dbjorkman Startet 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2019 Det som skulle blitt årets første tur med båten endte i skuffelse - motoren nekter å starte. Askeladden c62 med suzuki df115 fra 2011. Litt vanskelig å beskrive så jeg har filmet hva som skjer https://photos.app.goo.gl/EBX8fD1ecaacjcpX8 Tok service når jeg tok opp båten i fjor, den jar stått ute men godt dekket. Batteriet er ladet, motoren står i fri og det er bensin på tanken. Som dere ser på filmen går alt som det skal når strømmen skrus på, kontrollampene lyser og timetallet vises, men når jeg prøvet å starte så piper alarmen som bare det og alle lampene lyser igjen. Har aldrig vært borte i dette. Noen gode ideer på ting jeg burde sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Får ikke sett filmen, men har du målt spenningen fra batteriet? Lav spenning på batteri eller spenningsfall kan gi forskjellige merkelige resultat. Sitér dette innlegget Link to post
dbjorkman Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Hei. Da ligger filmen på YouTube så da kan dere forhåpentligvis se den. Batteriet har en 'status indikatorer' som viser grønt, men jeg jar ikke målt spenningen med voltmeter. Skal prøve det senere idag. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Noe av feilen ser jo ut til å være at det går mer strøm enn det batteri og kabler er i stand til å levere og derfor så faller spenningen på brukerstedet ned mot null. Spørsmålet blir så: Hvorfor skjer dette. Her er det jo flere muligheter. Først av alt så ville jeg sjekket at motoren kan roteres på normal måte og at den ikke er "stuck". Så ville jeg ha sjekket at batteriklemmene eller tilkoblingene er festet godt nok. Så ville jeg målt batteriets spenning uten belastning. Så ville jeg målt spenningen på batteriet samtidig mens jeg trykker på startknapp og sett på hvor stort spenningsdroppet da blir og postet resultatet her. Hvis jeg hadde hatt tilgang til slikt utstyr så ville jeg brukt et tangampermeter som kan måle DC til å måle strømmen med startknapp inne. (Hvis det er grunn til å mistenke en eller annen type "overstrøm" så bør vel bruken av startknappen bare skje i veldig korte perioder.) Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Tåpelig å spørre, kanskje, men lett å glemme.... Elektronisk startsperre? Dødmannsknappen?? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Begynn med å måle spenning/batteri som Arne2 har beskrevet. Enklest, billigste og hva jeg tror mest sannsynlige feilen. Sitér dette innlegget Link to post
dbjorkman Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Hei. Takk for svar og ganske riktig - med et nytt batteri startet den på første forsøk. (Det gamle var sannsynligvis like gammelt fra båten fra 2011) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.