Jump to content

Suzuki DF115 2011 starter ikke, bare piper og alle lamper lyser

dbjorkman

Recommended Posts

Det som skulle blitt årets første tur med båten endte i skuffelse - motoren nekter å starte. Askeladden c62 med suzuki df115 fra 2011. Litt vanskelig å beskrive så jeg har filmet hva som skjer https://photos.app.goo.gl/EBX8fD1ecaacjcpX8

Tok service når jeg tok opp båten i fjor, den jar stått ute men godt dekket. Batteriet er ladet, motoren står i fri og det er bensin på tanken. Som dere ser på filmen går alt som det skal når strømmen skrus på, kontrollampene lyser og timetallet vises, men når jeg prøvet å starte så piper alarmen som bare det og alle lampene lyser igjen. Har aldrig vært borte i dette. Noen gode ideer på ting jeg burde sjekke?

Noe av feilen ser jo ut til å være at det går mer strøm enn det batteri og kabler er i stand til å levere og derfor så faller spenningen på brukerstedet ned mot null. Spørsmålet blir så: Hvorfor skjer dette. Her er det jo flere muligheter.

Først av alt så ville jeg sjekket at motoren kan roteres på normal måte og at den ikke er "stuck".

Så ville jeg ha sjekket at batteriklemmene eller tilkoblingene er festet godt nok.

Så ville jeg målt batteriets spenning uten belastning.

Så ville jeg målt spenningen på batteriet samtidig mens jeg trykker på startknapp og sett på hvor stort spenningsdroppet da blir og postet resultatet her.

Hvis jeg hadde hatt tilgang til slikt utstyr så ville jeg brukt et tangampermeter som kan måle DC til å måle strømmen med startknapp inne.

(Hvis det er grunn til å mistenke en eller annen type "overstrøm" så bør vel bruken av startknappen bare skje i veldig korte perioder.) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...