Jump to content

Volvo Penta 2003 - Decompression device


Arne2

Recommended Posts

Min Volvo Penta 2003 har en "Decompression device" (item 1 på tegningen) som jeg ikke har turt å røre på grunn av at jeg ikke vet hvordan den fungerer.

Har forstått at den er til å lette oppstart med en håndsveiv som jeg ikke har.

 

Har den noen andre funksjoner? Kan man for eksempel bruke den som "nødstopp" hvis wire til ordinær start/stopp mekanisme ryker? (Eller kan man risikere at stempler og eksosventiler slår i hverandre?)

decompression-device.PNG

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

OK. Det var egentlig noe i den retning som jeg tenkte, at det kunne ha sine negative sider å bruke denne, så jeg har jo ikke turt å prøve.


Gasswiren låste seg for snart 1 år siden, og da skiftet jeg den. Da tenkte jeg jo på at hva skjer hvis nå denne stoppwiren også låser seg, skal tro om jeg da kan bruke "denne hendelen på toppen"?

 

Det som man kanskje nok heller bør forberede seg på det er å trykke inn stopp-hendelen nede på motoren. Det går nok forhåpentligvis selv om wiren eventuelt skulle låse seg på et tidspunkt. Så får da denne "Decompression device" være den siste nødløsning hvis alt annet svikter. 

 

Takker for info. Det kan nok være lurt å ha en plan for de tingene som kan komme til å skje, før de skjer.

Link to post

Fungerer fint å trykke inn stoppfunksjonen om wiren ryker eller låser seg (har prøvd). Ellers får du vel stoppet motoren ved å kutte dieseltilførselen, hvis du har en kran.

 

Jeg har av og til brukt denne hendelen for å dreie motoren litt i forbindelse med filterskifte, har vært enklere å få pumpa til å få tak med rett stilling på motoren.

Link to post

Når motoren går, er det kun til nødstopp du kan bruke denne. Ellers er den grei å bruke hvis du skal "tørne" motoren. Motoren er da, naturlig nok , mye lettere å sveive. Såvidt jeg husker, åpnes alle eksosventilene nå hendelen står rett opp. Når den vippes over til motsatt side, er det en eller to eksosventiler som er åpne. Jeg "tørner" motoren noen omdreininger med sveiven ca. en gang i måneden om vinteren, og da bruker jeg denne. Det er ingen fare far at noen ventiler kolliderer med stemplene.

 

Eivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...