MajorAndy Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Alle disse vejrkort har det til fælles, at de går ud fra geopotential højde. Det er super indviklet (:for indviklet for mig) men den enkleste måde at forklare det på er, at det er den højde, hvor der er et givet lufttryk. Lad os sige, at der ved jordoverfladen er et lufttryk på 1000 hektopascal (hpa). Cirka 1500 meter over jorden er lufttrykket nede på 850 hpa. Cirka 5500 meter oppe er lufttrykket 500 hpa. Og så fremdeles. 200 hpa er cirka 12 kilometer oppe - altså der hvor jetstrømmen er. Når jeg skriver cirka, så er det jo fordi lufttrykket varierer. Vejrkortene viser altså vejret i en given flade hvor der er et givet lufttryk - ikke i absolutte meter over jorden. Så kortene viser altså fx temperaturen og vinden i 850 eller 200 hpa højde. Så det enkleste svar på dit spørgsmål @Brigg er at 200 hpa vind er vinden i cirka 12 kilometers højde - afhængig af lufttrykket det pågældende sted. Håber det giver lidt mening - ellers er der mere hjælp at hente på nettet! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 (redigert) Takk igjen @MajorAndy, det gir meget mening (i et forsøk på å utrykke meg på dansk ?). Redigert 31.Mai.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Da lærte jeg noe nytt i dag også. Kudos til @MajorAndy for en god forklaring på noe jeg egentlig ikke har tenkt på, men som var såpass interessant at jeg kommer til å tenke på det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.