Er ca 1-2 dl kjølevæske i den. Har hatt to VP og to Yanmar tidligere, og alle har hatt ekspansjonstank. Så kommer spørsmålet; burde det ikke ha vært det på denne motoren også? Ser at VP hadde et kit tidligere. Jeg er ganske sikker på at verftet ikke leverte båten med avskåret colaflaske for overløp fra kjølesystem! PS, har ikke sjekket nøyaktig, men tror at kjølevæske fra motor til vv-tank ligger høyere enn varmeveksleren. Fant forresten et annet bilde av ca samme motor med ekspansjonstank. God 17 mai! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Her er jo ekspansjonstanken og varmeveksleren samme del. Overløpet til en flaske er vel bare etablert for å samle opp de dråpene som kommer etter at du har fylt litt for mye kjølevæske og deretter kjørt motoren varm. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Dette er ganske generelle greier. Tar Hulda. Der er det montert Bowman varmev. m/eksp.tank. Lokket på tanken er slik at det åpner ved noen psi. overtrykk. Men lokket har en funksjon til. Når systemet kjøler ned, er trykkventilen i lokket slik at det slipper inn luft uten å lage undertrykk. Derfor er det lurt å ha slange over til en trykkløs beholder med kjølev.blanding. Hos Hulda er motoren GM, kjøleren Bowman og ekspansjonstanken fra JEEP Grand Cherokee. Sistnevnte kunne like gjerne vært fra Pepsi. Såhh, derfor. Mye knotting på mobilen. Poenget er at man ser korrekt nivå hele tiden. Redigert 17.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 All right, da lar jeg det være slik det er, eventuelt anskaffer ny beholder av bedre merke hvis budsjettet tåler det.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.