Jump to content

Erfaringer med Yanmar 8LV370 og ZT370


Larss1

Recommended Posts

Jeg satte opp noen grafer for å sammenlikne Yanmar 8LV370 installasjonen med nåværende Volvo penta KAD 300.

 

HK:

Screenshot_20190530-201217_Dropbox.jpg.c22b38c591dee1e605445ddf01bed1ac.jpg

 

 

Moment:

Screenshot_20190530-201156_Dropbox.jpg.8b134a364f03677b5be80b3deeb19b59.jpg

 

Forbruk:

Screenshot_20190530-201247_Dropbox.jpg.7616ce1a3578f0255186904423cb90af.jpg

 

 

Begge motorer har maks omd 3800. Teoretisk yter Yanmar på 2500 omd det samme som Volvo på 3500 omd, da med ca 40% høyere moment enn Volvo. Teoretisk er det da ca 50% lavere forbruk. Teori og praksis er skjeldent det samme, men ut fra dette tenker jeg man skulle klare 25-30% lavere forbruk, og det er jo en hel del :yesnod:

 

Med nåværende installasjon gjør jeg 31 kn ved 3400 omd, og 35 kn ved 3750 omd (noe grodd skrog og 70% diesel og vanntank). 

 

Alternativet som er er 2 stk D6-400 (evt den nye D6-440 med det nye Volvo drevet), er nesten 500 kg tyngre installasjon. En søsterbåt jeg kjenner med 2 stk D6-370 gjør maks 42 knop, og lending båtbyggeri som bygger disse båtene i dag, oppgir maks fart til ca. 45 kn med 2 stk D6-400. 

 

Tenker på bakgrunn av dette att jeg skulle klare 43 knop på WOT, men det interresante er selvsagt forbruksbesparelsen i marsjfart. Jeg kjører også en del i dårlig vær på vinteren og da er det en fordel med lett installasjon (kontra Volvo D6) slik at jeg kan ligge i plan ved lav hastighet. 500kg i hekken i en så liten båt utgjør mye. 

Link to post
ulyden skrev 45 minutter siden:

Tror ikke du får 50% lavere forbruk. Yanmaren bruker ca 6% mindre på fullt. Kurvene viser maks effekt og maks dreiemoment mens forbruk er en propellerkurve. Derfor blir du lurt.

 

Du må se på forbruk ved ca 3400rpm. Når yanmaren går på 3400 vil kad300 gå på fullt

Jeg henger ikke helt med, kunne du forklart det litt nærmere? 

Link to post

Effekt og dreiemoment kurven er motorens maksimale ytelse på et gitt turtall.

 

effekt er bare turtall multiplisert med motorens vinkelhastighet i radianer. Kan regnes omdreininger PR sek ganger 2 pi

 

Drivstoff kurven er ved en gitt propellerkurve. Vanligvis en tredjegradskurve men på planende båter ofte eksponent 2,5 eller 2,7 

 

Det betyr at ytelsen ved et gitt turtall er målt full effektx (målt omdreining/full omdreining)^2,7 

 

Det betyr at når yanmaren kjører 3400rpm vil effekt være 370hkx(3400/3800)^2,7 som er 274hk eller omtrent det samme som kad motoren yter på 3800 rpm. 

 

 

Link to post

Det virker å være feil i teorien din @Larss1. Med moment antar jeg at du mener motorenes dreiemoment. Og et slikt moment er et produkt av vinkelhastighet og treghetsmoment. Beskrevet på en litt annen måte enn @ulyden over. Så ved 2500 rpm er drivstfforbruket likt for begge motorene, mens dreiemomentet er meget forskjellig. Altså, det virker underlig at den ene motoren kan yte så mye mer krefter, uten at det går med mer energi (les drivstoff). 

Link to post

Yanmaren yter 285 hk ved 2500rpm. Om den hadde brukt 22 liter PR time hadde den slått alle rekorder for diesel motorer. Spesifikt forbruk ville blitt 22liter x830 gram PR liter /285hk x0,735kw som blir 87g/kWh. De beste motorene i verden bruker det doble.

 

Derfor hører ikke forbruk og ytelse sammen. Ytelse er maks og forbruk for propellerkurve.

 

Ytelse på 2500 rpm finner man med samme formel Den blir 120hk eller 87kw

 

Da bli spesifikt forbruk mere normalt eller ca 22*830g/l/87kw = 210g/kWh som er en bra verdi. Kad motoren ligger på ca 220g/kWh på samme turtall. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...